Gå til innhold

Hjelp til å finne et velspillende subwooferelement

Ranger emnet


Nesquick

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger litt hjelp av dere viderekommende der ute på forumet for å finne en ny subwoofer løsning.

 

For å begynne fra begynnelsen.. Første bilen var en Daewoo Espero 2,0L og starta her med to Zachry BX-T12 elementer i en selvbygd MDF kasse. Bytta så elementene til Pioneer TS-W3004SPL, og kassa flytta luft den, men veide også i overkant av 100kg!

 

I mai i år bytta jeg forøvrig endelig til ungdomsdrømmebilen, en Hyundai RD Coupe med nå ca. 142 hester og en vekt på ca. 1090kg. Morsom liten sak!

 

4407_89832521815_614851815_2341525_2699_n.jpg

 

Så nå har plutselig vekt og størrelse blitt mye mer vesentlig. I hyundaien bruker jeg nå et av Pioneer TS-W3004SPL elementene i en lukket kasse på 35l, altså det som anbefales av Pioneer. Resultat (sett bort i fra bilens akustikk)..

 

59388d1261496950-hjelp-finne-et-godt-subwooferelement-pioneer.jpg

 

.. elendig på meste av musikk. Kan selvfølgelig slenge inn en bassport, men opplever at elementet støyer mye.

 

Nå bruker jeg forøvrig vinterbilen, en volvo 240 med en 15" Magnat XTC 1500 sub (som forøvrig skal selges til våren, noen?), og har dermed tid til å drive litt med anlegget i Hyundaien.

 

Så for å lage en lang historie kort.. er ute etter et nytt element som spiller PENT, fremfor å lage syk dunk dunk. Ønsker en jevn kurve, med trykk under 30Hz også (noe som ofte ikke er prioritert på bilelementer?). Og her er kriteriene:

 

- jevn kurve, så lavt som mulig

- liten kasse/lav vekt, altså noe som passer i liten kasse, så får elementet veie litt (gjerne reflex, så lenge elementet spiller pent).

- Overkommelig pris (siden felger, eksos, senk osv også står for tur)

 

Av forsterkere brukes en Dynabel BF7501 (200A), så har en del å gå på her. Av høytalere har jeg et treveis Focal sett, også drevet av Dynabel forsterker, og her har jeg ingenting å klage på.

 

Har vurdert følgende elementer:

 

Dynabel DY9812

Dynabel DY9412

Audiopulse REVO

 

Innspill her? Også fullstendig åpen for andre forslag.

Endret av Nesquick

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Peerless, Seas og Monacor elementet er meget bra alternativer. Har også meget god erfaring med 2x 10" Monacor Pulsar elementer i ca 20 liters lukket kasse. Da får du en meget lineær, tørr og nøyaktig bassgjengivelse i en minimal kasse. Tipper kassa vil ende på maks 15kg totalt... Bare husk å skru den fast, en så lett kasse vil fly veggimellom hvis ikke:)

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Peerless, Seas og Monacor elementet er meget bra alternativer. Har også meget god erfaring med 2x 10" Monacor Pulsar elementer i ca 20 liters lukket kasse. Da får du en meget lineær, tørr og nøyaktig bassgjengivelse i en minimal kasse. Tipper kassa vil ende på maks 15kg totalt... Bare husk å skru den fast, en så lett kasse vil fly veggimellom hvis ikke:)

 

Ja, akkurat :) .. Nå er forøvrig ikke vannvittig lav vekt noe direkte must. Prøver først og fremst å styre unna elementer som trenger enorme kasser, også litt på grunn av plassen. Men alt er relativt kara : )

 

Ingen her som har noe erfaring med REVO elementet?

HYUNDAI FORUM: www.hyundai.norwegianforum.net

 

Hyundai Tiburon RD 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår