david-f Skrevet Januar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2010 Har prøvd å søke etter lignende tråd uten å lykkes, men uten å finne noe. Tror motoren heter AAT - 1994 115HK A6 TDI (kjøpte den ny!). Den har i så måte fungert feilfri inntil jeg skulle hente den etter å ha stått en uke på Torp i vinterkulden (bilen, ikke jeg). Symptomene nå er som følger: 1- Om morgenen, selv om den elektriske motorvarmeren har stått på 1 time starter den ikke før ca. fjerde forsøk. 2- Ved hvert forsøk, starter den såvidt og dør umiddelbart etterpå. 3- Ved hvert forsøk, og når den til slutt starter, kommer det en grå sky av forferdelig illeluktende eksos. 4- Etter å ha kjørt et par minutter, hvis jeg trykker inn klutsjen og slipper gasspedalen, dør motoren. For å få den i gang igjen er det nok å slippe klutsjen ut igjen. 5- Har sjekket at det kommer 12V til alle glødepluggene når tenningen skrues på, også etter at glødelampen har slukket (vet ikke hvor lenge etter). 6- Har sjekket motstand i alle glødepluggene og byttet 2 stk. som var åpenbart defekte (ja, jeg burde helst ha byttet alle, men det ble ingen forbedring i det hele tatt etter disse 2 ble byttet) 7- Har tappet ut ca. 1dl fra dieselfilteret, men det var ingen vann der. Motoren var rimelig varm, men det er kanskje ikke umulig at vannet likevel kan ha vært frosset? 8- Dette kan ikke være relevant, men jeg mistenker at termostaten er defekt. Etter at motoren er kommet opp i riktig temperatur, begynner temperaturen å synke igjen. 9- Etter å ha kjørt noen minutter, går motoren som normal. 10- Kommer ikke på noe mer :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2010 Temperaturføler for motorstyring kanskje? Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
david-f Skrevet Januar 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2010 Gjerne det, men hva er det denne gjør som kunne forklare symptomene? Glødepluggene får spenning. Forteller den ECU'en at motoren er varm nok til å greie seg med mindre diesel? Er det den dingsen med kontakt på som sitter i nærheten av glødepluggene og dysene, nærmere fronten enn midten av topp'en? (beklager elendig beskrivelsen..) Vil det evt. hjelpe å ta ut kontakten, eller vil motoren nekte å starte kanskje? Beklager alle dumme spørsmål!! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2010 (endret) Jeg har vært borti at temperaturføler har vært dårlig og gitt tungstartet bil.. ved 0 grader så skal det være mellom 5000-6500 ohm i motstand.. ved 100 grader så skal det være mellom 150-300 ohm i motstand.. iflg Autodata. Her kan du måle motstand mellom 1 og 2.. Bildet viser a4 Men jeg er ingen audi ekspert, men har sett noe lignendes symptomer før. her ser du hvor føleren sitter Endret Januar 14, 2010 av Kjetilr Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2010 Tabell over motstand ved forskjellige temperaturer.. På a4 sto det at en skal måle mellom 1 og 3 På a6 mellom 1 og 2 Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
david-f Skrevet Januar 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2010 Bra! Takker for forslaget og info. Prøver dette i kveld :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
david-f Skrevet Januar 15, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2010 Tror egentlig denne temperatørføleren er i orden. Målte i går kveld ca. 2000 Ohm da motoren var fortsatt lunken. I dag morges var det ca. -5C i garasjen og motoren var trolig litt varm ettersom motorvarmeren hadde stått på en stund. Motstanden var da ca. 3,500 Ohm. Så den endrer seg, og er uansett ikke veldig feil. Ettersom motoren kutter ut etter å ha kjørt et par minutter, synes dere jeg kan være rimelig sikker på at dette ikke har noe med glødepluggene å gjøre? Er det meningen at glødingen kutter ut mer eller mindre umiddelbart etter at motoren starter, eller gløder de fortsatt i noen minutter? (i nevnte temperatur). Takker for hjelp så langt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 15, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2010 Da er den utelukket.. Har du muligheten for å koble til diagnose? Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
david-f Skrevet Januar 15, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2010 Har en OBD dings, men trodde bilen var for gammel for den slags(?). Innbillte meg at grensesnittet ikke ble standardisert før senere, men tenkte faktisk ikke på at jeg burde se etter! :) Hvor finner jeg kontakten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 15, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2010 Jeg er ikke sikker, men lurer på om den sitter i motorrommet på førerside. Like ved frontruten.. Der er det en svart boks med ett lokk på. Men på denne er det 2+2 kontakt og ikke obd 2 kontakt. Så en trenger en overgang.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.