Gå til innhold

bortkobling av ekstra batteri ved f.eks stans av bil

Ranger emnet


just-_-me

Anbefalte innlegg

hei

har gått til innkjøp av ekstra batteri til bilen min.

skal ha det stående bak, som skal drive forsterkere, for sub, lyd foran og lyd bak osv.

men hvis man f.eks. har lyst til og spille fra anlegget, og man har stanset bilen, da vil man jo helst ikke tappe strøm fra primær batteri.

finns det en slags bryter man kan kjøpe som tåler og koble bort ledningen mellom hovedbatteri og slavebatteriet?

blir jo en real lysbue når man kobler bort ledningen, så kan jo ikke bruke hva som helst heller... er elektrikker, så noe peil har jeg :)

 

 

sorry hvis det finns svar på dette fra før, men viste ikke helt hva jeg skulle søke etter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest litt og skjønner at det er både bakdeler og fordeler med slike løsninger.

et problem er jo når man har startet bilen, også kobler man inn igjen ekstra batteriet. hvis ekstra batteriet er veldig nedladet, vil det ta ganske mye strøm fra hovedbatteriet.

hvor krise dette er, vet jeg ikke, men kanskje noen andre som kan svare mere utfyllende på dette. :)

 

evt. bare passe på at det er nok guffe igjen på ekstra batteriet, så det ikke stjeler for mye når man kobler det inn igjen...:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ingen ting om det tar strøm fra startbatteriet når motoren går, for da er det dynamoen som leverer spenning og strøm til det elektriske anlegget...

 

Klart du må bruke hodet litt, men det skader da ikke:P

 

Jeg bruker ingen form for rele eller bryter da jeg klarer og passe på forbruket:) Er en del spenningsfall over et skillerele så jeg vil ikke ha det i bilen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du egentlig skulle ha gjort, er å fått det slik som større bobiler etc har. Der kan dem ta strøm fra "bo-delen" over til motorbatteriene for å starte motoren, men strømmen går ikke motsatt vei.. I dette tilfellet blir det jo samme prinsipp..

 

Er vel noen rele ellernoe som gjør at strømmen kun går ene veien..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må du passe på at batteriet du skal ha baki, er identisk med battteriet foran, hvis ikke så kan det hende batteriet foran tar kvelden ganske fort ;)

 

hvorfor sier dem (torshov bilrekvisita) da at det bare er og parallellkoble dem, uten at jeg har sagt noe om hva jeg har forran?

har dem ikke peiling på torshov?

 

EDIT:

vil det si at jeg burde kjøpe et batteri til, slik at jeg bytter ut det forran?

har kjøpt et blått optima batteri (er vel det det heter)

dem sa i hvertfall at det var det beste til bilstereo...

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tydligvis ikke...

 

Hva tror du skjer hvis batteriet foran er et slitent 55amp batteri, og du monterer et nytt fint 90amp batteri i paralell med det?

 

nei det sier seg jo selv egentlig....

 

jaja, da stikker jeg og kjøper et til, som jeg setter i forran

 

hvordan er det med nye batterier, dem er jo ikke oppladet?

så når jeg bytter hovedbatteriet, og prøver og starte opp, det går jo ikke da... kjøpe en batterilader også?

 

en fordel at bak og forran er likt?

dvs. at jeg kjøper et blått optima til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tydligvis ikke...

 

Hva tror du skjer hvis batteriet foran er et slitent 55amp batteri, og du monterer et nytt fint 90amp batteri i paralell med det?

 

Vel. Det har jeg faktisk aldri opplevd noe problem med. Men det man skal være litt forsiktig med er at den indre motstanden i batteriene er forholdsvis lik. Hvis ikke vil det ene batteriet ende med å ikke bli ladet opp i det hele tatt.

 

Til å skille batteriene, kan du bruke en vanlig hovedstrømsbryter, en automatsikring, eller så er det "vanlige" arbeidsreleer som tåler nok ampere å få kjøpt. Det siste er vel nesten det greieste, med tanke på utseende og funksjonalitet fra inne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår