rakafisk Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 Vurderer å kjøpe ny bil, men er veldig usikker på om jeg skal velge bensin eller diesel, siden jeg føler at jeg får mer for pengene med bensin fremfor diesel (f.eks firhjulstrekk kombinert med automat), selvom diesel-drivstoff er billigere. Mitt spørsmål er derfor; om en ser bort i fra forbruk og prisforskjell mellom drivstoff til diesel- og bensinbil - er det generelt forskjell på driftskostander ved de to ulike variantene? Mener en gang å ha hørt at det er billigere å eie bensinbiler om en ser bortifra forbruk, men kun ser på ren drift, f.eks deler, service osv. Takknemlig for synspunkter fra alle erfarene bilineresserte :pray Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 Diesel er uten tvil minst holdbart kontra bensin. Spesielt nyere biler siden de fleste dieselene som lages nå lages etter utrolig strenge miljøkrav ved at de blir nedstrupet for å klare utslippskravene. Det er minst tull på bensinmotorer kontra diselmotorer når det kommer til nyere årgang. Hvis man ser tilbake på eldre dieselmotorer så kan det være motsatt. Jeg ville uten tvil ha valgt bensin hvis jeg skulle kjøpe bil idag. Spesielt hvis du ikke har noen favoritt. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 diesel såklart, har aldri hørt om noe annet drivstoff så Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeoNico Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 De eneste dieselbilene jeg har kjørt, er moderne motorer kun om sommeren. Jeg har egentlig aldri likt diesel noe særlig uten å ha noen spesifikk grunn for det. De bråker, høres ut som traktorer, takler ikke høyt turtall, man hører ikke forskjell på motoren til en 1,2 TDI og 4,0 TDI, de fungerer dårlig om vinteren, dårlig toppfart og de er dyre og har flere feil enn bensinmotorer. Jeg ville heller kjøpt en rekkesekser bensin som maler som en katt og gir jevnt drag, enn en kjedelig dieselmotor som du må vente ett sekund før turboen slår inn, og når den først har slått inn, varer det ikke lenger enn 3500-4000 Rpm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 Jeg vil anbefale å prøvekjøre endel forskjellige biler.. Spesielt nå det er kaldt også... Prøv både bensin og diesel.. Så finner en fort ut av det.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 Jeg ville heller kjøpt en rekkesekser bensin som maler som en katt . . .. Ja, om man bare kunne :) Finnes vel desverre nesten ikke slike motorer produsert i dette århundre ? -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 (endret) De eneste dieselbilene jeg har kjørt, er moderne motorer kun om sommeren. Jeg har egentlig aldri likt diesel noe særlig uten å ha noen spesifikk grunn for det. De bråker, høres ut som traktorer, takler ikke høyt turtall, man hører ikke forskjell på motoren til en 1,2 TDI og 4,0 TDI, de fungerer dårlig om vinteren, dårlig toppfart og de er dyre og har flere feil enn bensinmotorer. Jeg ville heller kjøpt en rekkesekser bensin som maler som en katt og gir jevnt drag, enn en kjedelig dieselmotor som du må vente ett sekund før turboen slår inn, og når den først har slått inn, varer det ikke lenger enn 3500-4000 Rpm. tja, heller traktor enn noe som helst bensinsekser, og jo, jeg har hatt MANGE både trimma/originale rekke og v6-seksere,lettere frisert m535i med simons eksos, et par ford 2,8i, mercedes 300e osv osv, med etter å ha kjøpt min første diesel var det ingen som helst tvil at jeg ALDRI skal ha bensinbil igjen! Enten så ere noe gærent med meg, ELLER så har jeg forstått det! Jeg syns ikke bensin kommer i nærheten av diesel, men at det finns mange tøffe bensinbiler/motorer legge jeg ikke skjul på, her er låta i merca mi feks, jeg liker den i hvertfall, at du ikke hører forskjell på 1,2tdi og en 4,0tdi tyder jo bare på at du har røyka for mye bønne sammen med kompisa dine på butikkhjørnet når du var liten, at du påstår det er flere feil på diesel og funker dårlig på vinteren legger ytterligere press på at du har røyka bønne, her er vogna mi, bare 1,3 på filmen men nå lader den 1,6 Endret Januar 16, 2010 av merce-123 Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 Trådstarter burde skrive hva som er av budsjett osv.. Hvis en skal velge mellom feks audi a4 2.0tdi quattro og a4 2.0t quattro så ville jeg helt klart hatt bensinversjonen... Går bedre og har meget godt bunndrag og ett helt annet register... Hvis en ikke tenker økonomi da.. Noe de fleste nordmenn får ereksjon av når de forteller at de har kjørt på 0.45 på mila.. :) Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 Vil du forurense mest muligt, kjøp diesel. Vil du ha kjøreglede, kjøp bensin. :D Nei merce-123, dine traktorelskende meninger taes ikke seriøst på forumet! ;) Minner forøvrigt om denne tråden: http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/196066-diesel-vs-bensin.html Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvovassdal Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 man hører ikke forskjell på motoren til en 1,2 TDI og 4,0 TDI Tosk!.. Hadde en bil før med 6,5 Turbodiesel med 4" eksos.. Kan ikke si annet enn at lyden var jævlig rå! Har en bil med 7,8liter diesel å, også den har lyden i orden.. Den høres kanskje ikke ut som en femi bmw sekser da men hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 Ting jeg har merka med min caddy: Bråkete gange Bruker tid på å bli varm, selv med ekstravarmer Utrolig lett å kvele ved igangtagning, motoren orker absolutt INGENTING uten en touch på gassen. Slapp gassrespons Drar bare mellom 2000 og 3000 o/min, men da drar den ganske bra. Fordelene er jo forbruket, og kun det slik som jeg ser det. Andre TDIer er nok bedre enn denne altså, men jeg foretrekker nok bensin. Fin motorlyd, blir skikkelig varm om vinteren, starter alltid om vinteren, og ikke minst syns jeg det er lettere å mekke på. Mest fordi jeg er vant med det. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 Jeg har lenge forsøkt å utvide bilparken med noen farkoster til hverdagsbruk. Diesel vs bensin sto selvsagt på sjekklista. Jeg hadde nemlig delvis forelsket meg i diesel etter noen sesonger i en Chevy Van. Jeg lot meg dog stadig irritere over at det ikke var enkelt å finne et nyere kjøretøy med komboen diesel/4wd/automat. Koreanere og dyrere europeere hadde riktignok noen alternativer, men det sa liksom aldri helt pang. Noen produsenter kunne tilby en håpløs toliters turtallshungrig bensinmaskin uten turbo og en antikvarisk firetrinns automat i kombinasjon med 4wd, men skal jeg først ha et bensinsluk må motorvolumet være på denne rette siden av fem liter... For å gjøre en lang historie kort endte jeg opp med å kjøpe to bensinbiler med automatgir, den ene med forbruk, utslipp og mellomakselrasjoner som kan konkurrere med de fleste dieselbiler, den andre med en buldrende V-åtter, firehjulstrekk og lattelige mengder pondus. Førstnevnte trekker riktignok bare på framhjulene, men til gjengjeld sa det pang da jeg prøvekjørte den. Dessuten vekker den visse barne- og ungdomsminner. Til sammen har disse bilene en motoreffekt på 400 hk, et blandet drivstofforbruk på under 2 liter/mil og til samme pris som én middels utrustet 2009 Subaru Forester med automatgir. Det er liten tvil om at han Reodor har mange lykkelige mil i vente... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rakafisk Skrevet Januar 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2010 Takker for innspill her:-) Er det noen som kan si noe mer konkret om det forskjeller på pris angående servicer, deler og generelle driftskostnader? Jeg må legge til at det ikke er mye jeg kan skru selv. Årsaken til mitt spørsmål er at jeg og kona ønsker oss 4wd og automat i en normal stasjonsvogn til en "hyggelig" pris, ca 250.000. Det er ikke så farllig hvilken bil det blir, men ser vi kan få feks en subaru legacy 2006 mod, gått ca 60.000 til rundt 220.000. Om en skal få en bil med diesel med 4wd og automat må man etter mitt skjønn opp i over 350.000. vi kommer til å kjøre ca 16.000 i året så drivstoff differeanse er et greit regnestykke. Men jeg har ikke god nok oversikt over andre faktorer med tanke på driftskostnader. Omm en gjør d et hele mer kompleks å tar inn verditap også, vil vel dette være betydelig større på en dyrere bil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Januar 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2010 En annen ting du kan tenke litt på er om du blir å ha mange korte turer som f.eks tur-retur butikk. Der har en dieselbil ingenting å gjøre. Diesel er "inn" nå. Men det er helt til staten gjør en liten vendig, så endrer status på diesel seg kraftig. Har kjørt forskjellige dieselbiler med gode erfaringer. Men sist kjøp ble liten kraftig bensinturbo, mellomklasse bil med 4wd. Forbruket der kontra diesel er litt høyere, og det er vel stort sett det eneste jeg savner. I tillegg var bilen billigere i innkjøp enn diesel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Januar 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2010 Ja, om man bare kunne :) Finnes vel desverre nesten ikke slike motorer produsert i dette århundre ? -- Tysklands nasjonalskatt, rekkesekeren lever da fremdeles! Det man må ha er en ordentlig tysker-bil, BMW eller Merce :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.