Gå til innhold

øverli's ford sierra stv rs

Ranger emnet


øverli

Anbefalte innlegg

da har jeg fått demontert bunndel. fått sett over stempel og råder. så ikke så ille ut. så da blir det bytt av ringer og rådelager. motor skal etter eier ha gått 150.000km noe som ser ut til å stemme etter tilstand på motor.

DSC003352.jpg

DSC003362.jpg

DSC00338.jpg

DSC00339.jpg

 

bunndel klar til en vask.

DSC00354.jpg

 

skulle demontere ventiler fra toppen. men da knak kjeften på ventilfjærspenneren min. så får kjøpe ny i mårra. men kan porte med ventilene i toppen di skal byttes likevel.

DSC003412.jpg

 

kammen har kommet. og pluger med lavere varmegrad. og noen lager

DSC00353.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har ikke blitt gjort så mye di siste dagene. er travelt opptatt med et hms kurs og andre ting. men i dag var jeg og skulle få kjøpt meg en ventilfjærpresser men endte opp med mye mer blandt annet en vinkel sliper og annet verksted matriell. og surt kvinnfolk..

DSC00364.jpg

vinkelsliper

DSC00369.jpg

måtte jo prøve den på en ventil.

DSC00368.jpg

DSC00371.jpg

skal prøve og være litt mer aktiv her når jeg er ferdig med kursene nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei en liten oppdatering

 

da er bunndel rengjort og flex-honet

toppen er sendt til utboring av ventilsete, vetilstyring. og vetilsete fresing. veiv er kommet tilbake fra sliping.

 

her kommer bilder

 

bunndel vasket og honet. og klar for lakkering.

DSC00392.jpg

DSC00395.jpg

DSC00396.jpg

rengjøring av toppen

DSC00397.jpg

toppen ferdig

DSC00398.jpg

nye vntiler og camaksling fra kmcams

DSC00399.jpg

rengjort reimhjul og sidestykke ny simring

DSC00393.jpg

lager og bukker

DSC00390.jpg

Endret av øverli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg fått tilbake toppen. og fått testet om den er tett og at ventilene ligger riktig etter at den ble modifisert. jeg har fått alle ventilene og og dobble ventilfjærer. så nå kan jeg porte og montere snart

 

ventiler

DSC00378.jpg

ventiler

DSC00379.jpg

toppen vel tilbake i verkstede

DSC00380.jpg

testing av tetthet

DSC00383.jpg

dobble ventilfjærer litt stivere en org

DSC00386.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips til di som ikke har dyre måle verktøy

 

La oss få sagt det med en gang at ventil arbeid er noe dritt, det er en pirke jobb og tar lang tid hvis man vil ha det bra og det bør det jo være også. Ventilen skal tette når den er lukket og når jeg prater om tette så mener jeg 100% tett, den skal ikke slippe igjennom noe. til dette så bruker jeg et helt vanligt rizla papir som jeg river av en ca: 3mm remse av. Med fjørene av, ventiler pusset og 100% rengjort så slipper jeg ventilen ned i ventil styringen med papir remsen i mellom. Bruk fingeren til å tappe på undersiden av ventilen slik at den detter fast ned i setet. uten å holde i ventilen, prøv å dra opp papir remsen med to fingre. her skal det være nok motstand til å dra ventilen opp og helst at det ryker, dette tyder på at ventilen er tett. hvis ikke så setter vi i gang og sliper. heldig vis er alle ventilene tett så da kan jeg starte portingen. er ikke vits å porte på en topp som har lekasje. for ventilsete fresing skal helst skje før porting.

 

her kommer litt bilder.

testing

DSC003782.jpg

DSC003792.jpg

porting

DSC00384.jpg

DSC00396-1.jpg

DSC00401.jpg

det svarte rundt portene er bare får å ha noe å gå etter. så jeg ikke sliper for mye

DSC00402.jpg

har å merket på hvor olje returen fra turboen skal inni bunnpanna

DSC00403.jpg

 

kom og en annen bil inn med start problem. ikke rart når glødepluggene er 17år gamle?

DSC00389.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips til di som ikke har dyre måle verktøy

 

La oss få sagt det med en gang at ventil arbeid er noe dritt, det er en pirke jobb og tar lang tid hvis man vil ha det bra og det bør det jo være også. Ventilen skal tette når den er lukket og når jeg prater om tette så mener jeg 100% tett, den skal ikke slippe igjennom noe. til dette så bruker jeg et helt vanligt rizla papir som jeg river av en ca: 3mm remse av. Med fjørene av, ventiler pusset og 100% rengjort så slipper jeg ventilen ned i ventil styringen med papir remsen i mellom. Bruk fingeren til å tappe på undersiden av ventilen slik at den detter fast ned i setet. uten å holde i ventilen, prøv å dra opp papir remsen med to fingre. her skal det være nok motstand til å dra ventilen opp og helst at det ryker, dette tyder på at ventilen er tett. hvis ikke så setter vi i gang og sliper. heldig vis er alle ventilene tett så da kan jeg starte portingen. er ikke vits å porte på en topp som har lekasje. for ventilsete fresing skal helst skje før porting.

 

her kommer litt bilder.

testing

DSC003782.jpg

DSC003792.jpg

porting

DSC00384.jpg

DSC00396-1.jpg

DSC00401.jpg

det svarte rundt portene er bare får å ha noe å gå etter. så jeg ikke sliper for mye

DSC00402.jpg

har å merket på hvor olje returen fra turboen skal inni bunnpanna

DSC00403.jpg

 

kom og en annen bil inn med start problem. ikke rart når glødepluggene er 17år gamle?

DSC00389.jpg

 

 

Kjempe bra jobb :D Takk for tipset :) Stå på :) skal følge med her jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få det bekreftet ;)

Våken så seint? Trodde det var kun jeg som ikke sov! :P

 

Men som jeg spurte deg om, er det syrefast som du bruker/sveiser deler av eller Rustfritt? Ser ikke forskjell :(

84 Opel Kadett E cc

92 Audi 80 2.3E

86 Toyota Hilux 2.4 (non Turbo)

 

"And yes! I would like some Pie with that!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår