volvo stine Skrevet Januar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2010 Kan noen fortelle meg når det er trygt å kjøre på isen med personbil? hvor tykk den må være? -og ikke noen synsing og tull, vil ha harde fakta.. ;-) Siter - volvo 240, 88 mod. er kanskje gammel og rusjen, men jeg er GLAD i bilen min jeg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lyngordon92 Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 En is som er 30cm ++ burde vell holde en personbil greit det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dynaBel Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 22 cm is holder en personbil på 2 tonn. da vi kjørte på isen var den målt til 25-30 cm tykk stålis(varigerende mål på forskjellige steder) Siter Mazda 323 1992 LX 90/Rally look ------------------------------- Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CivicLars Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Jeg vet så mye som at 50 cm stålis tåler 25 tonn (Det er så tykk isen minimum skal være i Arjeplog (Der flere store bilfabrikantene tester bilene sine) Siter - Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 25cm bør det være Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papi. Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Kan noen fortelle meg når det er trygt å kjøre på isen med personbil? hvor tykk den må være? -og ikke noen synsing og tull, vil ha harde fakta.. ;-) Longesetvatnet du tenkjer på no? :) Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo stine Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Longesetvatnet du tenkjer på no? :) jepp :-) hadde en fæla diskusjon med en litt bekymra pappa tidligere i dag, så jeg tenkte jeg sku slenge noen fakta i bordet! Siter - volvo 240, 88 mod. er kanskje gammel og rusjen, men jeg er GLAD i bilen min jeg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henne Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Kan noen fortelle meg når det er trygt å kjøre på isen med personbil? hvor tykk den må være? -og ikke noen synsing og tull, vil ha harde fakta.. ;-) Du kan umulig ha prøvd å google. Jeg gjorde det for deg og i første/øverste link dukket det opp mye bra info om istykkelse og iskvalitet. Blant annet står det; Is er et spennende medium. Ved null grader er den myk og seig, men ved 20 til 30 minusgrader er den sprø som glass. Styrken varierer mye. Ren frossen is er sterkest, mens is blandet med snø er seig. Sjøis er et kapittel for seg selv. Ren, frossen is kalles stålis og tåler store belastninger: 4 centimeter is tåler en mann 5 centimeter is bærer 100 kilo 10 centimeter tåler 400 kilo eller mann og hest 20 centimeter tåler en menneskemasse eller en bil 30 centimeter tåler tre tonns lastebil Ved vindstille vær uten snø på isen vokser istykkelsen med 2,4 millimeter pr. minusgrad pr. døgn. Ved -20 grader bli altså isen nesten fem centimeter tykk i løpet av ett døgn. Om det begynner å blåse etter at den første ishinnen har lagt seg, vokser isens tykkelse enda raskere.[/Quote] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papi. Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 jepp :-) hadde en fæla diskusjon med en litt bekymra pappa tidligere i dag, så jeg tenkte jeg sku slenge noen fakta i bordet! Vel, eg skjønar han, eg er bekymra ovenfor "mine" også som herjar der nede. Eg for mitt vedkomande er ikkje der lengre, men det er hovudsakleg grunna bilen, ikkje isen, låg bil er ikkje noko særleg der nede no lengre, etter at snøen kom. Eit alternativ er jo parkeringsplassen på NK og skisenteret. Eg er på skisenteret nærmast kvar kveld frå ni-ti og utover og går på bortoverski, er jo aldri bilar der på kveldstid omtrent. :) Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henne Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 jepp :-) hadde en fæla diskusjon med en litt bekymra pappa tidligere i dag, så jeg tenkte jeg sku slenge noen fakta i bordet! Husk at det finnes flere "dersom, hvis og men", og at du ikke nødvendigvis kan relatere istykkelse med hvor sikkert det er. Det er og andre faktorer, i tillegg til kvaliteten på isen, som spiller inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 10cm stålis tåler fint en bil... Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Keiek Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Er det noen som vet lovverket rundt det å kjøre bil på isen?? Veitrafikkloven gjelder jo ikke, ettersom det er vann du kjører på. Er du da "safe" om du holder knopsgrenser for båt og holder deg unna badeplasser?? Siter -99 Astra G sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Motorisert ferdsel i utmark heter det, husker ikke paragrafen. Bota har sikkert gått opp siden jeg holdt på, den gang var den på 10000kr. Så kan dem finne på å slenge noen paragrafer oppå der igjen om du blir huka, som å sette liv og lemmer i fare for deg selv og andre osv osv.. Kan igrunn fort bli dyrt for litt morro ja.. Fort gjort å bli huka også, de kan huke deg etter du har kjørt hjem også om de har vitner/bevis. Ser for meg at det kan bli litt sesong for slikt denne vinteren, siden enkelte allerede er ute i media.. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=579038 Politiet vil nok få satt en stopper for dette kjenner jeg dem rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Keiek Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Ifølge den loven så er det innsjøer og vassdrag. Så da må jeg innom oslofjorden for å ha det gøy lovlig? Siter -99 Astra G sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 blir så forbanna irritert, for 30 år siden kjørte di trailere med tømmertransport midt på fjorden fra der jeg bor og 6mil oppover dalen...nå er lissom alt LIVSFARLIG lek nå... hvorfor skal dagens mennesker være så sinnsykt redd for alt som skjer!?!? Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg