Gå til innhold

Irriterende start trøbbel ...

Ranger emnet


leghiam

Anbefalte innlegg

Hei, denne tråden er klippet ut fra ett svar jeg hadde på en annen tråd, fikk ikke noe svar der, så derfor limer jeg denne inn her..

Håper noen kan hjelpe meg til å finne ut hva problemet er :D

 

edit: Skal nevnes at jeg har en 2000 1,8 stasjonsvogn!

 

Dette problemet fikk jeg også under gavelevering to dager før julaften !

Batterilampa hadde lyst innimellom noen dager /uker på forhånd, men slukket fort igjen, men denne dagen ga det seg ikke. Ved skikkelig rusing kunne den slokke, men til slutt kom generator werkstadt varsel opp, uten at jeg kan tysk skjønte jeg jo at noe var galt, men hva? Etter som jeg kjørte, lyste batterilampa fortsatt, og alt lys i bilen begynte å dempe seg, så begynte alt av andre varsler å indikere feil, som abs føler, etc.. Derette stod det STOP i computeren, og bilen stoppet. Var ikke tenning å få igjen.

 

Ventet litt, fikk startet, men døde like fort igjen. Kjøpte nytt batteri, Og alt var i orden igjen, som nevnt her oppe, i ett døgn =)Samme regla på nytt. Kjøpte ny byttedynamo, og for de som ikke hvet det , så er det en hælvettes jobb å få den bytta, pgrav en bolt du ikke får langt nok ut sånn som den står !!!!

 

Etter bytte har bilen fungert igjen, MEN jeg har fått ett nytt problem som jeg trenger svar på... Allerede etter noen dager UTEN at noen som helst lamper har lyst, fikk jeg ikke startet bilen. Den var bare helt død, var så vidt sentrallåsen åpnet seg. Enda godt jeg hadde ladet opp det gammle batteriet da.. Byttet over, og full start igjen. Nå bruker jeg bilen mye, min en kjøretur hver dag.

 

Etter noen dager hadde jeg samme problem igjen, men da var det drit kaldt og tenkte at det hadde tappet batteriet, dermet var det å bytte batteri igjen med det nye som nå også var fulladet..

 

Og tenkte med dette at det var kulda sin feil.

Kulda har nå gitt seg, men jeg må stadig bytte batteriet til ett fullada innimellom, og det virker som om det skjer hvis jeg har latt bilen stå i 24t +. Og fortsatt INGEN lamper som indikerer at noe er galt, ei heller batterilampa.

Har vært å målt bilen, finner ingen feil, annet enn at han ikke fikk kontakt med følerene i dørene..

 

Bilen har ikke vært modifisert på noen måte siden jeg kjøpte den jula 2008.

Dette startet etter jeg bytta dynamo.

 

Min teori er att siden jeg kjørte begge batteriene HELT tomme, før jeg byttet dynamo, tenker jeg at jeg har "knekt" batteriene på en elletr annet måte slik at de tapper seg mens bilen står. Har ikke utstyr til å finne ut av dette selv..

 

Like etter dynamo bytte, fikk jeg problemer med den ene døren at dørlåsen hang seg, slik at jeg ikke fikk smekket igjen døren, etter at bilen ble litt varmere, eventulet varmt vann, så gikk det, eventuelt med litt makt. Fikk rørt på selve "låsehjulet" som er synlig på døren, så det virker som en vaier eller ett eller annet inni døren som henger seg.

 

Dette har skjedd selv om det ikke har vært på det kaldeste også, så jeg lurer på hva som er galt, kan dette ha noe innvirkning på tapping av batteri, selv om døren er alltid lukket ordentlig igjen når jeg ikke bruker bilen?

 

Kan noen skjønne seg på problemet og ha ett fornuftig svar før jeg blir klikk gæern av å bytte batterier nå og da?

 

Skal nevnes at jeg ikke har kjøpt nok ett batteri for å prøve med ett helt friskt ett..

 

Ble en laaaaang tråd, men følte jeg måtte forklare skikkelig

 

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige syrebatteriet liker ikke dyputladning, men en dyputladning burde de tåle. Du burde få sjekket ladespenningen din, samt selvutladning på bilen. Du trenger ett multimeter for å gjøre dette.

Ladespenningen sjekker du ved å måle volt på batteripolene mens bilen går. Sjekk med nærlys, kupevifte og sånn på. Bør ikke være MYE under 13 volt iallfall.

For å sjekke selvutlading, setter du multimeteret til å måle ampere (A).

Så tar du av den ene polskoen på batteriet, og setter multimeteret mellom polen på batteriet, og polskoen, slik at all strøm går gjennom multimeteret. Her bør du ha så lite som mulig. Noe særlig over 0,05 ampere skal du iallfall ikke ha, helst mindre. (0,05 ampere vil tømme ett 65 amperetimer batteri på 800 timer, eller en drøy måned.

 

Bilrekvisitakjeder (bilxtra, torshov o.l) har som oftest elektronisk utstyr til å sjekke batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ladespenningen er for lav, så ligger nok feilen ett annet sted enn batteriet. Spenningsregulator eller diodefeil på dynamoen.

Hvis selvutladingen er for høy, så ligger feilen i bilen ja. Hvis du er ivrig på å feilsøke selv, så kan du nappe ut en og en sikring, og se når selvutladningen faller drastisk. Da har du iallfall funnet ut hvilken kurs feilen ligger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen, jeg har ikke fått ræva i gir med å måle bilen, har ikke hatt tid rett og slett, så bilen har blitt brukt mye, har ikke hatt startproblem nå, men har bilen stått 10-15timer, så er den ett ørlite øyeblikk seinere med å starte, men går som normalt.

 

Men i dag skulle jeg sjekke noe annet oppi motorrommet, og hørte plutselig en lyd, fikk denne lokalisert til den nye dynamoen, det er en slags elektrisk summe lyd som er konstant, og dette er uten at nøkklene står i...

 

Jeg skal nevne at ved montering av dynamoen så var det en skrue til braketten som ikke var festet, denne lå innat dynamoen, så i det jeg skal montere på batteriet, så er set et lite gnist som skjer inne i dynamoen, men jeg var skikkelig rask med å ta bort ledningsskoen igjen, vi snakker vel ett halvt sekkund med strøm tenker jeg.. Kan dette være hele problemet? At jeg har fått ødelagt noe inne i dynamoen, så den står å tapper strøm???

 

Dette syntes jeg var merkelig at den skulle lage lyd.. Kobler jeg fra batteriet, stopper selvsagt lyden, men er tilbake når jeg kobler batteri på igjen..

 

Noen lure kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår