Gå til innhold

Golf Mk4 2003. 1,4 16v Tikking.

Ranger emnet


olekdale

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Mk4 golf. 1,4 16v bensin.

Km 88.000km

 

Den tikker som et udyr. Eller den høres ut som en snekke/diesel motor. Har har hørt at dette er et problem på 1,4 motorene.

Hadde den hos møller. De gav meg en pris på 25.000 for bytte av ventiler. Synest dette var sykt dyrt.

Noen som har noen ide om hva eg kan gjøre med dette?

Kan det være løfte armene som er gåen?

Er det vits å se om eg kan bytte ventiler, eller hele toppen.

Eller bør eg se om eg kan få tak i en ny motor?

Om eg da skal ha en ny motor er det mulig å bytte til en større motor uten problemer med motor fester og elektriske annlegget?

Hvor er det lettest å få tak i en skapelig motor?

 

Mvh

 

En fortvilet bil eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vet ikke helt for meg høres det ut som mere en vanlig ventil tikking. Høres ut som lager rundt veiven eller at det er slark mellom stempel og stempel pinnen. Men lyden kommer fra toppen derfor eg ikke helt forstår hva det er.

 

 

 

Men det er jo mulig at det er så enkelt som vippe armene og det som ligger rundt der.

 

Må finne priser på slikt. Er det norskbildelsenter eg bør kontakte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett er dette skjørtebank, en kjent sak på 1,4 literen. Med forbehold om at det ikke har skjedd noe annet med din motor er dette en ufarlig lyd, tut og kjør! Kjøpte selv en slik Golf med slik lyd, vel vitende om problemet. (Har vært VW-mekaniker) Den hadde da gått 140000km, bilen har nå gått 196000km og lyden er som den alltid har vært, verken bedre eller værre. Møller byttet en del motorer på garanti når denne motoren kom men sluttet med det etterhvert da det ikke har noe å si for driftssikkerheten.

 

Igjen må jeg ta forbehold om at det er denne lyden du hører men mest sannsynlig holder det å lukke ørene og kjøre videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dama har også akkurat det problemet, men her gir tikkingen seg når man slipper gassen, samt at den rykker litt når vi slipper gassen. kan det også være skjørtebank? eller kan det også være noe mer, jeg tenker da på dyser kansje?

Det er bare 2 biler. Ny og gammel volvo ;)

Bruk vett ligg brett

 

*volvo 240 TIC 90 Mod.

*ISUZU D-MAX 09 Mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Ingen som veit? Så ligger den på rundt 0,8 på mila.. syntes det er veldig mye på en 1,4 liter.

 

Hei, beklager sent svar på dette. På min Golf blir tikkingen borte når jeg slipper gassen i fart (motorbrems) hvis det er det du mener:-) Ellers høres den også på tomgang når bilen står i fri.

 

Vedr bensinforbruk så er det jo kjent at små motorer må ha en aktiv bruk av gasspedal i forhold til en større motor og det fører til høyere forbruk. (Jeg kjører også en Lincoln med 7,5 liters motor, denne bruker ca 2,2 liter pr mil, jeg snakker ikke om så store motorer) Når det er sagt, det høyeste snittforbruket jeg har målt på min er ca 0,85 ved småkjøring på vinteren. Ved aktiv langkjøring (jeg kjører ikke pent) ligger den på ca 0,7-0,75. Jeg greier også å få den ned i ca 0,6 på langkjøring men det orker jeg ikke i lengden. Hvis din bil bruker 0,8 ved normal langkjøring er nok det i overkant. Fyll opp tanken, kjør 10 mil på landevei så pent du kan, fyll opp igjen. Hvis den da har brukt mer enn 0,65 liter pr mil bruker den nok mer enn den skal.

 

Håper dette hjalp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var det jeg mente, :) Men det tikker ganske høyt her, mange som spør om det er diesel bil :P å den bruker rundt 0,8 på pen bykjøring om sommern.

 

så jeg lurer på om dysene kan være defekte så de åpner for mye, dermed høy tikkelyd kansje? har ikke så mye greie på oppbyggningen av dyser jeg, men det kan jo være en mulighet kansje.

 

Takker for Svar :D

Det er bare 2 biler. Ny og gammel volvo ;)

Bruk vett ligg brett

 

*volvo 240 TIC 90 Mod.

*ISUZU D-MAX 09 Mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy87!

 

Dyser tikker, det er normalt, men ikke så høyt at det høres ut som en diesel, da har du nok heller skjørtebank ja.

 

Glem dysene, jeg er ganske sikker på at de ikke lager så høy lyd eller gir høyere forbruk enn vanlig. Dysene blir åpnet og lukket elektronisk. Mekanisk er de så og si feilfrie. Gasspjeldet kan være noe ute av kurs, som vil gi høyere forbruk. Du nevner noe om rykking når du slipper gassen, det bruker å være gasspjeldet som er årsaken til dette. Tipper at du (uten å ha hørt/sett på bilen) at du har to problemer;

 

1. Skjørtebank, bør ikke gjøres noe med.

 

2. Noe slitt gasspjeld, bør ikke gjøres noe med (den er dyr) før forbruket blir for høyt eller den begynner å stoppe på tomgang.

 

Høyt forbruk kan selvfølgelig komme av helt andre ting, regner med du har fått lest ut feillager slik at det ikke er noe feil på lambdasonde, coil, eksostilbakeføring, luftmassemåler, tempføler osv osv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår