Gå til innhold

Bilpleie - ny bil

Ranger emnet


mayaregine

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er helt ny her, og helt ny på bilpleie. Jeg har lest en del tråder her og har virkelig fått lyst til å pleie bilen min selv. MEN jeg er altså helt uten erfaring på området og trenger litt starthjelp.

 

Jeg får ny bil i begynnelsen av januar. Vurderer å ta Ditec-behandling, er det å anbefale? Sort metallic lakk.

 

Jeg har studert den fantastiske tråden "Bilpleie for dummies", men føler meg nesten dummer enn dummies.......så hvordan behandler jeg nybilen?

 

- vasker den 1 gang i uka?

- må jeg da bruke avfetting?

- hva med clay?

- voks?

- hvor ofte?

 

Er det noen typiske "feller" det er lett å gå i som nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vasker bilen når du synes det er nødvendigt.

Det er greit å bruke avfetting når dritten sitter godt og høgtrykkspyleren ikkje klarer å ta vekk dritten.

Er greit at mesteparten er vekke når du skal vaske med vaskehansken.

Er greit å bruke 2 bøtter så du kan skylle vaskehansken i bøtte som berre har vatn oppi.

 

Clay bruker du i forbindelse med polering.

Er kanskje ikkje alltid nødvendigt, men dette kjenner du. (er lakken 100% glatt uten nupper, kan du vurdere å droppe clayen)

 

Bilen bør få ein polering etterfulgt med voks og/eller lakkforsegling iallefall 2 ganger i året.

 

Nybegynnerfeil:

Kanskje bruke altfor mykje produkt. Skal som oftest legges på tyyynt!

Bruke feil ting til å påføre/ta av produktene

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei mayaregine.

 

Jeg prøver å vaske bilen en gang i uken, hvis ikke vask så iallefall en avspyling (vinterstid)

Ser du bor i Kristiansand og da kan jeg anbefale deg Hydro Texaco ved avkjørselen til Hånes, da de har egne oppvarmede vaskehaller med port.

Jeg pleier å vaske veldig sent der, da jeg tar med meg 2x bøtter hjemmefra og det ikke er alle bensinstasjoner som liker dette.

Til vask så avfetter jeg hele bilen med diverse avfettingsmiddler, venter noen minutter for å la det virke for så å spyler grundig med høytrykkspyler.

Så vasker jeg med 2bøtte metoden (vann + såpe i den ene bøtta og bare vann i den andre, etter at vaskeredskapet har vært på lakken skylles den i det rene vannet for deretter ned i bøtta med såpe og opp på lakk, vaske et lite område og ned i vannbøtta igjen osv.)

Og bruker bare vaskeutstyr som er beregnet til bil som bil-såper, vaskemitt og microfiberhåndklær.

Etter grundig vask og renspyling pleier jeg å tørke bilen med et microfiber tørkehåndkle, spesielt viktig å få tørket opp i dørene nå når det er kaldt, heller ikke dumt å legge på litt silicone på lister.

Til slutt pleier jeg å gå over med en Quick Detailer som det heter og da kan en bruke f.eks Meguiars Ultimate Quick Detalier for å gi lakken en boost mht glans samt den gir litt beskyttelse.

 

Voks legger jeg ikke på hele bilen hvis jeg ikke har vasket, clayet og renset lakken på bilen.

Endret av Tomas.
skriveleif

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Avfetting skal heller ikke dynkes over hele bilen, det er unødvendig. Jeg bruker dette kun på nedre paneler på bilen, dvs det som er under sidelister.

Kjøp deg en god avfetting, anbefaler Prickbort som selges på Statoil.

Kan brukes oftere i vinterhalvåret, da dette er omtrent det eneste som tar salt og asfalt på lakken din.

Et triks er også å spyle av bilen med rent vann FØR du påfører avfettinga.

Det drøyer ut produktet samtidig som det ikke tørker på lakken.

 

Legger ved et bilde slik at du ser hva jeg mener med salt (det gule er tjære, salt og dritt):

 

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=6658

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår