Gå til innhold

Fartsbøter og villmannskjøring kan være en saga blott.

Ranger emnet


RS2

Anbefalte innlegg

Dette kommer aldri som noen ettermontering, så dere må ikke vere redd for det.

Teknikken kommer kun (hvis den kommer) til og gjelde nye biler.

Slikt blir umulig og ettermontere siden mange biler ikke har data kraft til så mye informasjon.

Veimyndighetene kan ikke komme med slike ting i ettertid heller på gamle biler. Noen som husker at det ble påbudt med seler i baksetet i biler? Da gjaldt det bare nye biler som ble solgt, og fremdeles er det mange gamle biler du ikke behøver og ha seler i baksetet på.

 

Ser for meg mange som beholder gamle vrak som du fremdeles kan kjøre 200 kmt med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvis det kommer, så blir det bare på de nye bilane da... glender da bare å passe på de gamle bilane du har som ikke har det systemet da =)

hehe rått hvis det blir på purkebilane også da... så kommer du i en gammal bil i 200 å paserer snuten mens de har en toppfart da på 110 for over det så blir den automatisk bremsa ned

*ler* :dude:

2007 Renault Traffic *Arbeidsbil*

2002 Nissan Almera Sport *Bruksbil*

1993 Mazda RX-7 lhd *Sommerbil/Cruisebil*

1992 Mazda RX-7 rhd *Drifte/Banebil*

1986 Mazda 323 *vinterbil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERRE MIN GUD OG SKAPER!!!!!!!At det går å komme på noe slikt...........skal like å se den biltilsynsmannen som skal montere en slik duppeditt i bilen min!!!Han skal f**n meg få slite.Enda et dumt forslag for å få ned ulykkestallene........Sett heller inn fjerngass på de som ligger under fartsgrensa og skaper farlige forbikjøringer spør du meg og la vi som er skikkelige folk få gasse på litt når det trengs.Ser liksom ikke for meg Gatebil 2009 der alle ligger å lunker i 80 rundt Rudskogen,tror ikke Ruuden hadde spunnet mye sidelengs da akkurat.

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

 

det er visse situasjoner det beste er å akse...

hvis du kjører forbi en bil, og ligger 99% foran, er det bedre å gasse enn å bremse... og hvis det er i en sving, kan det bli ganske så skummelt å brå bremse, istedet for å gi gass...

 

Jeg kan telle disse "Visse situationer" paa én haand, etter 24 aars og noen faa kilometers egenerfaring.

 

Etter eksemplet ditt aa dömme, hadde det kanskje värt bedre om du haadde värt litt mer forutseendes, og bare blitt liggende bak (bremset i steden for a gi gass).... Da hadde det nemlig ikke oppstaatt noen "situasjon" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 951

Etter eksemplet ditt aa dömme, hadde det kanskje värt bedre om du haadde värt litt mer forutseendes, og bare blitt liggende bak (bremset i steden for a gi gass).... Da hadde det nemlig ikke oppstaatt noen "situasjon" ;-)

 

Eller hvis du ikke hadde satt deg i bilen i det hele tatt den dagen... ;)

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln -

ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

det har du helt rett i... men hvis du har liggi bak en traktor et kvarter, og du endelig trur du kan kjøre forbi, er det lett å gjøre det, uten å tenke seg om en extra gang... den situasjonen trur jeg du kjenner deg igjen i....

 

dersom vi hadde flere 4 felts veier og strengere straff (eller straff i det hele tatt!) av alle vimsene som ikke klarer å holde farten oppe så tror jeg at antallet ulykker relatert til forbikjøring ville reduseres enda mere enn forslaget til de selvutnevnte føringsoffiserene...

 

Svenskene ser for seg en reduksjon på 20-30% reduksjon i antall personskader, mens det virker nesten som om Vegdirektoratet tror at de vil få enda bedre uttelling her i norge..

 

En annen ting som vil gjøre det ganske håpløst her i norge er at fartgrensene er satt alltfor lavt enkelte steder... f.eks gjennom vestfold.... 70km/t er greit når trafikken er stor eller føret er dårlig, men det blir for dumt å kjøre i 70km/t når man er helt alene på veien..

 

Svenskene forsøker å sette fornuftige fartgrenser som folk aksepterer, i Norge virker det som om de setter fartgrensene ut fra moralistenes synsing og hvordan de best kan redusere skadeomfanget når ulykken skjer (og ulykkene vil skje uavhengig av fartsgrensene)

 

Et slikt system vil ikke hindre at folk sovner eller vimser over i motgående felt... eller f.eks at de ikke klarer å bruke aksellerasjonsfeltet riktig.

 

Men som det også nevnes så har det fungert bra ved kjøring i tettbebygde strøk... og det er forsåvidt en god ting. Man bør ta det med ro i tettbebygde strøk... og egentlig så trenger man ikke et slikt system dersom folk tar litt mere hensyn.

 

 

Uansett så hjelper det ikke at myndighetene forsøker kontrollere oss med haugevis av regler og krenkende overvåking, det er holdninger/ kunnskaper og skadereduserende tiltak(fysisk skiller på motorvei, sykkel og gangstier, sikrere biler) som (etter min mening) skal til for å redusere ulykker..

 

 

Og hvordan i alle dager skal Norge overleve dersom de ikke klarer å få inn penger ved å gi ut fartsbøter??

Ulykkestallet vil kanskje reduseres litt, men ulykker vil fremdeles koste samfunnet mye penger...

 

Er egentlig fed-up med all fokusering på fart, myndighetene og politiet benytter det som et skalkeskjul...eller???

 

På vei hjem fra Oslo her om dagen så gikk mesteparten av trafikken over fartgrensen... helt til vi kom inn i 80 sonen i vestfold.... ingen skumle forbikjøringer eller noe annet skummelt som skjedde.. ved barkåker så varierte køen mellom 65 og 80..

grunnen var at en eldre bilfører lå foran og varierte hastigheten.. vet ikke om det var usikkerhet/ dårlig syn/ masete kone eller nedsatte sjeleevner som gjorde at han hele tiden justerte hastigheten... men irriterende var det.. seff så var det litt møtende trafikk og den eneste måten å komme forbi var å kjøre for fort ved en evt forbikjøring.

 

så jeg ble liggende bak en stund.. og så kom vi til et sted hvor de holder på med veiarbeide!! Veien var snevret inn, og det fartgrensen var satt ned. Innsnevringen var merket med to digre opplyste sånne runde skilt som viser hvilken side av veien man skal kjøre. Og jeg mener DIGRE skilt, kunne se de på lang avstand.. spesiellt siden farten var lav....

Tror du ikke at han nissen foran begynte å kjøre på VENSTRE side av dette skiltet da (alltså med fare for å havne i en front mot front kollisjon) ???

 

Tror at kona så hva som skjedde, de diskuterte inne i bilen..

Heldigvis så fikk han da knotet seg på høyresiden av veien igjen...og jeg kjørte forbi han ved første mulige anledning....jeg vil ikke bli innblandet i en evt kollisjon som et slikt surrehue forårsaker...

 

og når man leser om en god del ulykker så kan man begynne å lure om det var et slikt surrehue som har forårsaket den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår