Gå til innhold

Oljeskift girkasse, Skoda 1,9D

Ranger emnet


benzofil

Anbefalte innlegg

Faderen har en 99 Skoda Pickup der girspaken har blitt utrolig treg i det siste, samt at man hører litt pipelyder idet man skifter gir når motoren ikke er i gang.

 

Jeg tenkte som så at et oljeskift sikkert hadde gjort seg. Jeg tviler på at det noen sinne har vært gjort før, og nå har bilen tippet over 100k. Er det noen som har gjort dette før og vet om det er noe en litt uerfaren person kan sette igang med? Jeg har løftebukk så jeg får løftet opp bilen.

 

Er det eventuelt noe annet som kunne vært smurt opp som kan være grunnen til tregheten og "ulydene"?

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene skal ha oljeskift på girkassa hver 60000km av en eller annen grunn.

Fort fortalt:

Tappeplugg på venstre side av kassa om jeg ikke husker feil. Så fyller du på ca 2.4l girolje i hullet etter at du har fjernet speedometerdrevet. Slange og trakt kan våre til god hjelp.Bruk speedometerdrevet som peilepinne. La oljen renne skikkelig ned i kassa før du peiler. Start gjerne motoren og sett bilen i gir for å fordele olja rundt i kassa. Vent en stund før du peiler. Oljen skal nå 4mm opp på speedometerdrevet. Bruk en 75w-90 delsyntetisk girolje.

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bytte simringen på giroverføringa hvis den lekker. Det gjorde min. Hvis du først peller av ringen sliper du samtidig av ev grader og slitasjespor på pinnen så tetningen legger seg jevnt inntil hele vegen når du girer.

 

Du kan også ta ned og opp leamikken under spakstellet. Der et det et par fotballskruknotter og et slarkete kneledd. Disse kostet like mye løst som komplett overføring så jeg lot det være. Min var spesielt ille på vintertid. Vet ikke om det var vann eller olje som frøs til.

 

PS! Jeg helte på 80W90 på ett skift. Det hjalp ihvertfall ikke på giringsvilligheten.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bytte simringen på giroverføringa hvis den lekker. Det gjorde min. Hvis du først peller av ringen sliper du samtidig av ev grader og slitasjespor på pinnen så tetningen legger seg jevnt inntil hele vegen når du girer.

 

Du kan også ta ned og opp leamikken under spakstellet. Der et det et par fotballskruknotter og et slarkete kneledd. Disse kostet like mye løst som komplett overføring så jeg lot det være. Min var spesielt ille på vintertid. Vet ikke om det var vann eller olje som frøs til.

 

PS! Jeg helte på 80W90 på ett skift. Det hjalp ihvertfall ikke på giringsvilligheten.

 

Erfaringsmessig så blir ting bare verre på VAG kasser når du heller på 80w/90 olje :) De "raper" når kassa er kald da.

 

Del(hel)syntetisk 75w/90 olje er det som bør brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår