Gå til innhold

Utvilkling av ny kjøp- og salgside

Ranger emnet


DenDuVeit

Anbefalte innlegg

Hei! Didrik Sørensen er navnet.

 

Jeg er bachelorgradstudent ved Høgskolen i Gjøvik. På fritiden driver jeg og utvikler en kjøp- og salgside. Jeg gjør dette mest for å få litt "hands on", men også for å ha noe å vise til. Jeg personlig synes det er flott at man sparer på ressursene vi har og liker tanken med gjenbruk. Men hvis man skal kunne få folk til å eksponere tingene de vil bli kvitt, så må det være enkelt og ikke minst billig. De færreste er interessert i å bruke penger på å bli kvitt noe hvis det er en risiko for å kaste bort penger i forsøket.

 

Siden har per i dag bare funksjonen for å legge inn bilannonser (satt den opp i dag). Det ligger også fem testannonser.

 

1.

Jeg har en XML-fil med alle mulige bilmerker og modeller(tror jeg). Problemet med denne er at det er mange modeller som er overhead. F.eks. Volvo 240+242+245+244+264 etc. Dette hadde vært lettere å forholde seg til hvis det bare hadde vært 200-serie. Med tanke på volvo-merkene så er ikke det noe problem for meg. Her kan jeg lage kategoriene selv. Men når det kommer til andre bilmerker så får jeg litt problemer.

 

Hadde vært fin om dere kunne kommet med noen innspill på hvilke modeller som hører sammen og som ikke trenger egen kategori.

 

2.

Planen videre er å lage en funksjon for bildeler. Denne må være godt strukturert og lett å finne frem i. Kategorisere bildeler etc. Siden denne tjenesten er gratis, så er det ingen grunn til å ha en lang liste over mange deler i en annonse. Dette vil være vanskelig å finne frem i og lite oversiktlig.

 

Hvilke kategorier for bildeler synes dere skal være med utenom Merke og modell. Også med sub-kategorier. F.eks:

Volvo -> 200 -> Motor -> Hele motorer

Volvo -> 200 -> Motor -> Motordeler

Volvo -> 200 -> Drivverk -> Girkasse

 

Jeg har lenge vært registrert bruker på bilforumet.no og har i all hovedsak brukt siden som underholdning. Fort at man blir sittende i flere timer når man begynner å sikle på andre folks prosjekter. Jeg har en generell interesse for ting man må gni hodet sitt litt for å forstå. Bil er jo helt klart en av de tingene. Programvareutvikling er en annen. Håper noen vil bruke denne siden og dra nytte av den.

 

Kom gjerne med andre innspill, refs, browser-feil og ønker til funksjonalitet. Man blir fort blind på ting man utvikler selv og overser fort feil og behov.

 

Jeg har hovedoppgaven min dette halvåret, men kommer til å oppdater og legge til funksjonalitet etterhvert som jeg får tid.

 

Siden går under det korte og festlige navnet fliffi.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var litt småkjedelig design igrunn.. Noe ala alt annet man finner.. (finn/autodb osv)..

 

Savner også en tilbake-knapp når man har klikka inn på en annonse. Slitsomt å måtte trykke på tilbakeknappen i nettleseren for å komme tilbake til annonsene..

 

 

Er det noen form for søk-funksjon? Slik at man f.eks kun søker etter biler i oslo ellernoe..

Klarte ikke å finne noe i såfall..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt småkjedelig design igrunn.. Noe ala alt annet man finner.. (finn/autodb osv)..

 

Savner også en tilbake-knapp når man har klikka inn på en annonse. Slitsomt å måtte trykke på tilbakeknappen i nettleseren for å komme tilbake til annonsene..

 

 

Er det noen form for søk-funksjon? Slik at man f.eks kun søker etter biler i oslo ellernoe..

Klarte ikke å finne noe i såfall..

 

Er ingen designer nei.

 

Tilbakeknapp ja. Har en slik knapp på musa jeg. Skal få lagt til det.

 

Hvis du går til Bil -> Alle merker, så vil du på venstre side se alle kategorier og filtreringsmuligheter.

 

Takk for tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Volvo 100, 200, 300, 400, 700, 800 og 900-serie?

 

Noe jeg savner veldig er en filtrerings-funksjon der du kan skrive inn ønsket min og max motorvolum for å utelukke annonser.

 

Vil ikke virke negativ, men vi har jo allerede både finn og autodb som fungerer ganske greit. Så du må jo lage til et eller annet som kan tilby noe mer enn disse to.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil vel finne opp noe gratis helt til det blir lønnsomt:)

 

Det stemmer det. Det skal også legges til at det ikke er enkelt å drive noe gratis når det skalerer. Datatrafikk koster penger. Når man må betale flere millioner for trafikken er det vanskelig.

 

Men ting behøver ikke å koste så mye. Hvis man har er driftsinntekter på 575 mill og sitter igjen med 397 mill så er det helt tydelig at prisen ikke gjennspeiles i driften.

 

Hvis man ser litt enkelt på dette så vil det si at du må jobbe 3 timer i bytte mot 1 time. Dette er et tydelig tegn på manglende konkurranse. Det tjener ikke forbrukeren (som også er de som jobber for det aktuelle selskapet).

 

En annen ting man skal ha i tankene er at de som betaler er de som bestemmer. I de aller fleste tilfeller lager man tjenester for de som betaler mest. Så det store spørsmålet er da: Hvem skal betale for driften? Hvem skal ha den sterkeste stemmen når noe skal videreutvikles?

 

Andre tanker rundt dette er f.eks. det med reklame. Hvis man baserer en tjeneste på reklame så er dette en utgift for selskapene som reklamerer. Denne utgiften dekkes også av forbrukeren. Men til hvilken grad vil du betale mer for dekkene dine hos DekkPartner fordi andre skal kunne bruke en onlinetjeneste "gratis". Eller om du vil at pengene dine skal gå til å drifte og utvikle en tjeneste som du bruker og drar nytte av.

 

Jeg laget denne siden fordi jeg elsker å lage programvare. Jeg har for det meste laget ting til personelig bruk. i forbinnelse med jobben min som systemutvikler og et gratis(ja, lite trafikk her) fakturasystem, postfaktura.no. Hver gang jeg får en tanke om hva som kan være nyttig eller noe som kunne vært gjort annerledes så er jeg i gang. Dette er faktisk første gang jeg har tatt meg bryet med å spørre litt rundt om hva folk vil ha. Jeg synes det er festlig å lage alt samme, løse problemer man møter og ta utfordingen.

 

Utgangspunktet mitt var at jeg så den kostnaden det er å legge ut en annonse på finn.no er i overkant høy. Annonser for privatpersoner på finn.no er faktisk ikke det høyeste. Og hvorfor skal det koste en bilselger mer fro annonsen enn en privatperson? Det koster ikke et øre mer for han. Hvor ligger logikken i at noen annonser skal koste mer i andre i utgangspunktet. Driftsmessig så er det ingen forskjell. Skal det være slik at privatpersoner ikke skal kunne selge sitt eget hus, fordi det er for dyrt.

 

Jeg vil gjerne høre litt meninger rundt disser temaene.

 

PS! Skulle skrever her for lenge siden. Er en veldig god kilde når man vil ha synspunkter. Her er det ingen etikette når det kommer til det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe poeng å finne opp hjulet på nytt.

 

Smilte litt av denne, vi har jo allerede Finn.

 

Men, du er en innovatør og det er bra. Du har også mange gode poenger, det at det koster penger å slenge bilen ut på Finn er litt dumt, sier ikke at annonsering skal være gratis men man kunne hatt noe a la eBay, man betaler kun for annonsen hvis produktet blir solgt :)

 

AutoDB irriterer meg, deleannonser ligger jo strødd mellom bilannonsene. Finn.no kunne hatt en bedre oppdeling, iallfall bedre søke/filtreringsmuligheter. Hvor mange ganger har man ikke pressa inn 4x100 15" på Torget og endt opp med å scrolle igjennom haugevis av standard Corolla-felger osv? Hvis man hadde, som på tysk eBay iallfall, hatt en egen kategori for felger som man kunne filtrert bredder, høyder, innpress etc på hadde jeg blitt glad iallfall :)

 

Liker ideen, er ikke ofte jeg er positiv til ting men dette kan bli bra, med utholdenhet og innsatsvilje :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilte litt av denne, vi har jo allerede Finn.

 

Men, du er en innovatør og det er bra. Du har også mange gode poenger, det at det koster penger å slenge bilen ut på Finn er litt dumt, sier ikke at annonsering skal være gratis men man kunne hatt noe a la eBay, man betaler kun for annonsen hvis produktet blir solgt :)

 

AutoDB irriterer meg, deleannonser ligger jo strødd mellom bilannonsene. Finn.no kunne hatt en bedre oppdeling, iallfall bedre søke/filtreringsmuligheter. Hvor mange ganger har man ikke pressa inn 4x100 15" på Torget og endt opp med å scrolle igjennom haugevis av standard Corolla-felger osv? Hvis man hadde, som på tysk eBay iallfall, hatt en egen kategori for felger som man kunne filtrert bredder, høyder, innpress etc på hadde jeg blitt glad iallfall :)

 

Liker ideen, er ikke ofte jeg er positiv til ting men dette kan bli bra, med utholdenhet og innsatsvilje :)

 

Takk for dette. Det med felgene er en god idè. Det var slike ting jeg ville vite. På felger så kan man kanskje ha valg om man vil gå på bilmodell eller om man skal filtrere etter boltsirkel, innpress og andre størrelser. Hvis man forbinder boltsirkel og innpress med bilmodell så vil man lett kunne finne alle som krysser over flere modeller og bilmerker. For det som er ønskelig er at felger som legges ut til Volvo 240 også skal kommme opp på f.eks. 740.

 

Sitter på skolen og jobber i dag, men skal prøve å få laget noe i helgen.

 

:) Med å finne opp hjulet på nytt så var det med tanke på enkeltfunksjoner som har vist seg fungerende. En funksjon som er vildig gammel(relativt) er det å vise hvor mange elementer man får ved neste filtrering. Dette var flott når båndbredden var lav, men er et praktisk tilskudd i dag også.

 

Håper du/dere har mer å komme med. Takk for savar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Volvo 100, 200, 300, 400, 700, 800 og 900-serie?

 

Noe jeg savner veldig er en filtrerings-funksjon der du kan skrive inn ønsket min og max motorvolum for å utelukke annonser.

 

Vil ikke virke negativ, men vi har jo allerede både finn og autodb som fungerer ganske greit. Så du må jo lage til et eller annet som kan tilby noe mer enn disse to.

 

Skal sortere litt i merke/modellisten ja. Skal få lagt til en avansert filtrering her også, der man kan filtrere etter alle parametere som er i databasen.

 

Motorvolum

Effekt

Kilometer

etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testsiden er: beta.fliffi.com

 

Har nå lagt til felger, motorer og øvrige deler. beta.fliffi.com er for testing, og det er bare å legge ut og holde på. Dette er ikke ting som blir liggende.

 

Ny funksjonalitet:

- legge til bildeler

- legge til ekstra informasjon om felger

- mulighet for å sortere felger etter boltsirkel

- legge til ekstra informasjon om komplette motorer

 

Håper dere vil prøve noe av den nye funksjonaliteten. Prøver å fikse ting dere kommer med, men jobber med hovedoppgave for tiden. Blir lite tid til dette.

 

Alle tilbakemeldinger tas imot med stor takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår