Gå til innhold

Luftdempere som ikke tåler kulde

Ranger emnet


Stavlaft

Anbefalte innlegg

Har problemer med det automatiske luftdempingssystemet på min Legacy 2,2 GX 93 mod, gått noe over 200 000 km. Begge demperne bak faller helt ned (null fjæring bak)umiddelbart etter at jeg starter å kjøre, når det blir 8-10 kuldegrader og kaldere. Har fått dem opp igjen ved å kjøre bilen varm,la bilen stå i kulda og gå på tomgang og så har jeg tatt en biljekk på hengerfestet og jekket bakhjula fri fra underlaget og satt den ned igjen. Hele tiden har motoren gått. Etter denne omfattende startprosedyren med utstrekking av bakre fjæring og dempere, har demperne etter noen minutter fylt seg med luft og fjæring har funksjonert som den skal på alle fire hjulene, også den 4 cm nivåhevingsfunksjonen, og tilhørende HI-lampe har lyst.

 

Men dette er jo ikke brukbart. Kan ikke ha en slik prosedyre hver gang jeg skal ut å kjøre i kulda. Hva kan være årsaken til atluftdempingssystemet oppfører seg slik i kulda? Er det noen som har noe råd/tips?

 

Er klar over at det er mulig å skifte ut til konvensjonell hydraulisk demping. Men da velger jeg heller å kjøpe en annen bil. Siden 2004 er alle fire fjærbeina m/luftdemper skiftet ut.

Det siste beinet nå i desember og avfukteren på luftsystemet ble skiftet i fjor. Tror ikke problemene nå skyldes tradisjonell lekkasje i demperbelgene. Har en lekkasje i belg har jeg erfart at den synker ned bilen står parkert med motoren avslått. Det gjør den ikke nå. Trykket holder seg i demperne selv om bilen står parkert i flere dager i kulda. Det jeg lurer på er om det er noen nivåsensorer der bak som ikke oppfører seg som de skal? Kan det være årsak til at en oppjekking bak får systemet til å "våkne"?

 

Har vært på verkstedet med dette, siden det kom i første kulde periode etter siste demperskifte. Men de ser ikke ut til å vite råd - annet enn at jeg så de jekket opp bakakslingen for å få luftdemperne det til å virke.

Endret av Stavlaft
Tekstjustering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har eg og med luftfjæringen min,både når det er kaldt eller fuktig.

Er forholsvis nye dempere på min og har byttet hjerne på fjæringen samt kompressor etc..

Siger ikke når den er parkert.

Så er samme symptomene på min og,synd for de er nydelige å kjøre når det virker.så har noen en teori/forklaring på hva som kan vere gale mottaes det med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken model av legacy har hordalenningen?

Joda, luftdempere nydelig å kjøre med når det virker.

Men virker det ikke, må en bare parkere bilen.

Hva skal en med en bil i Norge som en må parkere i fuktig og kaldt være?

Etter hva jeg har fått med meg har Subaru gitt seg med disse luftdemperne på de aller siste årenes modeller.

De siste års Legacyer - i alle fall 2009-modellen - har hydrauliske dempere med et nivåreguleringssystem på bakhjula for å kompensere for last.

Subaru har vel skjønt at luftdempere er noe hærk og for kostbart å vedlikeholde.

Eller rettere sagt - merkeverksted vet ikke hvordan de skal fikse systemet, spesielt når bilen begynner å dra på åra.

Merkelig at Subaru ikke har lagt seg mer i selen overfor merkeverkstedene for å hjelpe dem med dette.

Med både Legacyer og Forestere med luftedempere til langt ut på 2000-tallet, så er det svakt å ikke ha en tilfredstillende service.

Rett og slett en akilles for bruktbilsalget av Subaru.

Kjøp ikke Subaru med luftdempere - det vil koste deg skjorta og merkeverksted klarer ikke å fikse dempesystemet, når det begynner å trøble!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Legacy 91 med luftdempere, hadde aldri det problemet, men i forbindelse med et annet problem (null luft) ringte jeg Grong Bilservice (Liten familiedrevet Subaru forhandler i Nord - Trøndelag, med ganske så god service). Fikk da høre at sensoren for høyderegulering sitter bak (fordi det er her det evt. er last som gjør at høyden må korrigeres)og at den var det første som måtte sjekkes. (Feilen på min var at hele frambelgen hadde sprukket). Demperene har i følge nevnte forhandler en garanti på 200 000 km, og om både tørker og kompressor er byttet skulle det ikke være så mye annet det kan være. Hjernen sitter forøvrig under førersetet. Om ikke din lokale forhandler kan hjelpe deg, så kanskje du klarer å lirke ut et svar i Grong.

(Hadde forøvrig et problem med automatkassen på nevnte bil også, var på flere verksteder i Steinkjer hvor ingen skjønte noe som helst når de prøvde bilen, ringte Grong og bilen ble diagnostisert over telefon i løpet av minuttet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår