Gå til innhold

ABS fungerer ikke og bremser kun på forhjulene

Ranger emnet


AudiR4

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte meg en 95 Golf 1,9 TD 75HK igår...

 

Har problemer med at ABS ikke fungerer og bremser først på høyre framhjul og presser jeg enda hardere på pedalen bremser den så på venstre også. (Da låser begge framhjulene seg).

Men bakhjulene bremser ikke, eller ikke nok ihvertfall, låser seg ikke uansett hvor hardt jeg provoserer, må ty til håndbremsen i nødstilfeller.

 

ABS-lampa lyser ikke, men det kan kanskje være fordi pære til ABS lampa er gått.

 

 

Er det noen har en formening om hva det kan være eller hva jeg kan gjøre med dette?

Audi R4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Sjekk ABS lampa. Den skal lyse i noen sekunder etter at du slår på tenninga om ikke pæra er gåen eller koblet bort.

Om den er koblet bort (for å skjule feilen) kan kontakten være tatt av på pærene. I så fall lyser ikke Airbag lampa heller når tenninga slås på.

 

2) Om hjula låser seg ved bremsing, i stedet for å "hakke" virker trolig ikke ABS.

 

3) Om ABS ikke virker, så trenger man å lese ut feilkoder.

Ofte er det en sensor på ett av hjulene som er gåen og må byttes.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om alt er som det skal i motorrommet. I sommer hadde jeg harde bremser (bremsekraftforsterkeren var ikke aktiv), men fant til slutt ut at to vakuum-slanger(?) hadde ramlet av. Dette var to gummi-slanger fra turboen og som gikk til venstre side i motor-rommet når man står foroverbøyd og kikker nedi.

 

Mulig du har luft i bremsesystemet. Prøv å luft det?

 

Ellers er det vel bare å sjekke bremse-belegget.

1967 VW boble Cabrio *Solgt*

1984 VW golf mk2 GTD. *Solgt*

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Sjekk ABS lampa. Den skal lyse i noen sekunder etter at du slår på tenninga om ikke pæra er gåen eller koblet bort.

Om den er koblet bort (for å skjule feilen) kan kontakten være tatt av på pærene. I så fall lyser ikke Airbag lampa heller når tenninga slås på.

 

2) Om hjula låser seg ved bremsing, i stedet for å "hakke" virker trolig ikke ABS.

 

3) Om ABS ikke virker, så trenger man å lese ut feilkoder.

Ofte er det en sensor på ett av hjulene som er gåen og må byttes.

 

--

 

 

Da åpnet jeg dekslet der ABS lampa sitter og selvfølgelig var kontakten dratt ut!

 

Har satt den på igjen nå, så nå lyser ABS kontakten konstant, trenger bare å ta en diagonose nå for å se om kanskje en av følerne er gåen.

 

Fylte på litt bremsevæske da det var litt lite og nå bremser det litt på bakhjulene også...

Audi R4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår