Gå til innhold

AreSI

Bruker
  • Innholdsteller

    52
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om AreSI

  • Bursdag 06/20/1982

Contact Methods

  • Bosted
    Nord - Trøndelag

AreSI's Achievements

  1. Har fått en lyd i min L300 fra 1997, lyden synes å følge drivverkshastigheten og høres inne i bilen ut som klunking. Utenfor mer som et dunk. Leverte bilen inn til merkeforhandler (!), men fikk to tøvete forslag, et deksel under dieseltanken og handbrekkwiren. Begge delere temmelig lett å elliminere. Jekket da bilen selv opp på to flaskejekker og brukte stetoskop til å finne lyden, høres helt tydelig i overgangen mellom mellomaksling og diff. Merkeverkstedet hevder det ikke er kryss, noe usikker på om det likevel kan være det... Forslag?
  2. Subaru var egentlig ganske rasjonelle på tidlig 80-tall. Frontene (og stort sett alt under panseret) gikk om hverandre. Disse frontene ble også videreført på Pick - upene ut på 90 - tallet. Har hatt 2 av forløperne til det som ble L-serien - serie 2. (Pick -upen var opprinnelig basert på Serie 2). En rød Swingback GLF fra 1984 og en Champagnefarget (som ble blå) GLF stasjonsvogn fra 1983. GLF - utgavene hadde noe mer påkostet interiør enn GL- utgavene - deriblant 6 instrument - speedometer, turteller, vanntemp., oljetrykk, voltmeter og bensinmåler. Husker en kamerat med BMW ble noe målløs når han så dashbordet sammenlignet med de fire pilene han hadde i 3 serien (inkludert en gigantisk analog klokke - Subaruen hadde digitalur...) Stasjonsvogna hadde i tillegg mer påkostede lykter (merkverdig nok hadde ikke norsk 3 - dørs utgave disse lyktene.) Disse kunne man også få med digitalt dashbord (uten at det ble noen suksess). Bilene kunne heves manuelt med en skrue på hvert framhjul og en enkel skrue under baksetet for bakakslingen. Tror dette ble videreført på L-serie, mener ihvertfall at det fantes enkelte l -serier med elektronisk heving. (Noe som muligens burde fått Audi til å droppe slagordet "vorsprung durch teknik" da Allroaden kom med dette i 1999... Legacy hadde det ihvertfall fra 1991) Begge er døde, den røde grunnet alt for mye rust. Den blå grunnet et ublidt møte med en stor Volvo (skolebussen). Men nå, 7 år og to Legacyer etter kunne det vært morsomt med en liten 1800 som hobbybil sommerstid. (Selv om det er utmerkede vinterbiler, så må Statens vegvesen droppe saltet før jeg tar flere ut på saltede veier.) Så om noen har noe for salg (fortrinnsvis en 3 - dørs Swingback (maken til den røde) eller en stasjonsvogn i GLF utgave fra 1984 eller tidligere, uten for mye rust - send meg en PM.
  3. Har en kollega som har en Subaru Justy fra 1985, kjøpt for vrakpant og har ruslet og gått i 1,5 år siden den tid, men bilen har passert 200 000 og registerreima er trolig bortimot 10 år gammel. Det ligger i kortene her at målet er å tyne mest mulig ut av bilen fram til neste EU-godkjenning - og eventuelt i 2 år til, og det er følgelig ikke regningssvarende å bytte reima før den eventuelt er klarert for to nye år på veien. Så da er spørsmålet; går motoren i filler om reima ryker, eller er det bare å skru opp og bytte reima når den eventuelt ryker? Spørsmål 2: er det vanskelig eller vil man normalt klare det med litt generell mekanisk erfaring? (Bilen brukes uansett kun på korte strekninger, så noe logistikkmessig katastrofe vil neppe oppstå om den ryker.)
  4. Feilkoder: Det er to ledninger over pedalene som kan kobles sammen, forhåpentligvis med lyse grønne kontakter. Plugg disse i hverandre og skru tenninga på on. Check engine vil nå blinke ut koder med korte og lange blink. Kodene står opplistet i Haynes reparasjonshåndbok, eller så ligger de sikkert på nett. Verkstedet brukte en liten håndholdt sak, men hvor de koblet den inn, vet jeg ikke.
  5. Fant tilfeldigvis instruksjonsboka for Legacy 1 under opprydding, så om du ikke har fått svar andre steder hva manualbryteren er til så er det dette som står i boka, og bildet er av bryteren i midtkonsollen: "When the MANUAL switch is pressed while the gearshift selector is in position"2" or "3", the transmission switches to MANUAL mode and the indicator light illuminates. The MANUAL mode is used for driving on slippery surfaces such as icy roads or mud, or for smooth driving at a constant speed up slopes. In position "3", the transmission holds in 3rd gear (but shifts automatically between 2nd gear and 3rd gear during starting or low speed driving). In position "2" the transmission holds in 2nd gear. Press the MANUAL switch again to release the manual mode." Dette går jo litt på hvordan girkassa virker, står spaken i 1. vil den kun bruke 1. gir (The position is for driving up or down very steep grades ), 2. gir vil normalt skifte mellom 1. og 2. gir. I 3 vil den skifte mellom 1, 2 og 3. Hensikten med MANUAL bryteren blir da å hindre den i skifte ned i 1 når den står i 2 og 3. Merk: det står en advarsel under om at om du gir for mye gass vil den uansett skifte for å hindre skade på motoren...
  6. Prøvde å finne instruksjonsboka til min gamle Legacy, for å finne det helt korrekte svaret på hva knappen var til, men boka er visst sporløst forsvunnet. Hadde nemlig en slik knapp selv, og den har noe med automatkassa eller differensialen å gjøre. Blant annet mener jeg å huske at trykker du den inn, vil econlampa på dashboret slukke (på samme måte som når du trykker inn powerknappen på girspaken.) Men hva som konkret skjer er litt usikker på, jeg merket aldri noe forskjell.
  7. AreSI

    Ryggelys

    Noen som vet hvor ryggelysbryter befinner seg på en L300 4wd, 2,5 TD 1997 modell befinner seg, eventuelt annet som gjør at ryggelysa er ustabile..
  8. L300 4wd finnes i både kort og lang utgave. Den korte kunne man få i GLX utgave, som hadde noe annet lykteoppsett og noe bedre interiørkvalitet, (i forsetene, baksetene kunne i noen tilfeller ha svært liten benplass, avhengig av hvor skilleveggen var plassert) samt turteller. Den lange har forøvrig forhøyet tak, tipper det er 30 - 40 cm i forskjell.
  9. Felger kan være vanskelig, mener spørsmålet har vært oppe før. Mener det er bilde av originale alufelger til L-serien her: http://www.bilforumet.no/subaru/223296-subaru-felg-renovering.html Både pick-upene og forløperen til L-serien, serie 2 (stort sett kalt 1800) ble levert med Weissbarthfelger, med forkrommet senterkopp, disse er langt lettere å få tak i (Jeg har blant annet 4 liggende om det skulle være interessant) Tipper man kan få bra resultat ved å lakkere opp slike i hvitt som originalt, eller sølv. De amerikanske utgavene av 1800 ble imidlertid levert med alufelger, så du kan kanskje finne noe der, men med frakt tipper jeg det blir dyrt.
  10. Hadde samme problemet på en 1800 fra 1984. Det som sannsynligvis er problemet er at børstene dine er utslitt. Sannsynligvis vil du få liv i den en kortere periode ved å banke forsiktig bak på motorenheten. Kan ikke huske helt hvordan jeg plukket ut vifta før jeg sendte en 1991 modell Legacy på skrot, men noe i bakhodet sier at det var ikke så avansert å få den ut, mulig noen med bedre husk korrigerer meg, for jeg veksler kanskje litt mellom Legacy og 1800 i tankene nå. Tror du skal ha ut hele den svarte boksen vifta sitter i, ledningene, grønn og rød, går inn fra høyre side. Tror det er 3 eller fire skruer som holder den på plass. Å få den ut fra kappa er ihvertfall ikke vanskelig, det er 3 skruer.
  11. Har kun plukket ut dempere før bilen ble vraket, det er en smal sak. Det du må passe på er at du ikke ryker luftslangen (du må ut med alle panelene i bagasjerommet). Dyrt, jepp, regn med minst 10000 for to dempere. Hele systemet koster mellom 35 - 40000 for deler... Sannsynligvis billigere å bytte til vanlige. Du får ombyggingskitt fra USA til alle fire hjul for under 10000.
  12. Lurer på om noen har handlet i denne nettbutikken: http://www.subarupartsdepot.com De hevder å ha deler i OEM kvalitet, og om ikke evnen min til å regne om dollar til kroner er særdeles dårlig så virker prisene på en del Legacy deler nesten for gode til å være sanne.
  13. Skulle tro Subaru Norge eller et serviceinnstilt verksted kan rote det fram basert på chassisnumret.
  14. Tok en titt på min bakdiff (2,2 GX 4AT 91), basert på et tall jeg fikk beskjed om å oppgi av en som vurderte å kjøpe den: Bak, ca en cm over og litt til venstre for avtappingshullet sitter det ei metallplate (må antakelig skrapes frem under skitten). På min står det: Number: 27011AA111 Gear Ratio: 4.111 I instruksjonsboka til nevnte bil finner man tallet 4.111 igjen i seksjon 11-4, under Front reduction gear ratio og Rear reduction gear ratio, rubrikken for final. For andre modeller er følgende oppgitt (modell: frgr/rrgr) 1,8 FWD 5S: 3.900/- 1,8 FWD 4AT: 4.444/- 1,8 FWD 3AT: 3.700/- 1,8 4wd 5S: 4.111/ 4.111 1,8 4wd 5S D/R: 4.111/4.111 1,8 4wd 4AT: 4.444/4.444 2.2 FWD 5S: 3.700/- 2,2 FWD 4AT: 4.111/- 2,2 4WD 5S: 3.900/3.900 2,2 4WD 5S D/R: 3.900/3.900 2,2 4WD AT: 4.111/4.111 For bilene med automat(kom de til Norge?) er det også oppgitt et tall for frgr 1st, dette er med unntak av 3AT: 1.000 (3AT har 0,976). For biler med manuelt og 4wd er det oppgitt et tall for rrgr transfer, konsekvent 1.000. Vet ikke om disse tallene er til hjelp, og etter 93 kom vel også 2,0 inn i bildet, men finner du plata er kanskje mye gjort.
  15. Jeg kan da, etter å ha sett på den gamle speedometerinnsatsen, bekrefte at jeg roter, wirekoblinga var på speedometeret. Men er det da elektrisk eller wire på 95 modellen? (Evt. hvordan finner jeg ut det uten å skru alt for mye.)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår