Gå til innhold

2x18" PA-bass i golf, noen små spørsmål

Ranger emnet


FR33DY

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk meg tak i et par med PA bass element. Tenkte jeg skulle bygge basskasse til disse og putte dem i bilen.

Nå som bilen er en billig første bil, gidder jeg ikke å investere i noe svært anlegg. Fikk tak i disse og tenkte det var en grei mulighet.

Har snakket med folk, og fant ut at de kansje gir litt merkelig lyd noen plasser, men skal visst gi ganske så god plass. Dette funker helt fint for meg.

 

 

Her er info om elementene:

2qnvakl.jpg

 

Her er kassen(lagde den i 3D program før jeg begyndte):

2mov320.jpg

 

Da jeg testet det ene elementet med gamle kassene(ekstremt store) ga det både fin lyd og ekstrem bass, men da jeg testet bare elementet liggende i bilen, ga det bare en flau bass. skrudde opp forsterkeren på max og de ga dårligere lyd en det gamle 300w biltema elementet mitt.. Vil dette bli bedre når jeg får elementene i kassen?

 

Vil denne kassen gi elementene nok luft? siden PA elementer trenger ganske så mye luft.

 

Og trenger jeg lufte hull? eller vil det være nokk å tette kassen helt? evt hvor?

____________DRIZZLE CREW____________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da jeg testet bare elementet liggende i bilen, ga det bare en flau bass. skrudde opp forsterkeren på max og de ga dårligere lyd en det gamle 300w biltema elementet mitt.. Vil dette bli bedre når jeg får elementene i kassen?

Et soleklart ja, sammenlignet med et løstliggende element. Det blir en effektiv "utslukking" av lydbølger når forsiden og baksiden av et element har fri tilgang til hverandre, og slikt blir det minimalt med bass av.

 

Skal ikke uttale meg for mye om just dét elementet, men; anbefalt kasse står til minst 140 liter pr. stykk, og det er antageligvis en helt lukket kasse da. Lag ikke "luftehull" i kassen uten mål og mening, ellers kan effekttåligheten til elementet minske betydelig og lydkvaliteten bli dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt under 100 liter lukket vil nok gi en HEFTIG midbass med like heftig effekttålighet, men lite nivå under 70-80 hz er jeg redd...

 

Men det er ikke derved sagt at den blir kjip! Mat den med en forsterker på ~500 watt, sett lavpassfilteret til 60 hz og gi Kents "Socker" full pupp, så skal du få kjenne noe gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt under 100 liter lukket vil nok gi en HEFTIG midbass med like heftig effekttålighet, men lite nivå under 70-80 hz er jeg redd...

 

Men det er ikke derved sagt at den blir kjip! Mat den med en forsterker på ~500 watt, sett lavpassfilteret til 60 hz og gi Kents "Socker" full pupp, så skal du få kjenne noe gøy :D

 

Her er litt info om forsterkeren som ligger i bilen nå:

 

 

4 kanals forsterker hvor brokopling er mulig. Maks utgangseffekt på denne er 4 x 300 W.

RMS utgangseffekt er 4 x 60 W ved 4 ohm. Den har en frekvensrespons fra 10 til 30000 Hz og et signal støyforhold på 90 dB. Grei å plassere i bilen med sitt beskyttende design og mål på 32 x 24 x 5 cm.

 

• 4-kanals forsterker

• Brokobling mulig

• High pass: 50 - 500Hz

• Low pass: 50 - 250Hz

• Max utgangseffekt 4x300W

• RMS utgangseffekt 4x60W (4 Ohm)

• Frekvens-respons 10-30000Hz

• Følsomhet: 120mV-1V 10K ohm

• Damping factor: >120

• Bass boost: (50Hz): 0/+6/+12dB

• Signal/støy-forhold 90dB

• Dimensjoner 320x249x53 mm

 

Er fullt klar over at dette kanskje ikke er noen spessielt bra forsterker, og heller ikke egner seg så godt til bass, men vil det gå an å få noe god bass i elementene med denne forsterkeren?

____________DRIZZLE CREW____________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 100% sikker på at jeg regnet helt rett, men kom fram til at kassen blir på ca 137 liter ;)

 

Du har ikkje rekna rett. (ellers so er bildet feil)

Er djubden innsnevra til 0 på midten?

Isåfall kan du dele literantallet på 2

So du bør nok ha ein mykje større kasse.

 

Forsterkeren er nok litt liten, men høgtalerene er ganske lettdrevne, so du får nok litt trøkk utav dei!

Kva slags merke og modell har du på forsterkeren?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å OVEDEMPE kassen.(Fylle den helt). Det er en velkjendt måte å lure elementet til å tro at det er i en kasse med større volum. Ikke bruk glava eller rockwool. Det ødelegger elementet. Du får kjøpt OK dempemateriale på rull hos Fx Jysk eller andre som selger dyner og slikt.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikkje rekna rett. (ellers so er bildet feil)

Er djubden innsnevra til 0 på midten?

Isåfall kan du dele literantallet på 2

So du bør nok ha ein mykje større kasse.

 

Forsterkeren er nok litt liten, men høgtalerene er ganske lettdrevne, so du får nok litt trøkk utav dei!

Kva slags merke og modell har du på forsterkeren?

 

bildet er faktisk feil, kassen er 10 cm lengre enn på bildet, men dette har ingen ting å gjøre med at jeg har regnet feil, kassa på bildet er mekka i 3D program, så de sidene er helt nøyaktige.

 

men det med størrelsen på kassen kan jeg egentlig ikke gjøre noe med, jeg er 90% ferdig med kassen, og jeg tror ikke jeg får plass til noe spess større kasse i bilen. Så jeg tror dette bare får gå slik det går ;P

____________DRIZZLE CREW____________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å OVEDEMPE kassen.(Fylle den helt). Det er en velkjendt måte å lure elementet til å tro at det er i en kasse med større volum. Ikke bruk glava eller rockwool. Det ødelegger elementet. Du får kjøpt OK dempemateriale på rull hos Fx Jysk eller andre som selger dyner og slikt.

 

Åja, det hørtest bra ut:D

____________DRIZZLE CREW____________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Du kan prøve å OVEDEMPE kassen.(Fylle den helt). Det er en velkjendt måte å lure elementet til å tro at det er i en kasse med større volum. Ikke bruk glava eller rockwool. Det ødelegger elementet. Du får kjøpt OK dempemateriale på rull hos Fx Jysk eller andre som selger dyner og slikt.

 

Går det fint å bruke en porolon madrass for å overdempe?

Har en liggende, så det hadde vel egentlig vært fint å bruke den, så jeg slipper å stikke å kjøpe noe;p

 

Kassen er endelig helt ferdig sparklet og malt :D

Tok sin tid, men det ble da jort til slutt!

____________DRIZZLE CREW____________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk satt inn kassa og testa den, dette ble mye bedre enn jeg hadde trodd det skulle bli :D

De ga mye bedre bass enn gamle elementene.

 

men en liten ting jeg tenkte på.. jeg må vel kansje feste denne kassen?

evt hvordag skal jeg få til dette, når det er ca 1cm karing på sidene og bak kassen?

____________DRIZZLE CREW____________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår