Gå til innhold

Får ikke lyd i sub, feil med remote/batterikabler?

Ranger emnet


Frederik R

Anbefalte innlegg

Hei

Prøvde å koble opp et anlegg jeg har hatt stående i bilen jeg bruker for tiden (ikke min). Det består av en Sony Xplod spiller, a/d/s 5 kanals 1200w forsterker og en 600w sub (husker ikke merke). Alt er vel en tre-fire år gammelt.

 

Byttet ut standard spilleren (isokontakter, ingen nye koblinger annet enn remote) med den "nye," og den fungerer helt fint sammen med de to høytalerene som er i bilen, som er koblet rett i spiller, ikke på forsterker. så har jeg kobla rca-ut (sub) til rca-inngangene på forsterken (splitta de 2 fra spiller til de 6 på forsterker) og remote fra spillern til remote på forsterker, har ikke brukt antenne-utgangen på iso-koblinga.

 

Siden jeg tenkte å ikke bruke mer strøm fra batteriet enn nødvendig, siden det er litt lite for bilen, har jeg koblet et ekstra batteri rett på forsterkern uten å koble inn på strømnettet i bilen. Jeg regner med at problemene ligger her og i remotekabelen. Uten batteriet til forsterker koblet inn lyser lampa på forsterken grønt, det er vel pga remote?

 

Jeg lurer på om det ikke funker fordi det ikke er noen "sluttet" krets mellom remote og strømkoblingene, men er ikke sikker siden det lyser grønt på forsterkeren. Kan jeg koble remoten rett på 12V+ på det ekstra batteriet, eller blir remote-inngangen overbelasta da? - Og så sette på en bryter på remotekabelen så jeg får skrudd av forsterkeren.

 

Noe annet som slo meg i går, er om alle kanalene på forsterkeren må være tilkoblet til en høytaler, men kan ikke tenke meg det..

 

Bilen det er "montert" i er en Hyundai H1 med forsterken inni kupeen og subben baki lasterommet. Vet at det ikke er noen god løsning lydmessig, men tenkte "hvorfor ikke" når jeg først har et ubrukt annlegg stående. I tillegg låner jeg bare bilen, så må være lett å fjerne igjen.

 

Ble litt langt innlegg, men da har jeg vel gitt fra meg alle opplysninger - nyttige som unyttige.

 

 

Mvh Frederik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

splitta de 2 fra spiller til de 6 på forsterker

Hæ? to utganger til to innganger, ferdig med det.

 

koblet et ekstra batteri rett på forsterkern uten å koble inn på strømnettet i bilen

Dette batteriet blir flatt og da unyttig, lader du det hver natt?

 

Kan jeg koble remoten rett på 12V+ på det ekstra batteriet

ja

 

Noe annet som slo meg i går, er om alle kanalene på forsterkeren må være tilkoblet til en høytaler

Nei

 

Høres ut som du har køddet til med koblinga di mellom spiller og forsterker, mulig til sub å.

Har du manualen til forsterkeren ser du hvordan du kan koble den for å få mest effekt ut til to utganger, brokobling

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? to utganger til to innganger, ferdig med det.

- Har to utganger på spileren som heter noe som "sub" og en annen med "bus" elelr noe, det er vel cd-vekskler. Så er det 6 rca innganger på forsterkern, to til sub, to til front- og to til bakhøytalere. Var slik jeg fikk det forklart av Torshov i sin tid, og har funket bra det. Prøvd å tegne:

Dette batteriet blir flatt og da unyttig, lader du det hver natt?

 

- Er klar over dette. Er bare for å slippe kabling til motorrom, nye kabler, enkel demontering og tar ikke sjansen på å trekke mer strøm fra det batteriet som står der nå. Er egentlig litt for lite for bilen og har hatt litt startproblemer i kulda. Funker ting bra kan det hende jeg lager en bedre løsning.

 

ja

 

- Takk! Egentlig det eneste jeg var ute etter... ;)

 

Nei

 

Høres ut som du har køddet til med koblinga di mellom spiller og forsterker, mulig til sub å.

Har du manualen til forsterkeren ser du hvordan du kan koble den for å få mest effekt ut til to utganger, brokobling

 

Skal prøve å koble remote rett på batteriet, takk for hjelpen.

Annlegget er bare satt opp kjapt for å prøve. Derfor så enkel oppkobling.

 

Frederik

Endret av Frederik R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da funker det! Var remotekabelen som var på "feil" plass

Takk for hjelpen!

 

Er vel egentlig klar over at det ikke er no bra forsterker/anlegg. Ble som sagt kjøpt for en god stund sia til et annet prosjekt.

Ble vertfall bra med trøkk baki der nå! Akustikken og isolasjonen trenger vel ikke å nevnes :D

 

 

Frederik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår