Gå til innhold

Justering av avgassen

Ranger emnet


Steff89

Anbefalte innlegg

På noen gamle biler hadde man det som ble kalt en "CO-skrue". På nyere biler (injection) er det som regel ikke slike innretninger.

Feil på avgassen skyldes andre feil i motorsystemet, som defekte følere/givere, tette filter, hull i eksosanlegg, defekt katalysator osv. osv.

 

En vanlig 4-gassmåling kan i de fleste tilfeller gi en pekepin på hva som er galt. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du justere avgassene, og hva slags motor/motorstyring er det på BMW`n?

 

Senator 3.0 12V har vel L-jetronic, og der justerer man blandinga på en lufteskrue på luftmengdemåleren, den vil kun ha påvirkning på tomgang/lav belastning.

 

Det er forøvrig ikke avgassene du justerer, men motorens blandingsforhold, og det kun på tomgang og litt over på de fleste biler, da systemene over tomgang ikke er justerbare.

 

Tenning kan og ha stor påvirkning på avgassene, både tilstand og tidspunkt, samt olje.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du justere avgassene, og hva slags motor/motorstyring er det på BMW`n?

 

Senator 3.0 12V har vel L-jetronic, og der justerer man blandinga på en lufteskrue på luftmengdemåleren, den vil kun ha påvirkning på tomgang/lav belastning.

 

Det er forøvrig ikke avgassene du justerer, men motorens blandingsforhold, og det kun på tomgang og litt over på de fleste biler, da systemene over tomgang ikke er justerbare.

 

Tenning kan og ha stor påvirkning på avgassene, både tilstand og tidspunkt, samt olje.

 

Skal justere avgassen pga. jeg fikk feil på avgassen på eu-kontrollen.

 

Er en 320 88 mod jeg har. Noen som sier at E85 hjelper.

Har også fått tips om å justere fjæren i LMM'en.

 

Hva kan jeg gjøre med tenningen da? Hvordan stille den?

 

mvh stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal justere avgassen pga. jeg fikk feil på avgassen på eu-kontrollen.

 

Er en 320 88 mod jeg har. Noen som sier at E85 hjelper.

Har også fått tips om å justere fjæren i LMM'en.

 

Hva kan jeg gjøre med tenningen da? Hvordan stille den?

 

mvh stefan

 

Begge justeres på samme måte, men har du utskriften fra avgassmålinga, den er nemlig veldig kjekk og ha, så kan man avsløre litt hva som er mulige skyldnere, begge disse bilene er såpass gamle at katalysator ikke er problemet, men en skikkelig service kan nok gjøre underverker, skifte av tenningsdeler, filtre og olje.

 

For høy CO-verdi er ofte bare lenge siden det har vært skiftet olje, hø co og HC kan være dålige plugger, lav CO og høy HC kan være falskluft, lambda/AFR-verdi kan og si mye.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Senator 3.0 12V har vel L-jetronic, og der justerer man blandinga på en lufteskrue på luftmengdemåleren, den vil kun ha påvirkning på tomgang/lav belastning.

 

 

Jeg er ikke skråsikker, men tror at 3.0 12V har Motronic (1.5?). Tror muligens ikke det er noen justeringsmulighet på den.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke skråsikker, men tror at 3.0 12V har Motronic (1.5?). Tror muligens ikke det er noen justeringsmulighet på den.

 

Har den ikke vanlig LMM, kikke etter en umbrako i ene hjørnet undenifra.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår