Gå til innhold

740 Turbo m/Wastegate - Slå av motoren eller stå litt på tomgang?

Ranger emnet


volvo lover

Anbefalte innlegg

hei har kjøpt meg en Volvo 740 Turbo med Wastegate .

slår av bilen etter å ha kjørt Kan jeg slå av motoren eller

må jeg vente jeg har hørt rykter om jeg motte vente 2 min å noen andre sier 10 min Noen som vet ka som er rett ? Noen som sa turboen motte stå på tombeng for å turbon skulle smøre seg før jeg slo den av ???

Endret av henne
"740 turbo" er ingen god trådtittel... Vennligst les reglene for BF angående overskrift/trådtittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har kjøpt meg en Volvo 740 Turbo med Wastegate .

slår av bilen etter å ha kjørt Kan jeg slå av motoren eller

må jeg vente jeg har hørt rykter om jeg motte vente 2 min å noen andre sier 10 min Noen som vet ka som er rett ? Noen som sa turboen motte stå på tombeng for å turbon skulle smøre seg før jeg slo den av ???

 

1.turbo bil har wastegate orginalt:P

 

2.Hvis du har grisekjørt med biln og har tenkt og stopp den så latt den stå ei lita stund(par minutter) på tomgang så turbon får kjølt seg ned(selv om du har vannkjølt turbo)

 

3.E du på tur heim og har grisekjørt så kjør rolig de siste minuttan heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, kjør bilen rolig de siste km før stopp, og når du parkerer, gjør det du skal før du stopper bilen, samle sammen ting du skal ha med inn, skru av v.app, viskere og slike ting, så kan du stoppe bilen.

Hovedgrunnen til dette er at stopper du motoren før turboen er stoppet, så går opplagringa i turboen tom for olje, og det lagret skal bade i olje, det er ikke kontakt med noe annet enn olje til vanlig. I tillegg så kjøler olja ned turboen, derfor skal du kjøre fint siste stykket, så den får normal temp så olja ikke kokser seg inni der når du stopper bilen.

 

At du har wastegate var slettes ikke noen overraskelse, det har de aller fleste turboer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår