Gå til innhold

Audi 100 94mod - motoren stoppet mens jeg kjørte

Ranger emnet


slr88

Anbefalte innlegg

hei.

 

ny her..

 

trenger hjelp til å finne ut hva som kan være gale på bilen min.

 

var ute å kjørte idag, da motoren min stoppet mens jeg kjørte.

var ikke mulig å få den igang igjen.

 

starter og slikt går, men synes den går fryktlig lett. virker nesten som null kompresjon.

 

noen som vet hva det kan være?

 

det er en audi 100 94 mod 2.5tdi advant ikke kvatro...

 

 

takker for hjelp på forhånd.

 

 

hilsen steffen

Audi a4 B8 09mod 2,0l fwd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at register reima har røket.. :)

Har en kompis med nesten samme bil som deg som opplevde akkurat det samme. Lykke til!

 

 

takker. .

hva er det å gjøre med dette?

 

bytte reim og topp?

 

må sylindrene byttes og slikt også?

Audi a4 B8 09mod 2,0l fwd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bestemt å ha lest på vw audi klubb Norge sitt forum at toppen må overhales når regreima ryker på denne. Dette pga. ødelagte ventiler når stempelet treffer ventilene (det er ikke klaring og blir kræsj).

 

Har du riktig uflaks er det hull i et stempel i tillegg og da er det nesten like greit å bytte motor. Dette skjer heldigvis ikke så ofte.

 

Sjekk gjerne ut forumet på http://www.vwaudi-club.no for mer informasjon.

 

Hvis du ikke hadde vært så langt unna hadde jeg kanskje vært interessert i å kjøpe bilen som den er. Disse bilene er relativt dyre og har en verdi selv om motoren kanskje er knas.

 

Sørg for å være sikker på å finne ut om det er reima eller noe annet før du begynner å legge for mye penger i bilen.

 

lykke til, mvh movikong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok reima ja=( har fått tak i ny reim og vannpumpe og strammehjul. skal bytte dette i morgen.... håper på att dette er nok.. er det noe fare med å bytte for å så prøve å starte bilen??

eller er det en risiko for å ødelegge mer da? har hørt litt rundt og mange sier jeg skal bytte det, så prøve å starte den..

 

men er litt usikker... skal ha bilen opp å gå igjen, har bare hatt den i 3mnd og blitt glad i den=)

Audi a4 B8 09mod 2,0l fwd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare ventilene (eksosventil) som må byttes da tror dere?

eller må jeg bytte ventilløftere og diverse anna også?

noen som veit om noen som har slikt på nett?? eventuelt pris på de? (er vell 5 stk som må byttes)

 

skjønte det slik ut av den andre posten der...

 

toppen må vell ikke byttes?

 

men om jeg prøver å starte bilen etter jeg har fått på reima rett, er det da fare for å ødelegge mer da??

 

ps: tenkte jo ikke på at det kunne være reima som var røket, så prøvde jo seff å starte bilen når den døde.. (når den stoppet, kjentes det ut som at bilen blei kvelt):pray

Endret av slr88
for å ikke lage flere linker

Audi a4 B8 09mod 2,0l fwd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke toppen må byttes, mest sannsynlig er det bare ventilene som må skiftes.

 

Vet ikke hvordan det er med resten av motoren; av og til kan visst ventilen knekke slik at hodet er løst. Har du riktig uflaks kan det stille seg på høykant og bli trykket gjennom stempelet. DA har du et problem. Heldigvis er det sjelden dette skjer.

 

Foreslår at du demonterer og ser hva som er gåent.

 

 

 

Når det gjelder temperaturen i motoren er det ofte dårlig termostat som er årsak til dette. Er ikke helt sikker, men tror det er mye jobb å bytte denne på din bil fordi man da må ned med regreima. Nå skal jo du uansett nedi der og rote; da er det jo veldig lett å bytte (man bytter som regel alltid termostat når man har nede regreima fordi det da er enkelt og billig å gjøre).

 

En annen årsak til lav temperatur i motoren kan på noen biler være at kjølevifta går hele tiden p.g.a. dårlig viskosekobling (som skal dra med seg vifta rundt når motoren er varm). Vet ikke hvordan dette er på din bil.

 

Må innrømme at jeg ikke har veldig peiling på disse bilene (selv om jeg TROR det jeg har skrevet her er riktig).

 

Prøv heller å stille spørsmål på forumet til vwaudi-club.no så vil du nok få veldig gode svar.

 

Lykke til, mvh movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var registerreima som hadde røket? Hørtes ut som det kunne være dieselpumpereima som kunne ha gått føyken. Hvis du tar av toppdekslet kan du se etter om kambukkene er hele. Hørte du noen form for tikking/knasing eller andre merklige lyder da den døde, evt når du prøvde å starte den?

 

Det er vel strengt talt like enkelt å bytte termostat uavhengig av regreim eller noe annet. Gjort på 5 min.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var registerreima som hadde røket? Hørtes ut som det kunne være dieselpumpereima som kunne ha gått føyken. Hvis du tar av toppdekslet kan du se etter om kambukkene er hele. Hørte du noen form for tikking/knasing eller andre merklige lyder da den døde, evt når du prøvde å starte den?

 

Det er vel strengt talt like enkelt å bytte termostat uavhengig av regreim eller noe annet. Gjort på 5 min.

 

ja, var nok den som hadde røket ja=( har hatt av toppdekselet idag, kamen ser heil ut. men er bare 4 av ventilene som ser ut til å virke.. holde no på med å ta av toppen for å få et bedre overblikk. merket ikke noe da den døde, tikking eller knasing kan jeg ikke si jeg la merke til, hører starteren går fint, hva som kan gjøre at det kan være tikking eller knasing da?

 

termostaten må jeg komme tilbakke til..

 

Noen som veit hva det koster for 1 stk ventil (med ventil løfter)???

 

eventuelt noen som har en topp liggende?

Endret av slr88

Audi a4 B8 09mod 2,0l fwd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår