Gå til innhold

Kvitt eller dobbelt

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

De av oss som frekventerer fjernsynsapparatet fra tid til annen la like før jul kanskje merke til at Inger Elise Mey fra Oslo går opp i temaet Volvo personbiler i spørreprogrammet Kvitt eller dobbelt på NRK. Dama skal visstnok være unnfanget i en Amazon, brukte 100 dobbelt-timer på å ta lappen og er ofte sett i en Volvo 164.

 

I episoden som ble sendt 12 desember svarte hun etter litt om og men riktig på 12000-kroners spørsmålet. Dette spørsmålet omhandlet sportsvogna P1800. Hun var veldig i tvil om hvilke komponenter denne var basert på men landet etterhvert på Amazon.

 

Hennes nøling her gjør at jeg er redd hun ikke klarer seg helt til topps, men ingenting hadde gledet meg mer enn om jeg tar feil. Gubben hennes sa hun var flink på det boklige, men det er dessverre ikke alltid nok. Vet hun forskjellen mellom B18 og B20, mellom M40 og M41 eller mellom enkrets- og triangeldelt tokrets bremsesystem? Eller vet hun at P1800 byttet navn til 1800S i 1963?

 

I morgen kveld (fredag 15 januar) skal hun i ilden igjen. Jeg skal selvsagt benke meg foran tittekassa og heie på dama, men hun trenger støtte fra alle Volvo-entusiaster over det ganske land.

 

Så godtfolk, utsett helgens festivitas et par timer mens dere følger Inger Elise videre i Kvitt eller dobbelt i morgen.

 

Subsidiært går det selvsagt an å se på det senere på nrk nett-tv, men det blir liksom ikke det samme:

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/194238

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, Inger Elise gikk videre gitt. Hun nølte litt på spørsmålet om hensikten til grilldiagonalen som fester jernmerket, men rodde seg fint inn. Resten av dagens spørsmål var som en tur i parken. Ingen intrikate tekniske spørsmål, snarere en passe miks av "Volvo-trivia".

 

Sykkelreparatøren grublet både på (den enkle og åpenbare) hensikten med grilldiagonalen og Volvos sammensettingsfabrikk i Halifax, Canada. Men så stiller jeg heller ikke opp i Kvitt eller dobbelt :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dama virker som en nuttcase :P men hun skal ha cred for at hun deltar på landsdekkende tv. bare synd det er på NRK, den kanalen ser jeg bare ikke på.

 

Ja, hun er spesiell, men det er bare positivt. Litt teatralsk kanskje, men det hadde sikkert fler vært på rikskringkastningens kanal én. Det føles litt tryggere å være besserwisser på Internett kjenner jeg :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset litt i går når hun vant 96000,- , på spørsmål 2 skulle hun forklare hva B6304S var for noe. Hun svarte at det var en motorbetegnelse, B=Bensin 6=Ant sylindre 30=3L motorvolum 4=4 stempler pr sylinder?!?! S=Betegnelsen på innsprøytningsystemet

 

Alle svarene måtte være korrekte sa de, men hun slapp visst billig unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommerne omgikk besvarelsen av det spørsmålet på en elegant måte. Svaret hennes bekrefter mine påstander om at hun ikke har særlige kunnskaper om det tekniske.

 

For egen regning kunne jeg svare helt korrekt på det spørsmålet, men det var verre med noen av de andre er jeg redd. I sum synes jeg dama var meget flink, men det skulle vært artig å prentet litt bil- og motorteknikk inn i skallen på henne.

 

Jeg ville nok ha viet veivhusventilasjon spesielt stor oppmerksomhet :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at emnet Volvo skulle komme opp i Kvitt eller dobbelt - og at det dessuten skulle være en kvinne er kanskje en smule overraskende.

 

Jeg må vel innrømme at jeg ville ha tvilt litt på S'en i B6304S, men skulle under press likevel ha kunnet si generelt at den måtte betegne innsprøytningssystemet på noe vis.

 

Jeg ville ha holdt ut til siste slutt - for så å ryke ut på 96.000. Jeg ville ikke ha kunnet svare på spørsmålet om hvilken fabrikk Volvo kjøpte opp i 1942. Gremmes... ;)

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...om hensikten til grilldiagonalen som fester jernmerket, men ...

 

Hva er hensikten med den? Ble nysgjerrig:)

 

Og 4 stempler pr. sylinder hørtes litt kårni ut, heller 4 ventiler?

 

Uansett bra jobba at hun kom så langt, og overraskende at det var ei dame attpåtil:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også skeptisk til utsiktene da hun snakket om fire stempler pr sylinder. Dette er strengt tatt et feilaktig svar, men likevel holdt det når det tydeligvis ble tolket med velvilje. For så helt galt trenger det vel ikke være når en tenker på hvordan ventilene ser ut...

 

Hvis det hadde vært meg som var med: Jeg går ut fra at det i forkant ble definert et nærmere bestemt "pensum" for emnet og at også firmaets utvikling og historikk måtte nevnes. Og da ville jeg nok ha lest meg litt opp på det også. Så muligens skulle jeg ha klart 96.000 likevel. :)

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår