Gå til innhold

Dreid stempel - Hvilken vei skal det stå?


FirstPrice

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ett lite problem her.

 

Hadde stemplet til dreiing hos naboen her, å han klarte å huske på at han skulle merke med tall, men glemte jo rettningspila på toppen.

 

Det er snakk om M20B20/23 stempler til en gammel BMW. Stemplet har rådebolten i center. Skjørtene er det ingen forskjell på.

 

Nå sitter jeg her da å lurer på hvilken vei stemplet skal stå..

 

Er det noen som har noen lure triks å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har dreid stemplene så er ikke lommer til ventilene noe problem lenger, det som gjelder nå, er om de har eksentrisk montert kryssbolt.

Så du må prøve å få målt om kryssbolten står midt i stemplet eller litt til ene siden, står den midt i, så bør ikke retningen på stemplet ha noe som helst og si, men står den eksentrisk skla det stå en bestemt vei for å unngå skjøtebank og slitasje, dessverre husker jeg ikke hvilken vei, emn det er slik at det blir minst mulig sideveis bevegelse på stempel under forbrenningstakten.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det eg mener ja, er det likt fra alle kanter skal det jo selvfølgelig ikke ha noe å si.

Ser du slitespor på skjørtet(burde ikke gjøre det), isåfall kikk etter det på sylinderveggene også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke stempel fra en motor til en annen bør du måle grundig om de er like, det kan være marginale forskjeller som utjør skjørtebank elelr varmskjæring.

Er det likt er det ikke så mye i veien om de er bra.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste motorer står stempelbolten i "offset " i forhold til senter.

Dette på grunn av at forbrenningen er noe "treg" ( Derfor fortenning )

Stempelbolten skal ha kommet " forbi " topp dead center når veiva er på topp. Sett fra dreieretningen på motoren.

Så se for deg en tverrstilt motor,- da er kryssbolten fremfor center på

veiva. Og da dreier motoren med klokken sett fra høyre siden.

Blir stempelet montert feil så er det garantert skjørtebank da dette vil " tilbake " samme vei som det kom opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår