Gå til innhold

Bakstykke til tenningslås

Ranger emnet


ChristinaR

Anbefalte innlegg

Har en VW Vento -94.

Den har hatt litt problemer i det siste, ettersom jeg har skjønt er mest sannsynlig dette tenningslåsbakstykket problemet. Ingen dyr del, så jeg kjøpte den uten å være bombesikker, verdt et forsøk.

I all hovedsak lurer jeg på hvordan man bytter bakstykket, altså hvordan får man av rattet og kommer til? Jeg har null greie på bil, men jeg har en nogenlunde teknisk far som skal gjøre det, bare han får en "oppskrift".

 

Om du vil være ekstra hjelpsom kan du lese videre :)

Bilen har aldri hatt startproblemer så lenge jeg har hatt den, riktignok bare et halvt år, men den har gått som ei klokke i sprengkulda og alt. Forleden dag fikk den plutselig for seg at den skulle starte, gå noe alldeles ujevnt et par sekunder og så slokne. Et par dager måtte jeg gi den litt gass under oppstart og litt etterpå, så var den i gang. Dette ga seg på mystisk vis av seg selv, men da dukket et annen problem opp. Varmeapparatet var totalt dødt, og viskere/spyling. Da tok jeg en kikk i disse sikringene/releene ved førerdøra. Tror nesten alle releene var løse/i ferd med å dette av. Jeg tenkte som så, at kanskje det var lurt å trykke disse inn igjen. Det fikset problemet mitt med CD-spilleren som ikke startet uten å trykke på reset-knapp, men ingenting annet.

 

Så er spørsmålet, har dette med varmeapparatet og viskerne noe med disse releene som var løse å gjøre? Må de byttes da, evnt hvem av de, siden det ikke hjalp å sette trykke de på plass igjen må de være ødelagt? Eller er det tenningsbakstykket? Eller henger det sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger en guide til hvordan det kan gjøres.

I denne guiden demonterer dem rattakselen nede ved gulvet, det er mulig å bytte kontakten uten å gjøre det.

 

Som guiden viser så må du bruke et veldig tynt og langt skrujern til å skru løs skruen som holder kontakten, dette klarte jeg med litt innsats på en Caddy II, som er veldig lik Golf3 i oppbygging.

 

Relène er det nok ingenting som feiler, men hvis vindusviskerne dine ikke virker på intervall, altså når du trykker viskerarmen ned så kan viskerrelèet være defekt, det er merket 99 i sikringsboksen.

Dette relèet er forøvrig justerbart hvis du ikke visste det..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke skru ut hele rattstammen!
Men se gjerne på bildene i linken lenger opp.

Kort prosedyre - Bytte tenningslås bakstykke:
1. koble fra batteriets minuspol
2. Skru ut airbag, 2 unbrako på baksiden av rattet.
3. Koble fra airbag. Trekk pluggen rett ut i aksel-retningen.
4. Skru av dekselet på rattstammen. 2 stjerneskruer
5. Skru ut mutter i midten av rattet og ta av rattet.
6. Skru av blinklys- og lysbryterhendel
7. Trekk av hylsen på ratttstammen. Dette er den litt vriene biten
- du kan feste en "molly-grip" tang bak hylsa og dra den av med en vanlig avtrekker. Eller en spesialavtrekker som denne fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Demonteringsverktoy-2000019463/

9. Ta av startsperrespole på tenningslåsen (om du har startsperre)
10. Skru ut den rundhodede skruen uten spor som holder tenningslåsen. Her er "molly-grip" igjen grei å ha.
11. Ta ut tenningslås og bytt bakstykket.

Sett sammen igjen i motsatt rekkefølge.

Merk rattstilling før demontering med rattlås aktivert så klarer du kanskje å få det rett igjen etter montering. Ellers må du kjøre en tur og justere det før du setter på igjen airbagen.

en bildeveiledning fra et annet forum: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3421753-Here-is-an-ignition-switch-removal-procedure

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bakstykket byttet, og det var tydeligvis ikke problemet.

Fikk bilen på verksted i sta, og han trodde det var en grunn til hvert problem. Han snakket både om sikringer, releer og død viftemotor eller noe på det varmeapparatet.

 

Dette er galt:

viskere/spylevæske virker ikke, varmeapparat (vifta går ikke), varmetråder i bakruta og jeg tror heller ikke sigarettenneren virker.

 

Kan alt dette ta kvelden i samme sekund, med hver sin grunn? Svaret på hva som er galt må jo ligge et sted alle disse forskjellige tingene kan henge sammen?

Jeg kan som sagt ingenting om dette, men... Har en følelse av at gubben på verkstedet ikke finner ut av dette :S Han ga ikke akkurat uttrykk for at han skjønte hva som kunne være galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg kanskje skrudd ut sikringsboksen og sett over alle forbindelser der. Kan være noe svidd/brent bak der som lager problemer, eller jordforbindelser som har løsnet. Veldig rart at så mye skal slutte å virke uten at feilen ligger sentralt et sted.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hentet bilen på verkstedet.

Som jeg trodde fant han ikke ut så veldig mye lurt..

Men han hadde målt at det ikke kom noe strøm til varmeapparatet og greier. Også hadde han sjekket sikringene, som visstnok var i orden, og byttet en som så litt "tvilsom" ut.

Alt i alt kom han frem til at det må være et rele, siden alt må henge sammen.

 

Noen som vet hvilke/hvilket rele som er gåent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hentet bilen på verkstedet.

Som jeg trodde fant han ikke ut så veldig mye lurt..

Men han hadde målt at det ikke kom noe strøm til varmeapparatet og greier. Også hadde han sjekket sikringene, som visstnok var i orden, og byttet en som så litt "tvilsom" ut.

Alt i alt kom han frem til at det må være et rele, siden alt må henge sammen.

 

Noen som vet hvilke/hvilket rele som er gåent?

 

RelayDiagram.jpg

RelayIdentification.JPG

 

Som du ser, er ikke noe relè som styrer de tingene som ikke virker.

Ville gjort som JChe sier, ta en sjekk av kontaktpunkter på sikringsboksen og jordforbindelser.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg hadde endevendt google etter svar på akkurat mitt problem.

Men heisann, hoppsann. Endelig tror jeg kanskje jeg har svaret!?

Så jeg poster linken her i tilfelle noen skulle trenge det :P

 

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=20303

 

"Når vifte og viskere kutter ut samtidig er det et klart tegn på at det ikke er spenning på X-kretsen"

 

"Enkelt sagt, mister du vindusviskere og vifta foran sjekk releet først, nederst til venstre på sikringsboksen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Trodde jeg hadde endevendt google etter svar på akkurat mitt problem.

Men heisann, hoppsann. Endelig tror jeg kanskje jeg har svaret!?

Så jeg poster linken her i tilfelle noen skulle trenge det :P

 

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=20303

 

"Når vifte og viskere kutter ut samtidig er det et klart tegn på at det ikke er spenning på X-kretsen"

 

"Enkelt sagt, mister du vindusviskere og vifta foran sjekk releet først, nederst til venstre på sikringsboksen."

 

Er dette releet med navn 99. du mener ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår