Gå til innhold

benzofil

Bruker
  • Innholdsteller

    17
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Bosted
    stryn

benzofil's Achievements

  1. Takker for svar! Da får jeg prøve å få skiftet oljen i løpet av påsken...
  2. Den er ikke treg å få i gir, det er bare det at den ikke føles like velsmurt som den var for et par år siden, om du skjønner.
  3. Faderen har en 99 Skoda Pickup der girspaken har blitt utrolig treg i det siste, samt at man hører litt pipelyder idet man skifter gir når motoren ikke er i gang. Jeg tenkte som så at et oljeskift sikkert hadde gjort seg. Jeg tviler på at det noen sinne har vært gjort før, og nå har bilen tippet over 100k. Er det noen som har gjort dette før og vet om det er noe en litt uerfaren person kan sette igang med? Jeg har løftebukk så jeg får løftet opp bilen. Er det eventuelt noe annet som kunne vært smurt opp som kan være grunnen til tregheten og "ulydene"? Takker for all hjelp!
  4. Da har jeg fått sjekket oljen med varm motor, i N på tomgang. Det viser seg at det er for mye olje på kassen. Oljen i seg selv er så rød og fin som man kan forvente, den er ikke noe brun eller noe sånt, og i tillegg lukter den fint, ikke noe stygg lukt. Lukter varm og god olje... Er det bare å tappe av olje slik at den treffer riktig nivå og håpe på det beste da?
  5. Gode greier, prøvde å se etter peilepinne i dag, men fant ikke noe. Kikket i motorkassen inne også, men der var det iallefall ingenting. Får ta en litt nøyere kikk under panseret i morgen... Edit: Idag fikk jeg forresten bekreftet at det ikke slurer i revers, der oppfører den seg helt normalt... Forresten, ang. girindikatoren. Noen teori om hvordan det fikses?
  6. Jeg begynte å tenke over noe, om det var noe galt med girkassen i seg selv, altså at den må plukkes fra hverandre og overhales, ville man ikke da høre noen ulyder eller merke det under kjøring? Sånn som den er nå er det nemlig ikke noe som helst av det.
  7. Godt svar der... Et lite spørsmål forresten, hvor er peilepinnen på disse bilene? Må jeg inn i motorkassen inne i bilen, eller finner jeg den fremme i panseret? Det er en slik en, om det var noe tvil om det...
  8. Ja det er akkurat det, det vet jg ikke for tiden. Jeg tenkte bare jeg skulle høre litt rundt om hva som evt. kunne være galt. Vi har drevet å pusset ned bilen de siste ukene, så den har ikke vært kjørbar, for girkassen bør vel være varmkjøt såvidt jeg vet... Jeg håper inderlig på at det kommer seg med olje og filterskift. Den giret veldig fint og mykt i tiden før den takket for seg...
  9. Ok, jeg har ikke så mye greie på dette. Har fått med oss en som har hatt amcar i mange år som ville ta en titt på det. Såvidt jeg skjønner så må hele kassen demonteres, nesten uansett, eller hur?
  10. Det har ikke vært burnet med denne bilen siden jeg fikk den, og forrige eier var en mann i 40-årene så jeg tviler på at den har vært burnet med... Edit: Ser at du skrev litt mer også... Nei, det er kun i drive den slurer, i første gir går den helt topp, og samme med revers... Om det er forward-clutchen som er gåen, er dette en kostbar og vanskelig sak å fikse?
  11. Det har dukket opp et aldri så lite problem på russebilen i det siste, en Dodge RAM VAN B250, 5,2l V8, 1987 modell. Problemet er at om man setter bilen i D så slurer den og det er egentlig ikke noe særlig fremdrift, den ruser for det meste. Setter man den derimot manuelt i første gir går den helt normalt, og når man kommer opp i fart er det bare å gire videre til andre og deretter til D, og da fungerer kassen forsåvidt normalt med mindre man kommer ned i veldig lave hastigheter, da må man til å ta den tilbake i første gir. Jeg har selv en mistanke om at dette dreier seg om lite olje, eller en annen bagatell som wirer eller noe slikt, selv m jeg også har fryktet det værste, totalhavari. Om det er noen hjelp så har gir-viseren, altså den som viser hvilket gir man står i, også sluttet å fungere parallellt med girkassen...
  12. JDu ahr så rett så rett... Det lå vanlige ISO-kontakter litt lenger bak...
  13. Se der ja. Har prøvd å google etter dem, men har ikke funnet dem. Dingsen er iallefall bestilt...
  14. Jeg tenkte å sette inn en eldre Becker inn i Mercedes W123en min istedenfor den Pioneeren som står der idag, og tenkte dette måtte da gå fint. Men når jeg plukker frem Pioneeren ser jeg at den har en standard ISO-kontakt mens Beckeren min har en stor 26-pins kontakt. Dette burde ike være noe problem, tenkte jeg og stakk innom den lokale BilExtraen. Der hadde de ikke noe, og hans som sto der hadde ikke Becker i katalogen sin engang. Er det noen der ute som vet om dette er mulig å finne tak i?
  15. Fant en inverter i USA som tok det aller meste, alt etter som hvor mye penger du la på bordet. Fant en på 1500W som kostet ca 1000,-, ikke så værst mao. http://www.220-electronics.com/Transformers/trans/simranreg.htm
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår