Gå til innhold

HJÆLP! Oljelekkasje eller bunnspækt motor???

Ranger emnet


BluVision

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da jeg skulle starte min Octavia 1,9 TDi i dag så jeg tilfeldigvis at det var en oljedam under bilen:idea:

Etter nærmere ettersyn fant jeg lekkasjen, og jeg lurer på om motoren kan være sprukket i kulda eller om det er oljen som er så seig at det lekker. Er under -28 C her nå.

Lekkasjen er rett under oljefilterkoppen, rundt den lille boksen hvor de 2 oljeslangene går inn. Se bilde. Fant et bilde på FINN.NO av samme motor.

 

08_675671339.jpg&adheading=vw+golf+1%2C9+tdi+motor+selges&adTypeId=67&areaId=5260

 

Hva tror dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja d e et dårlig bilde, men lekkasjen e rundt den lille boksen under oljefilterboksen. Sjer ut som veivhusventilasjonsboks, men æ har dårlig peil på diesel motor.

 

Hvis det er den firkanta greia under filteret, så er det en varmeveksler for motorolje og kjølevæske. Slangene som går inn på den skal såvidt meg bekjent føre kjølevæske inn og ut av varmeveksleren. Bildet er for dårlig til at jeg ser alle detaljer, men det kan se ut som VAG har laget en servicevennlig brakett som gjør oljefilterbytte mulig fra motorrommet. Jeg kjenner ikke til denne løsningen, men det kan tenkes at det er noen oljerør tilkoblet her som har gått meg hus forbi. Jeg er tross alt kun sykkelreparatør. Har du prøvd å skru til selve filteret? Er du sikker på at det er olje som lekker?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. tar jeg ikke helt feil er nok de slangene som går over oljefilteret til olje kjøling?!.. Vannet fra motoren sirkulerer der for å varme olja når det er kaldt, eventuelt kjøle ned olja om den blir varmere enn motorens vanntemp.

 

men om det er olje som renner og hvor den kommer fra må han nok søke litt nærmere på

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den varmeveksleren vil jeg tipe sitter skrudd enkelt å greit, MED MINDRE det har sprekkt pga kulde! regner med at den er i helplast?

 

 

Se om du kan få stramma boltene . i værstefall bare bytte tetninga mellom den og blokka og stramme!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er av støpegods virker det som... Den er ikke festet i blokka, men under selve braketten til oljefiltret... ser ikke ut som om den er festet med bolter...

 

Den er vel i alu, men om den er støpt eller presset er jeg usikker på. Trolig sitter den festet med en stor skrue med sekskanthode inn i blokka under selve varmeveksleren. Legger ved et bilde av min egen motor hvor prinsippet såvidt synes:

 

DSC_1351.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPERT... da får jeg jekke den opp i mårra for å se om det er nok å sette til skruen litt... -26C ute i kveld, så får håpe det blir mildere i mårra..

 

Det kan også tenkes at selve varmeveksleren på en eller annen pussig måte har løsnet fra selve vinkelbraketten, men du får se hva du finner. Bruk godt lys.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår