Gå til innhold

Sikringen ryker konstant på ekstralysene HJELP!

Ranger emnet


Monthy

Anbefalte innlegg

Hei har en 92 suzuki swift med to ekstralys (de billigste fra biltema til 139,- for to) på 55w hver. Brukte 1,5mm2 kabel til all oppkobling. tar styrestrøm fra den originale fjernlyspæren til en bryter i dashen og så i relets styrestrøm tilkobling. deretter til jord. så fra batteriet via en sikring og relet til lysene. de lever sitt eget liv. har mistanke om at suzukien har + på karosseriet og bryter - men fra batteriet går - til karosseriet. når jeg da prøver å koble direkte uten rele bare fra batteriet via sikring og bryter som tåler 50A ved 12V og rett til lysene så ryker sikringen etter 5 - 20 sekunder etter de har blitt slått på. Har prøvd 10A, 15A, 20A og 25A sikringer. tar bare litt lengre tid før de ryker desto større sikringen er.

På den andre bilen fungerer det heilt fint med 10A på 2x55W pærer.

 

Så hva er det som feiller denne bilen?? Noen som kan hjelpe?

 

Tusen takk for alle svar :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har antagligt koblet feil på reléet.

Jord er jord, men på nokre biler kan det væra 12v tilkobla lysa når dei ikkje lyser. (12v på begge sider av ei pæra gir ikkje lys)

Eg koblet ekstralys på fattern sin bil og der var sånn.

Da lyste ekstralysa når tenningen var av, so eg måtte koble litt annerledes.

Men sikringen ryker ikkje av dette!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to ledninger inn i ekstralyset? Hvis så er tilfellet, er jo den ene jord.

 

Denne ene ledningen har normalt også forbindelse til gods i lykta. Hvis man bytter om pluss og minus inn på lykta, sender man + ut i gods i lykta og det blir kortslutning.

 

Bare en tanke...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har antagligt koblet feil på reléet.

Jord er jord, men på nokre biler kan det væra 12v tilkobla lysa når dei ikkje lyser. (12v på begge sider av ei pæra gir ikkje lys)

Eg koblet ekstralys på fattern sin bil og der var sånn.

Da lyste ekstralysa når tenningen var av, so eg måtte koble litt annerledes.

Men sikringen ryker ikkje av dette!

 

relet er koblet riktig. har sjekka det 3 ganger. Ekstralysene funke fint når jeg har lysbryteren på "nattkjøring". Men når den står på "av" (kjørelys er koblet originalt i grøfteysene) da er det 12V på fjerlyspæra men den lyser ikke. er så sykt forvirrende. Så den bryte en plass på minus og tror jeg. dumt å kjøre på dagen med grøftelysene tent som kjørelys og ekstralys. :/

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen har negativt styrte hovedlykter, altså det er konstant pluss på ene pinnen til H4-pæra og bryterne styrer minuskretsen til pæra.

 

Men en feilkobling der bør ikke gjøre at sikringen ryker, det lyser enten som det skal, ikke i det hele tatt eller motsatt av det skal.

 

85 og 86 på relèet skal på pinnene som står overfor hverandre på H4-pæra, den ene evt. om en bryter.

30 skal ha pluss fra batteri via sikring, som bør være 15A

87 skal gå ut til lyktene, pluss

Egen jord til lyktene.

 

Går sikringen hele tiden, så har du enten en feilkobling/kortslutning, eller du kan ha ei pære med kortslutning også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor sikring har du?

 

55w delt på 12 = 4.58A gange med to fordi du har to ekstralys= 9.16A

 

Ville valgt 15A sikring pga induksjon!!

 

har prøvd 10A, 15A, 20A og 25A. alle ryker etter ca. 10sekunder. men har jeg koblet direkte fra batteriet via en bryter til lysene UTEN rele!

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gjort nybegynnerfeilen da? At du har brukt en uisolert kabelsko på +ledningen inne i lyktene dine? Denne har VELDIG lett for å legge seg inntil reflektoren i lykta, som er jordet!

 

Nei, har ikke vert borti innmaten til lykta. Koblet slik Einar anbefalte og det funket som bare det. Så nå funke de som de skal.

 

Tusen takk folkens :partyon:

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja da funket det ikke alikevel.

 

relet er koblet nå på venstre pære og når jeg starter motoren, slår på lyset og trør på bremsepedalen så ryker originalsikringen under dashen med en gang og venstre pære er død?

 

ellers funke det fint så lenge jeg ikke er borti bremsepedalen. dette skjer forøvrig om fjernlysene lyser eller ikke. eller når alt lys er slukket.

 

noen som har en anelse?

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at du ikkje har byttet om pluss og minus på eine eller begge lampene?

Du har jo fått tips om dette før!

 

Da eg kjøpte Porschen, virka ikkje tåkelysa.

Eg bytta defekt sikring og dei virka.

Da eg var ferdig med køyreturen, såg eg at dei ikkje lyste.

Byttet sikring, men den rauk ganske fort.

Åpnet eine tåkelyset og fann fort ut at pluss og minus var byttet om.

Koblet dette rett og tåkelysa virker no

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår