Har problemer med det automatiske luftdempingssystemet på min Legacy 2,2 GX 93 mod, gått noe over 200 000 km. Begge demperne bak faller helt ned (null fjæring bak)umiddelbart etter at jeg starter å kjøre, når det blir 8-10 kuldegrader og kaldere. Har fått dem opp igjen ved å kjøre bilen varm,la bilen stå i kulda og gå på tomgang og så har jeg tatt en biljekk på hengerfestet og jekket bakhjula fri fra underlaget og satt den ned igjen. Hele tiden har motoren gått. Etter denne omfattende startprosedyren med utstrekking av bakre fjæring og dempere, har demperne etter noen minutter fylt seg med luft og fjæring har funksjonert som den skal på alle fire hjulene, også den 4 cm nivåhevingsfunksjonen, og tilhørende HI-lampe har lyst.
Men dette er jo ikke brukbart. Kan ikke ha en slik prosedyre hver gang jeg skal ut å kjøre i kulda. Hva kan være årsaken til atluftdempingssystemet oppfører seg slik i kulda? Er det noen som har noe råd/tips?
Er klar over at det er mulig å skifte ut til konvensjonell hydraulisk demping. Men da velger jeg heller å kjøpe en annen bil. Siden 2004 er alle fire fjærbeina m/luftdemper skiftet ut.
Det siste beinet nå i desember og avfukteren på luftsystemet ble skiftet i fjor. Tror ikke problemene nå skyldes tradisjonell lekkasje i demperbelgene. Har en lekkasje i belg har jeg erfart at den synker ned bilen står parkert med motoren avslått. Det gjør den ikke nå. Trykket holder seg i demperne selv om bilen står parkert i flere dager i kulda. Det jeg lurer på er om det er noen nivåsensorer der bak som ikke oppfører seg som de skal? Kan det være årsak til at en oppjekking bak får systemet til å "våkne"?
Har vært på verkstedet med dette, siden det kom i første kulde periode etter siste demperskifte. Men de ser ikke ut til å vite råd - annet enn at jeg så de jekket opp bakakslingen for å få luftdemperne det til å virke.