Gå til innhold

Kaldt vær - bør jeg bruke syntetisk motorolje

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

JEg har en Skoda pickup 1.9diesel -97. Kjører for tiden 10w-40 mineralolje på denne, men ser nå ved kaldstart i -10 grader, bruker den 2-3 sekunder før oljetrykkslampa slukker. Bør jeg bytte til delsyntetisk eller helsyntetisk olje nå som det er kaldt siden disse har bedre smøreegenskaper ved kaldstart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av prisen, kommer du på noen som helst grunn til ikke å bruke syntetisk olje på bilen?

 

Du har nok helt rett her. Dette er billigbil, så den får ikke mer enn høyst nødvendig. Likevel så skal jeg ikke torturere den mer enn nødvendig :)

Men for å fortsatt være gnien... Delsyntetisk olje vil vel og være et bedre alternativ til mineralolje når det gjelder kaldstart?

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg spanderte et oljeskift på bilen og byttet til 5w-40 helsyntetisk olje. Virker som oljelampa slukker noe fortere ved kaldstart, så da må dette ihvertfall være en forbedring.

 

Men,

Disse skodaene med 1.9D har relativt korte oljeskiftintervall. Olje og filterskift hver 7500km. Kan jeg strekke dette noe ved bruk av syntetisk olje? Passaten min med 1.8 bensin, samme årsmodell har intervall på 15000km, men der er det også et krav til syntetisk olje (ikke longlife).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg spanderte et oljeskift på bilen og byttet til 5w-40 helsyntetisk olje. Virker som oljelampa slukker noe fortere ved kaldstart, så da må dette ihvertfall være en forbedring.

 

Men,

Disse skodaene med 1.9D har relativt korte oljeskiftintervall. Olje og filterskift hver 7500km. Kan jeg strekke dette noe ved bruk av syntetisk olje? Passaten min med 1.8 bensin, samme årsmodell har intervall på 15000km, men der er det også et krav til syntetisk olje (ikke longlife).

 

Jeg har en bil med 30000 kilometers intervall mellom servicene. Det er helt uaktuelt å vandalisere denne motoren med så lange intervaller mellom oljeskiftene, så jeg akter å bytte olje to ganger i året. Foran sommersesongen og foran vintersesongen.

 

Det er mange faktorer som styrer hvor hyppig man bør bytte olje, f eks hvor mye forbrenningsgasser som trenger ned i veivhuset, hvor godt veivhusventilasjonen fungerer, hvor stort oljevolum motoren har osv. Dersom Skoda har satt 7500 kilometer på denne, kan det være faktorer som gjør det lurt å følge disse veiledningene. I våre dager er lange serviceintervaller en salgsfremmende greie, men jeg er redd det har medført mange motorers tidlige død.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg spanderte et oljeskift på bilen og byttet til 5w-40 helsyntetisk olje. Virker som oljelampa slukker noe fortere ved kaldstart, så da må dette ihvertfall være en forbedring.

 

Men,

Disse skodaene med 1.9D har relativt korte oljeskiftintervall. Olje og filterskift hver 7500km. Kan jeg strekke dette noe ved bruk av syntetisk olje? Passaten min med 1.8 bensin, samme årsmodell har intervall på 15000km, men der er det også et krav til syntetisk olje (ikke longlife).

 

med syntetisk olje kan du ha lengre intervall.

Passat 35i TDI 110++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke bytte olje og filter hver 750 mil. Du kan gjerne vente lengre om du ønsker det. Er jo mange som kjører måneder og år før de bytter olje og filter, inkl meg.

 

Man må ingen ting!

 

Dagens olje er som regel av meget god kvalitet, med en rekke additiver som gjør at den beholder smøreevnen lenge. Samtidig er det som nevnt faktorer som forårsaker sludge med mulig påfølgende motorhavari. For de fleste burde derfor oljeskift én gang i året være passe. Grunnen til at jeg bytter oftere (nåja, den senere tid har det vært så som så med oljeskift her i gården også...) er fordi jeg kan. Og fordi bil for meg er vel så mye en følelsesmessig greie som et fremkomstmiddel som tar meg fra A til B.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår