Gå til innhold

Kjøreglede og driftsikkerhet til maks 30 000,-

Ranger emnet


CountachV12

Anbefalte innlegg

Jeg føler det bør nevnes at når man først skal sammenlikne japansk med tysk må man se på klasser. Det er gjerne slik at hvis du har to stykk med 40 000 kroner så kjøper en seg en liten japse med få km, mens den andre en sprek tysker med mange km. Hadde begge bilene derimot vært i drift i like mange år, og hatt like mange km på telleren er det ikke sikkert det ville vært store forskjellen.

 

Du har utstyr, motor, størrelse på bil på den ene siden, og du har lav km og nyere årgang på den andre. Med andre ord velger du velge mellom morro og driftsikkerhet. Hvis du derimot kunne stille med en lite begrenset pengesum ville saken vært en helt annen. Men du har 30 000, og da må du velge.

 

Mazda 626 er både driftsikker og komfortabel, så gå for den ;)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

BMW 318is e30 eller 325i e30.

E36 er en jævla møkkabil, så styr unna.

Idiotisk vektfordeling og stygg og se på.

 

Kjøpte en original 318is e30 mtechII rett før jul for 9.000,-

Rustfri, bulkfri bil med gåen motor.

Henta en e36 motor og døtta nedi`n...faan så go bil det ble.

Dem er ikke så dyre som folk skal ha det til...gjelder bare å leite litt.

 

Får ikke noe annet som gir noe mer kjøreglede til den prisen hvertfall..

 

(bortsett i fra mercedes w-201 med litt påkosta understell, gateslicks i 16"dim...har forelska meg totalt i en bil jeg hadde for noen år siden)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange her på forumet prøver å forsvare å kjøpe tysk bil til 50 000 kroner, er det ikke å stikke under en stol at de mest pålitelige bilene kommer fra Japan. Har selv hatt pålitelige tyskere, men må forholde seg til statistikker når en ser på slikt. Og de er utvetydige. Personlig ville jeg, med de kriteriene du har nevnt ovenfor, gått for en Toyota Camry 2,2 eller en Nissan Maxima V6. Begge har masse komfort, greit med krefter til daglig bruk og god plass. Litt luksusfølelse er det også, hvis du ikke er så opptatt av at de skal være moderne ;)
Men det som statistikkene ikke sier noe om er hva det koster å reparere. Man kan reparere mye på en tysk bil for det en bagatell koster på japser. Jobber med både tyske og japanske jeg, og må bare si at jeg får bakoversveis av deleprisene fra Japan. En common rail dyse kan koste 8-10000 kr, mens den på tyske ligger rundt 3. Gang det med antall sylindre så.....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prisene på japsedeler er i mange tilfeller helt sjukt. Komplette vindusviskere til en Hyundai Santa Fe koster 1300,-, og luftfilteret koster nesten 500,-. En abs-enhet koster nesten 30 tusen til en Mazda 626 GD modellen. Bare noen eksempler..

 

Men det er selvfølgelig tyske biler som også har priser som er helt hinsides.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har så store krava til en bil, så ville jeg absolutt kikka på Mazda som du nevnte i første tråden.

http://www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MODEL%2FMAKE=784&CAR_MODEL=1147&PRICE_FROM=15000&PRICE_TO=50000

Her har du 626 fra 15-50 lapper, mye fint der, og mazda er jo kjent for kvalitet, liten tvil om dette.

Denne som dukka opp først syns jeg så bra ut: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20558504

Ulemper, interiørfarge, og det kan se ut som den har hatt en skade VF.

 

Men det er en stor grunn til å styre unna japanere, og det er delepriser, kvaliteten kan være bra den, men lite er overdimensjonert, og deleprisene er ofte høyere enn noen kan forsvare.

 

Men vet du hva folk som prøver å selge en 300E for 50 laken tenker, de tenker at den siste idiot er ikke født, for 50 000, kan du få en fin 320, som går bedre og atskillig billigere.

 

OFFTOPIC:

Hvordan kan du si at en W124 ligger dårlig på veien i svingene, det skjønner ikke jeg, med relativt enkle middel, som vinkelkutter, 17" hjul med gode dekk, bran understellsdeler og en 4-hjulskontroll har jeg hatt 230E som satt klistra i svingene, er jo litt komisk at jeg dro inn på en ZX-6R Ninja i svingene med den bilen, på 15" hjul, var sikkert ingen roadracing-mester som kjørte den sykkelen, men så er ikke jeg martin schanke heller, men måtte gi meg når ræva kom i 180 km/t, hadde ikke sleppt på 17" vet jeg.

Kanskje noen burde prøve en W124 som ikke er utslitt i understell.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns min 230 ligger riktig så godt i svingene jeg også etter at jeg fikk senka den, den lå faktisk godt før den ble senka også. Til tross for at det viste seg at den hadde 2 knekte fjærer fra før.. Men den ble atskillig stivere som senka, og tar svingene bedre med lavere tyngdepunkt. Duver ingenting mer, men har fortsatt god komfort fordi bilen er tung i seg selv.

 

Eneste jeg ikke liker er å kjøre på 15" og piggdekk, de er så myke at man kjenner at dekka gir seg i svingene selv om jeg kjører på høyere enn anbefalt lufttrykk for å gjøre de litt stivere.

 

Nå har jeg blitt såpass glad i denne Merca at jeg kjører ganske skånsomt med den, håper å beholde denne i mange år. Det er jo selvsagt ingen racerbil heller, men ser ingen problemer med å kjøre denne bilen rimelig aktivt i svingene. Kjenner jeg må legge litt bånd på meg selv iblant for at jeg ikke skal bikke over til mitt gamle jeg igjen.. :D

Men så vondt vil jeg ikke denne bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe å si på kvaliteten på en '98 Audi A6 1.8T?

 

Mitt inntrykk er at dette ryker ofte:

Luftmassemåler

Magnetventil som styrer turbotrykk(n75)

Forstillingsdeler

Tiptronic-kasse

Div sensorer

 

Og et og annet turbohavari, men det gjelder jo de fleste turbobiler. Alt kommer an på hvordan bilen har blitt vedlikeholdt, men jeg hadde nok styrt unna audi fra denne tida uten å tenke meg om to ganger.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ønsker ikke jeg å si noe for sikkert,

men savner bakhjulstrekk noe synsykt nå som vinteren er her og hadde valgt en med bakhjulsdrift eller 4x4 anytime.

Husk også at de fleste forrhjulsdrevne norske biler er egentlig enhjulsdrevne.

 

Støtter også mazda som en relativt driftsikker og god bil.

System som pomper, tute på romper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 100 fra 1991 med manuell kasse og 2.3 motoren. Bunnsolide biler! har hatt en selv i over to år. Hadde ikke et eneste problem med den. Kun noe småplukk og slitedeler. Disse bilene er galvaniserte og sliter lite med rust. 2.3 motoren er en evighetsmaskin og som lager det fineste lydbilde jeg vet om

 

Intet dumt råd. Har selv hatt en 91 med 2,3, og likte den veldig godt. Som nevnt over så har disse bilene en motorlyd som man bare må like. God plass, behagelig å kjøre (litt soft, men.....), ingen problemer med rust etc.

Min far har fortsatt sin 91 100 2,3, og den har nå passert 410000km og ser omtrent ut som ny.

 

Ellers, så er Nissan Primera også ett godt valg. 2 literen går godt, kjører kjempebra, som regel godt utstyrt og ganske så snill på forbruk. Billig å forsikre er den også. Vær obs på rust, og da spesiellt i innersjerm ved bensinpåfylling. Her kan ellers strøkne primuser ha store hull.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår