Gå til innhold

Vurdere Audi A4 som førstegangs bil, har dermed litt spørsmål!

Ranger emnet


MasterNik

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sitter og lurer på og allerede nå kjøpe meg min første bil.

Får forhåpentlig hvis lappen i sommer men lurer på og kjøpe meg en bil nå og ha til å øvelseskjøre med etc.

 

Jeg ønsker en bil som er driftsikker, går relativt god, greit utsende osv.

 

Jeg har da fått sansen for Audia A4. Har sett litt på eldre modeller (1995-1998). Mitt inntrykk av bilene er følgene:

 

- Billig i drift

- Greit utsende

- Driftsikkre

- Billig forsikring

- Greie priser

 

Først og frams. Syns dere det er tidlig og kjøpe bil allerede 6 mnd før lappen er i boks? eller er det fint og kunne vende seg til å kjøre den før lappen? Hvordan er disse bilene som førstegangs bil? Er de dyre og vedlikeholde? Holder prisen seg relativt greit?

 

Jeg har prøvd og overtale mine foreldre å har avtalt å se på denne bilen i morgen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20664753

 

Er det et godt kjøp?

Sitere fra annonsen "Urørt bil og i helt orginal stand"; ser derfor ikke ut til og ha skiftet mye slitedeler. Så regner med at litt må bli gjort sån sett. Er derimot godkjent fram til 2012 som er en absolutt fordel. Bilden er også veldig nær meg.

 

Vil en NAF kontroll på forhold av kjøpe lønne seg? Hvilken reprasjoner/utbyttninger må jeg regne med neste året?

Registerreim bytte er vell ikke helt utelukket snart? Hva vil dette koste hos verksted (trenger ikke være merkeverksted)

Hvilken vedlikehold kan jeg klare og gjøre selv på en slik bil?

 

Om noen kunne gidd meg en liten "fordel og ulempe liste" over disse bilen så hadde jeg vært meget takknemelig.

 

Håper på svar og hjelp til valg av min første bil :m'm:

 

Mvh

 

Nikolas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6.1

Q: Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe en A4 (B5)?

A:

- Se om bilen har fulgt servicene

- Pass på bærearmene/broene/kulene er i orden (disse er ganske svake på tidligere utgaver av A4)

- Samme som i punktet over gjelder for forstillingen

- Foringene kan være ganske tørre' date=' da blir det mye knirkelyder. Kan løses ved bytte av foringer eller smøring av de gamle

- På modeller med aircondition sitter rørene ganske lavt under bilen, kan være lurt å se at de ikke er skadet

- Luftmassemåleren er en svakhet, tåler ikke så mye. Pass på at denne ikke er gåen, gjelder spesielt hvis bilen har/hatt montert åpent luftfilter med olje

- Pass på at alle de elektriske tingene fungerer (el. vinduer, klimatronic panelet på biler med AC osv.)

- Grenrøret på 1.8T kan sprekke, pass på at det er helt

- Pass på at turboen er i god stand hvis du skal ha en 1.8T[/quote']

 

:)

SELGES: Alt av A4 B5 deler

 

-Audi A4 Avant 1.8tqs 98"

-Audi A4 Sedan 1.8t 96' Opprettingsprosjekt [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller anbefale en 1.9tdi enn denne utrolig dølle og kjedelige 1.6 litern.. Men endel i forskjell i pris på tdi vs 1.6 bensin..

 

Ellers er dettte bra biler om det er vedlikeholdt skikkelig..

 

Fordeler:

Sikker bil

Forholdsvis enkel å fikse sjøl

Får tak i alt av deler feks på ebay

Ser bra ut

Får masse styling om en ønsker det..

 

 

Minus

 

Trang innvendig. De i baksetet vil garantert klage ved langtur.

dårlig lys (synes jeg da)

Kan oppleve endel elektriske feil

Har sett endel med rust. (mulig dårlig vedlikehold + galvaniserings probl)

dyrt for orginaldeler. Hender en må kjøpe det.

Uten sportsstoler er det ikke spesielt godt å sitte foran.

Uten sportsratt ser det kjedelig ut og er ikke like godt å kjøre med.

Bytter du ut den orginale spilleren så ser det ikke like fint ut.

 

 

Bare noen raske tanker rundt B5, en biltype som jeg har hatt... :)

 

Plusser og minuser med alle biler.. Kjøp en du liker, men anbefaler å prøve mange biler før de kjøper en.. Prøv også andre bilmodeller. Ford focus, mondeo er også ett godt alternativ. Får mye bil for penga mener jeg.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble no mye negativt.

Trange bakseter er ikke så farlig mtp at jeg bare har meg og dama å tenke på. Om noen skulle sitte på så får de bare kose seg :)

 

En 1.6 motor er kansje ikke det sprekeste men trenge vell ikke alt for mye hester når jeg skal lære meg og kjøre, liker og gi på å med mye krefter gir man mer på! Skal brukes til og fra skole, jobb, butikken etc. Samtidig som en langtur eller 2 til Sverige og Danmark. Blir vell litt kjøring i helgene også :)

 

Men er denne bilen jeg linket til et godt kjøp med tanke på pris, bil og km stand?

 

Takker for sjekklisten lenger oppe :D skal se om jeg klarer og undersøke noe av det i morgen :P

 

Anlegge byttes vell ut med tiden og blir kansje noe småstyling/småtrimming om økonomien tillater det etterhvert :)

 

Har vell ikke mulighet til og prøve så mange biler før jeg bestemmer meg :S Har for en eller annet grunn falt for Audien :O Enda den finnes i mange finere farger en grå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå er rett farge for den bilen der.. For den er virkelig Grå... Prisen er vel sikkert ok..

 

Jeg vil anbefale en med ac eller klima... Og minimum en 1.8l. Jeg synes 1.6 er altfor lite for en bil med denne vekten osv.. Men hver sin lyst.. Man går fort lei en slik bil som dette.. Og da mener jeg en like gjerne kan kjøpe seg en annen bil og få antageligvis mere for pengene.. Feilfrie er ikke disse audiene her akkurat som andre biler fra den tidsepoken.. Og i denne prisklassen..

 

Prøv litt andre biler og se om det er noe annet du liker.. Min anbefaling..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker audien min eg, men nå etter hel%&"#" snø/is været har vært, så har ann fått gjennomgå! så min første smak på hva det egentlig koster og ha audi kommer nok snart! bare venter på det!

 

Men har kost meg med den i et år! uten noe spess store problemer! så ja, audi e fint! men det koster og kjøre stil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker audien min eg, men nå etter hel%&"#" snø/is været har vært, så har ann fått gjennomgå! så min første smak på hva det egentlig koster og ha audi kommer nok snart! bare venter på det!

 

Men har kost meg med den i et år! uten noe spess store problemer! så ja, audi e fint! men det koster og kjøre stil :D

 

 

Jeg drar no å ser på denne bilen i morgen i allefall. Er jo en grei bil slik jeg ser det. Ikke for dyr, ikke kjørt over 200k km, litt slapp motor men det får gå :)

 

Om jeg er så heldig at jeg får prutet den ned et par lapper så har jeg også litt penger til et fint anlegg etterhvert også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har blitt veldig glad i audien min, selv om den har kostet litt dette året. har snart hatt den og lappen i ett år nå. har de vanlige setene (samme som i bilen du har sett på) og digger setene, har kjørt oslo-stavanger non-stop uten å bli sliten i det hele tatt:D eneste bilen jeg har sittet bedre i forann er den nye passaten som ikke er så ny lengre:P

 

Men savnet sterkt klima på varme sommerdager, skulle ønske jeg hadde sportsseter (ser bedre ut og sikkert bedre å sitte i) og et sportsratt i stedenfor det svære og fæle "firkanta" og ble vel ganske fort lei "draget" i 1.8 litern, men den er god å kjøre (syns jeg) koster ikke skjorta å forsikre, org.slitedeler litt mer:P

 

Så alt i alt, en veldig fin bil syns jeg som er god å kjøre så vel langt som rett ned på butikken får en god følelse av å kjøre den og kommer nok til å ha den i mange år fremover:)

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er en helt grei førstegangsbil som er akuratt det jeg er ute etter. Billig og kjøpe og billig i drift, enda slitedeler kan koste litt :shake

 

Drar og ser på denne i dag. Han har flere int. så må vell ikke bruke for lang tid på å bestemme meg. Er en NAF-test nødvendig på en så gammel bil? Eieren har servicehefte og har vært fulgt godt, siste service ble tatt i fjord en gang. Er EU-godkjent til 2012. Er det da nødvendig og ta en Naf-test og betale nærmere 2k for dette?

 

Har sjøl mest lyst på 1.8 versonen med 125 hk, så har jeg litt motor. Men min mor og far sysn denne 1.6 er mer en nok. En annen fordel er at det den ikke er 9 timer unna slik som de andre bilene jeg har sett på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan betaler man for biler i forbindelse med bruktkjøp?

Cash eller overfører vi bank? :wonder:

 

Takker for alle svar BTW :thumb

 

dette er noe dere blir enige om dere i mellom. bare viktig å få det ned i kontrakten om det betales med cash eller om det skal overføres, evt 50/50 eller no. Med overføring i banken kan han jo ikke nekte for å ha fått penger, men om du betaler han cash og det ikke står noe om betalingsform i kontrakten så kan han jo være kjip å si at det skulle overføres og at han aldri fikk penger...de fleste er jo ærlige, men det finnes dessverre drittsekker også:(

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår