Gå til innhold

Vask om vinteren

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Hvis dere er sååå redde for bilene deres, hvorfor ikke sette den vekk og kjøpe en skabbete vinterbil i stedet...

 

Åhhhhhhh.......hvorfor har ingen tenkt på dette før.....du må være jævlig smart du.....å dumme meg som har kjøpt ny bil med masse utstyr og AWD...bare å sette den bort på vinteren å kjøpe seg en skabbete ungdomsbil så går det bra vettu...

 

De som ikke skjønner/forstår hvorfor noen faktisk liker å gjøre ting ordentlig trenger da strengt tatt ikke drite seg ut med idiotiske innlegg som det over her......

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det an å vaske bilen på selvvask nå som er -15 eller -20 fryser jo alt.

 

siste gang jeg vaska bilen var det -8 så ble låsene både på passajersia of bakluka ødelagt sølv om jeg helt en hele flask med slik løsolje inni låsholene. tør ikke å vaske bilen etter det jeg.

men avfetting, glansetørk, og voks på sølv selvvask er dom bra eller hvis man ikke håndvasker bilen. anbefaler dere det?

 

er rekkefølgen riktig slik jeg gjør.

 

1 avfetting

2 varmtvann med såp

3 høytrykk spyl

4 voks

5 glanstørk

 

er snakk om kun på selvvask ikke noe håndvask.

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det an å vaske bilen på selvvask nå som er -15 eller -20 fryser jo alt.

 

siste gang jeg vaska bilen var det -8 så ble låsene både på passajersia of bakluka ødelagt sølv om jeg helt en hele flask med slik løsolje inni låsholene. tør ikke å vaske bilen etter det jeg.

men avfetting, glansetørk, og voks på sølv selvvask er dom bra eller hvis man ikke håndvasker bilen. anbefaler dere det?

 

er rekkefølgen riktig slik jeg gjør.

 

1 avfetting

2 varmtvann med såp

3 høytrykk spyl

4 voks

5 glanstørk

 

er snakk om kun på selvvask ikke noe håndvask.

 

 

Eg vaska bilen når det var -12. Det gjekk greit.

Ta høytrykkspyling før avfetting. Du får av masse dritt berre med det.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhhhhh.......hvorfor har ingen tenkt på dette før.....du må være jævlig smart du.....å dumme meg som har kjøpt ny bil med masse utstyr og AWD...bare å sette den bort på vinteren å kjøpe seg en skabbete ungdomsbil så går det bra vettu...

 

De som ikke skjønner/forstår hvorfor noen faktisk liker å gjøre ting ordentlig trenger da strengt tatt ikke drite seg ut med idiotiske innlegg som det over her......

 

:)

 

Det skal sies at selv min 60-årige far følte at det var veldig greit å ha et herja nesten 30 år gammel vintervrak stående utenfor så hans langt nyere bil kunne spares i noen uker.. :) Selv om jeg er mer tilhenger av dem som bruker nye biler i saltlaka og lar de eldre bilene stå tørt i garasjen på vinteren - er jo tross alt de gamle som er best ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhhhhh.......hvorfor har ingen tenkt på dette før.....du må være jævlig smart du.....å dumme meg som har kjøpt ny bil med masse utstyr og AWD...bare å sette den bort på vinteren å kjøpe seg en skabbete ungdomsbil så går det bra vettu...

 

De som ikke skjønner/forstår hvorfor noen faktisk liker å gjøre ting ordentlig trenger da strengt tatt ikke drite seg ut med idiotiske innlegg som det over her......

 

:)

 

 

godt poeng;) du syns selv det var idiotisk av deg ja, det er jo fullt forståelig da innlegget ditt var idiotisk.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at selv min 60-årige far følte at det var veldig greit å ha et herja nesten 30 år gammel vintervrak stående utenfor så hans langt nyere bil kunne spares i noen uker.. :) Selv om jeg er mer tilhenger av dem som bruker nye biler i saltlaka og lar de eldre bilene stå tørt i garasjen på vinteren - er jo tross alt de gamle som er best ;)

 

Amen! Nye biler bør ødelegges i saltet og få gjennomgå der, helt enig. De er det uansett ikke noe farlig med om de blir ødelagt

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt poeng;) du syns selv det var idiotisk av deg ja, det er jo fullt forståelig da innlegget ditt var idiotisk.

 

Amen! Nye biler bør ødelegges i saltet og få gjennomgå der, helt enig. De er det uansett ikke noe farlig med om de blir ødelagt

 

Basert på begge innleggene dine skjønner jeg at du antakeligvis ikke er langt unna kjønnsmoden og poenget med å prøve seg på en konstruktiv diskusjon blir egentlig bare borte...så da fortsetter jeg i samme gate...

 

Dere søte små som ikke forstår at noen faktisk vil ha comfort på vinteren når de faktisk har råd til det.....ja dere får bare kjøre merce og escort til økonomien sier noe annet....

Og hvis du da heller ikke forstår hvorfor man i tillegg tar ekstra godt vare på bilen når den blir brukt på vinteren.....da er det vel strengt tatt ikke så mye mer å si her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på begge innleggene dine skjønner jeg at du antakeligvis ikke er langt unna kjønnsmoden og poenget med å prøve seg på en konstruktiv diskusjon blir egentlig bare borte...så da fortsetter jeg i samme gate...

 

Dere søte små som ikke forstår at noen faktisk vil ha comfort på vinteren når de faktisk har råd til det.....ja dere får bare kjøre merce og escort til økonomien sier noe annet....

Og hvis du da heller ikke forstår hvorfor man i tillegg tar ekstra godt vare på bilen når den blir brukt på vinteren.....da er det vel strengt tatt ikke så mye mer å si her.....

 

Har ikke inntrykk av at "de søte små" tenker så mye over at den mest effektive måten å drepe en bil på er salt-kjøring om vinteren.

For øvrig var innlegget mitt bare et forslag til den beste måten å bevare en bil på, i stedet for å "vedlikeholde" med polish, osv, osv, osv, til det kjedsommelige, bare for å kjøre bilen rett ut i saltet igjen. Slikt noe er egentlig mer eller mindre wasted time and money, så ingenting å ta sånn på vei for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke inntrykk av at "de søte små" tenker så mye over at den mest effektive måten å drepe en bil på er salt-kjøring om vinteren.

For øvrig var innlegget mitt bare et forslag til den beste måten å bevare en bil på, i stedet for å "vedlikeholde" med polish, osv, osv, osv, til det kjedsommelige, bare for å kjøre bilen rett ut i saltet igjen. Slikt noe er egentlig mer eller mindre wasted time and money, så ingenting å ta sånn på vei for.

 

Mulig jeg var litt "streng" tidligere, og den beste måten å unngå salt er selvfølgelig å ikke bruke bilen på vinteren.

Men denne tråden handlet om "vask om vinteren" å en bil med voks eller sealer er lettere å holde ren + at den er beskyttet mot f.eks salt. Da du mener at vedlikehold av bil er både kjedelig og bortkastede penger sier meg at du er "uviten" hva angår bilpleie og da blir nok ikke vi enig:blunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var nok litt krass ja, selv om innlegget du i utsgangspunktet siterte ikke akkurat var noe bedre :)

 

Kjøper du ny bil er understellsbehandling og årlig oppfølging et must.. En ordentlig god polering før vinteren setter inn samt låsolje i dører og smøring av pakninger, selvvask en gang i uka og kanskje polering i hall når bilen er varm og tørr hvis du har muligheten et par ganger i løpet av vinteren, da har du bil i mange mange år framover. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde orket det selv om jeg hadde hatt ny bil til mange hundre tusen - da hadde jeg heller kjøpt en vinterbil og brukt den for det meste på vinteren og brukt nybilen når jeg hadde behov, lyst eller bare ville framstå som mer presentabel enn i en haug :) Da hadde jeg sluppet å vaske og styre ofte, eller sluppet den dårlige samvittigheten hvis jeg sto over.

Tror det var det han du siterte siktet til, hehe.

 

Vedlikehold er viktig hvis du bryr deg om bilen din, men det er kjedelig og jeg må innrømme at jeg har bedre ting å gjøre enn å leke med vann i 20 blå :) Derfor appellerer vel vinterbiler til flere enn "dem med dårlig råd" ;)

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk en vaskehanske.. Det gjør jeg.. og med nxt såpe.. men saltet sitter utrolig hardt og en må jobbe for å få det av. Anbefaler ikke svamp pga swirls og riper..

 

Har svart audi a4.

 

Hvis du må "jobbe" for å få av saltet på lakken din, har du ikke lagt grunnlaget godt nok, dvs ikke lagt på en forsegling før vinteren kom. Da fester ikke dritt seg like enkelt, rett og slett.

Det eneste du oppnår da, er mere riper pga du må "jobbe" med vaskehansken som du sier.

En skikkelig avfetting, som f.eks Prikkbort på Statoil, og bra høyttrykk med varme, tar møkka FØR du begynner for hånd ;)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vaska bilene mine ofte på vinteren, på gamlejobben avfetta jeg og spylte av bilen med steamer hver dag og svampevaska ca 1 gang i uka, holdt bilen greit rein på den måten, og at dørpakningene fryser litt går da bra, skikkelige biler tåler at du røsker det opp.

Ett annet problem kan være låssylindre som fryser, har som oftest brukt KENT`s PTFE+ sprayfett til dette, lite eller ingen problem, nå i vinter har jeg brukt Turtle`s Låsoljespray med PTFE, og har tross at jeg kjører bilen i maskin i 25 minus ikke en fryst lås.

Nå har jeg ikke tilgang på steamer hver dag, elelr ikke i det hele tatt, og bilen trenger en lakkjobb likevel, så jeg kjører bare i maskinen og tar poleringsvask en gang inniblandt, men hadde ikke gjort dette om jeg skulle vært forsiktig med lakken.

 

Men jeg vil si at tjærefjerner, god avfetting og en steamer er ett must for ett godt resultat av en vask. Steameren bør være innstillt så vannet holder ca 90* ut av pistolen, vil si ca 110* på justeringa, dette bør man selvfølgelig være forsiktig med på iskald bil, men heller få lunk i ruter og lykteglass og sånn først.

 

Etter en grundig avfetting kan man tenke på å vaske.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vasket bilen din hver dag med avfetting, skjønner jeg at bilen din ble fort skitten og at møkka satt godt fast.

Da fjerner du all voksbeskyttelse og lakken din suger til seg dritt.

Jeg bruker avfetting oftere på vinteren enn sommeren, men ikke oftere enn hver 3. vask ca. Og da KUN på nedre paneler!

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår