Gå til innhold

Høyt oljeforbruk på Turbodieselmotor


Einar

Anbefalte innlegg

Dere som overhode ikke har peiling kan finne dere en annen plass å skravle!

 

Hei, jeg har en `91 Mercedes-Benz 300 TD Turbo, OM603.960-motor.

Den bruker en del olje, antar rundt 3 desiliter på mila.

Motoren har jo gått en del, ca 430 000 km, men er overhalt av meg ved ca 410 000 km, da ble det skiftet stempelringer hele veien, rådelager, topppakning, topp, alle ventiltetninger, og motoren er selvfølgelig honet opp på nytt(ved bruk av såkallt flexihone), kan være det er blitt litt mer enn det burde vært, men har det som måtte til for å få vekk slitekanten, samt mesteparten av ripene på sylinder 4 etter stempelringsbrudd.

 

Olja ser ut til å blåse rett ut i eksosen, svetter ut mellom manifoldpakningene på sylinder 1, 2 og 3 spesielt, det virker som det er rein olje som kommer ut der.

I tillegg så blåser den litt i veivhusluftinga.

 

Merket den brukte litt vel olje etter overhalinga, men det blir jo bare mere og mere.

 

Noen her med kvalifiserte gjetninger, hva tror dere om ventiltetninger på eksossida?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en grundig sjekk av turboen først. Mulig lageret lekker, og dermed får du oljeutblåsning i eksosen...

Hvis ventiltetningene er nye vil jeg tro de er greie. Dessuten er det ikke ofte ventiltetninger lekker så mye. OG hvis det skulle være de, ville jeg mistenkt de på innsugssiden. De på eksossiden står under trykk innenfra, og dermed ikke vanlig at olje kommer inn i forbrenningskammeret derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja kommer før Turboen, altså svetter ut pakningene mellom topp og manifold store mengder av det, hadde trodd det var toppdekselpakning om det ikke var knusktørt rett under den.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår