Gå til innhold

Veisalt vs. eldre bil, spørsmål

Ranger emnet


mtb2003

Anbefalte innlegg

Som relativt ny bileier lurer jeg på hva en bør spesielt se etter under bilen når en daglig ferdes på saltet vei?

 

Her om dagen skulle jeg skifte klosser og skiver foran på min bil, og endte opp med at jeg måtte bestille bremseskjold og nye calipre i tillegg. Mekanikern sa at det skyldes salt (saltes der jeg kjøpte den, og der jeg bor nå.).

Bilen min sies at den er rustbehandlet fra fabrikk? (1990 Volvo 740) Men jeg har ingen aning om når det ble gjort eller hvor effektivt dette er. Så om noen har noen generelle tips om hva jeg skal se etter,kjenne etter eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i sommer, når det blir helt tørt og det har vært 2-3 dager med sol og bilen er helt tørr, så rustbehandler du undersiden av bilen, i hjulbuene og kanter på stålet/hullrom med understellsmasse, owatrol-olje/tectyl er fine midler du bør bruke, når bilen er behandlet ferdig, så kjører du en tur på støvete grusvei, da vil du få et belegg som beskytter godt

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustbehandling selv? Er det lett? Hvor my skal de som er "profesjonelle" til å gjøre sånt?

 

profesjonelle tar alt i fra 4-8 000kr, selv gjør jeg dette for 200kr og har aldri kommet noe mer rust på bilene våre enn det var fra før av, du pensler på owatrol i rundt i hjulhusene og på utsatte steder, så kjører du en tur på grusveier slik at støvet kommer i owatrolen/tectylen eller hva du velger å bruke, det funker bra, dette bør gjøres på sommer/høst når bilen er helt tørr;) det er totalt unødvendig å gi bilen sin bort for behandling når man kan gjøre det selv, har også sett biler som ruster pga at det har blitt behandlet over fuktig stål, så det er best å gjøre dette selv

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustbehandlet...Karroseriet er galvanisert, det er det hvertfall på min 89 modell så det bilen din hvertfall.

 

noen steder ruster det uansett! Har en liten skade på baskjermen, lakken er skrapet av. Kjørt i 3 år uten at det har rusta der.

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

profesjonelle tar alt i fra 4-8 000kr, selv gjør jeg dette for 200kr og har aldri kommet noe mer rust på bilene våre enn det var fra før av, du pensler på owatrol i rundt i hjulhusene og på utsatte steder, så kjører du en tur på grusveier slik at støvet kommer i owatrolen/tectylen eller hva du velger å bruke, det funker bra, dette bør gjøres på sommer/høst når bilen er helt tørr;) det er totalt unødvendig å gi bilen sin bort for behandling når man kan gjøre det selv, har også sett biler som ruster pga at det har blitt behandlet over fuktig stål, så det er best å gjøre dette selv

 

Så du mener at du får til et like bra resultat som profesjonelle ved å pensle på litt her og der? Og du nevner ikke noe om rengjøring.. Vet du i det hele tatt hva du prater om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke 740 den som er mest plaga med rust uansett. Har en 89 jordebil jeg. Helt rustfri.

Uansett så er det nok slike ting som bremser og hjulopphengsdetaljer det går hardest utover. Bremseskjoldene er jo ikke akkurat en bils viktigste del

Vask bilen skikkelig minst hver andre uke hvis mulig, og kjør minst mulig på salte veier. Å begynne med rustbehandling på en bil som er 20 år tror jeg bare fører til at du pakker inn rusta.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustbehandle kan man da gjøre selv. Ikke problem.

Sett bilen på bukker og sett av et par timer til høytryksspyling. Finn deg en skikkelig bamse av spyler da. Under og inni alle hulrom. Gud hjelpe så moro det er å svine seg til. Å ligge under bilen i gjørmevann er aldeles herlig. Så er det bare å la bilen stå der i solsteiken en ukes tid så man er sikker på at den er knusktørr. Så er det å finne frem drill, plastpropper (for det blir jo gjerne hull når man borrer), kompressor, et bra rustmiddel og lange rør med dyser. Nå er det og bra om man har Tectyl boka eller en annen bok som forteller hvor man skal borre og sånn. Sprøyt guffa inn i alle hulrom og åpninger og hvor man ellers lyster. Så skal man til med GUFFA den ekte guffa. Srøyt svineriet under hele bilen. Det kan være greit å ha klær som ikke er alt for pene til dette arbeidet. Så er det klar til rengjøring. Vask bort guffe og annet griseri som har kommet på lakken. Parafin eller diesel funker bra. Så gjør du det samme med deg selv. Har du vært så lur å gjøre dette på en varm sommerdag kan det være en ide å skjekke om man har understells behandlet seg selv. Vask i såfall rent med parafin (lukter minst). Svir det? Pingle !!!!!! Ta deg en god dusj med såpe (ZALO) er toppers og få på deg rene filler. Nå er det bare en ting som gjenstår. Sett deg ved Pc'n og skriv et koselig lite garatiskjema. Antall år er valgfritt :-) Lykke til

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår