fergison Skrevet Mars 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2010 (endret) Hei Min 98 Omega 2l 16v STV var inne til eu for ikke lenge siden, og lurte på noen ting, om det da er vanskelig å fikse og hvor er det lurt å kjøpe deler? Fikk tilbud på 11 000 på uoriginale deler på verkstedet, mulig det er mer hos opel eller så er vel kanskje biltema et alternativ til halve under halve prisen? Feilene jeg fikk (alle 2'er feil): 1.1.2 Parkbrems for lang vandring (stramming av vaier?) 1.1.9 Skiver under minimumsmål høyre forran (begge skiver og klosser forran bør vel skiftes?) 1.2.3 Forskjell i bremsekraft >50% av høyeste verdi svakest v.side(hva kan det komme av?) 4.2 Fjern/nærlys - regulator def. funksjon def. stag på bærebru v. foran 5.2 Forstilling store rust sprekker i nedre bærebruer foran begge sider 5.4 Stor slakk i kuler foran knirkestag høyre foran 5.5 Støtdempere - lekkasje høyre foran (bytte begge støtdemperne forran?) Endret Mars 28, 2010 av fergison Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mars 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2010 1. Stramme wire 2. Skifte skiver begge sider, evt klosser. 3. Kan komme av luft i bremsesystemet, prøv å luft systemet. 4. Ny motor til lysjustering, de har de garantert på huggern. Bør ha hjulstilling etter at du har skiftet stabstag. 5. Bærebru med foringer får du kjøpt på biltema. 6. Skifte bærekule 7. Bytte begge støtdempere (støtdempere og fjærer selges kun i par så det ikke skal bli høydeforskjell på bilen b.la) Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Mars 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2010 bytt klosser om skivene er utslitt.. er ikke vits å ikke gjøre det.. ta også når du bytter og gå over glideboltene på kalipperene.. hadde en som satt fast selv, måtte løsnes med muttertrekker, så ble bremsekraften min jevn og fin. Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fergison Skrevet Mars 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2010 takk for svar! er noe av det sånn veldig vanskelig? far og sønn som kommer til å prøve å ordne det og ingen av oss har spesiell mekanisk bakgrunn, annet en haynes boka Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Mars 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2010 meste her går med litt knot, banning og tolmodighet. Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mars 29, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2010 Du må trenger verktøy til å klemme sammen fjæra om det er demperen forran du skal skifte. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Santino Skrevet Mars 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2010 Du kan få kjøpt komplett bærebru med bærekule og foringer ferdig påmontert. Jeg ville helt klart handlet delene på Biltema og Mekonomen, bra erfaring med det. Siter Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet April 2, 2010 Rapporter Share Skrevet April 2, 2010 På punkt 4.2 er det en del som trolig er rimelig vanskelig å få tak i. Og om du bytter bærebro på venstre side, vil jeg tro du må bore hull til denne føleren i broen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roye Skrevet April 2, 2010 Rapporter Share Skrevet April 2, 2010 Er det lik bærebro på Omega A og B? Siter - Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996 - Toyota CelicaSupra MA61 1986 - Toyota Celica GT RA40 1978 - Toyota Cressida RX60 1982 - Toyota Carina TA60 1982 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fergison Skrevet April 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2010 (endret) I følge mekanikern måtte jeg bytte: Bremseskiver/klosser Stag mellom stag og bærebru (har hørt ytre stabilisatorstag?) Begge bærebruene Knirkestag(stabstag?) og han tippa at det med håndbrekket var ikke bare å stramme, men noe som var feil bak ved skiva Endret April 10, 2010 av fergison Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg