Gå til innhold

Stramme til hjullager

Ranger emnet


Stian1301

Anbefalte innlegg

Det skal ikke strammes, men justeres.

 

Du tar av splinten, skrur lageret til, løsner igjen, og justerer det slik at det ikke finnes "heng" i lageret, samtidig som det skal være minst mulig slakk, en liten slakk kommer du neppe utenom.

 

Måtte du dra hardt til, så tyder det på utslitt lager.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge boka så skal du stramme det så lite at du skal kunne bevege skiva innenfor mutteren hvis du bruker feks. en skrutrekker.

Altså mye løsere enn vi skulle tro.

 

Personlig syns jeg det blir litt for løst, så jeg bruker den som utgangspunkt, og strammer litt til, slik at jeg må ta litt mer i for å bevege skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg erfart å kjøre ihjel lageret! Skulle kjøre til sverige i dag, en tur på 9 mil. Halvveis gikk lageret til hæl****!! Ble bare en helt grusom lyd fra bakhjulet. Så måtte bare parkere bilen og ringe falck, hvor det viste seg at de skulle ha 4500-5500,- for å hente meg fordi jeg bare har ansvarsforsikring. Så måtte bare parkere bilen på nærmeste gård og få en kompis til å komme og hente oss. Så blir det å kjøre oppover igjen i mårra og få bytta lageret. Håper at det bare er lageret som er røket nå da! Det var lørdagen sin det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som jeg gjorde vinteren for 3 år siden! Ble medlem i falck (kampanje) for 99;- for 6mnd og kræsjet høyre side av bilen i Tr.heim 5 dager etterpå. Falck fraktet bilen hjem (14mil) gratis, noe sjåføren sa hadde kostet meg 5000 hvis jeg ikke hadde vært medlem B-)

 

Etter dette har jeg sverget til å være medlem hos falck.

 

Nå er det kampanje igjen! 60kr for 6mnd pga 60års jubileum!! Meld dere inn!! På denne årstiden kan det være jævlig kjekt.

 

-Og det står nederst står det "tilbudet gjelder ikke for privatkunder som kun har ansvarsforsikring". Stod det den gangen jeg også bestilte, og ble aldri noe spørsmål om det. Ikke for fattern eller kompisene mine heller.

 

http://falck.no/assistanse/home/bestilling_bil_privat

Endret av Spiitfire

1967 VW boble Cabrio *Solgt*

1984 VW golf mk2 GTD. *Solgt*

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at det bare er lageret som er røket nå da! Det var lørdagen sin det!!

 

Ville tatt høyde for at spindelen også har fått skader.

Hvis det indre lageret har brent seg så er det absolutt en fare for det.

 

 

Dette hendte meg tidlig her i høst, da måtte jeg kappe av det indre lageret, noe som ikke var helt enkelt med tanke på at det sitter mellom bremseband o.l.

 

Når du skal stramme det nye lageret så strammer du det først så mye du klarer uten å legge vekt på skrallen, så løsner du det helt opp.

Så snurrer du hjulet rundt mens du sakte strammer til hjulet stopper, så slakker du til hjulet igjen kan snurres for hånd.

Hvis du tar tak med hendene på hjulet kl. 3 og 9 og drar/skyver så skal det ikke være slark, hvis det er det så må du stramme bittelitt.

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du i hvert fall fått svar på spørsmålet i siste setningen i første innlegg - lagrene kan skades om de strammes for hardt ;)

 

Når du drar tilbake for å skifte, sørg for å ha med et passende dor for å banke ut lagerbanene med, en kraftig hammer, og en vinkelsliper.

 

Du trenger et passende anlegg for å banke inn nye lagerbaner med. En elegant løsning er å bruke de gamle lagerbanene. Da må du imidlertid ta vinkelsliperen og gjøre et kutt i de først slik at du kan pirke de ut igjen etterpå.

 

rear-bearing.jpg

 

PS. Jeg var i Sverige selv en gang med et forhjulslager jeg trodde skulle holde frem og tilbake. Hørte ut som den gnagde jern hele veien hjem :)

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ytre lageret hadde selvfølgelig brent seg, men fiksa det med vinkelkutter. Så stramma jeg til så mye at hjulet gikk fint rundt og akkurat så mye at det ikke ble slakke, så løsna jeg og satte mutteren til med håndkraft. Godt at det ruller uten noen ulyder igjen, men merker at jeg blir veldig skeptisk og sitter og hører etter mistenkelige lyder hele tiden... Men sånn er det å kjøre gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår