Gå til innhold

Johans Mercedes 230TE - solgt.


JChE

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

POFF sa det idag, så ble hele bilen innhyllet i damp. Det var termostathuset som gikk føyken, hele toppen var flerra av. Dette syns jeg er rart, da termostathus og termostat ikke er eldre enn 3-4 måneder. Termostathus koster nesten ingenting så det er greit, men hvorfor skjer dette? For høyt trykk?

 

Jeg har lenge hatt problem med at temp stiger opp til 120 grader ved saktekjøring/tomgang/køkjøring. Dette førte tidligere til koking, men det ble det slutt på når jeg bytta lokket på eksp.tanken forrige uke. Sirkulasjonspumpa funker heller ikke, men denne slipper igjennom vann allikevel eller? De siste dagene har heller ikke varmen fungert inni bilen, det er helt kald luft ut av dysene.

 

En ting jeg mistenker er vannpumpa, kan det være denne som gir dårlig sirkulasjon? Vifta slår heller ikke inn, så det er jo åpenbart ikke bra.

 

Andre ideer?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp-sensor? I og med at vifta ikke fungerer..

 

Joa, regner med det. Tenkte å tjuvkoble denne, det har jeg egentlig tenkt til ei stund, men det var denne tida da...

 

Men syns det er rart at den skal bli SÅ varm for det. Det er ikke snakk om timesvis med køkjøring akkurat, bare jeg kjører 1 minutt under 50km/t så går nåla i taket. Begynner å mistenke toppakning og gitt... må få sjekka litt mer.

 

Hva er letteste måte å kontrollere vannpumpa på? Ta den ut?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikka litt mer nå. Det er ikke vann i olja ihvertfall, så jeg håper toppakningen er hel. Men det vet man jo aldri.

 

Fikk ordna så vifta er inne permanent. Det var jo bare å nappe av en plugg, så det burde jeg gjort før :)

 

Tok av vifte, vifteskjold, viftereim og termostathus for å se litt lettere. Det er omtrent ingen slark i vannpumpa, jeg kan kjenne ørlite slark hvis jeg tar i litt. Prøvde å kikke ned på vannpumpa via slangen i bunnen av termostathuset, men det var ikke mye jeg så her. Når jeg snurrer fort på vannpumpa med fingrene, hører jeg det surkler nedi her, så jeg regner med denne vannpumpa er ok. Noen tanker rundt dette? Virker som det er litt jobb å demontere denne, så jeg håper jeg slipper det.

 

Satser på å bestille enda et termostathus, og kjøre med vifta på permanent, så kanskje det holder :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nytt lokk i alu montert, og nogle liter kjølevæske fylt på. Etter en kjøretur på rundt 2 mil, måtte jeg fylle ca 3 liter til. Er dette normalt pga luft, eller bruker bilen så mye?

 

La merke til at eksosen er hvit når jeg ruser bilen. Dette avtok litt når bilen ble ordentlig varm. Toppakning som er på vei til å ryke? Jeg kan ikke se røyk bak bilen når jeg kjører, heller ikke når jeg gir gass etter nedoverbakke med bremsing på gir. I tillegg går bilen lurvete på tomgang, den går veldig lavt og ujevnt. På turtall går den helt som den skal. Jeg kan heller ikke merke trykk i ekspansjonstanken når bilen går, altså når jeg kjenner over hullet på tanken.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut at bilen bruker ca en liter vann pr mil, og den ryker definitivt hvitt. På tomgang og ved kald motor fusker det litt.

 

Noen som har byttet toppakning på disse før?Pleier toppen å bli skjev, så den også må planes? Er det dyre deler, og må jeg bytte bolter i tillegg?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, for en flott respons her inne! Hehe, skjønner at dette ikke er det mest interessante her inne.

 

Jeg har nå hatt min siste kjøretur i denne bilen. Motoren sto bom fast når jeg skulle starte den, sannsynligvis pga vann i sylinderne. Etter et par tørn med skralla på veiva, fikk jeg såvidt start på den. Kjørte ned på bensinstasjonen for å hente noen tomme spylervæskekanner til å ha olje og kjølevæske i, og røykla hele vest-agder på denne turen. Fikk såvidt humpa meg ned dit og hjem igjen, før jeg begynte å skru. Planen var egentlig å bytte toppakninga selv, med hjelp av haynes-boka og div tråder på internett. Men mista motet etterhvert...

 

- Veivhusventilasjonen, luftfilter og diverse er dønn tett av gul majonesaktig gugge. Ikke bare litt på oljelokket altså, potte tett.

- Olja var FULL av vann. Dette har jeg kjørt rundt med en liten stund, neppe bra for resten av motoren...

- Bilen brukte nå på slutten ca 5 liter vann pr mil, rundt regna.

- Registerkjedet begynner å bli slitt, ikke noe kritisk, men nok.

- Magnetclutchen på vifta har konka helt

- Det er masse rare lyder i motoren, sannsynligvis rådebank, kjederasling og mye annet snacks.

- Bilen er rimelig rusten

- Bremsene begynner å synge på siste verset, og bremsevæska er svart

- Det er en klirrelyd i bakstillinga, muligens noen foringer

- Bilen har ujevn høyde rundt om, og nivåregulering funker absolutt ikke som den skal. Ser greit ut uten last, svært sigen med last. I tillegg er gasskulene dårlige, noe som fører til at det dunker bak/klikker foran med noen sekunders mellomrom. Den ligger konstant å regulerer virker det som, nesten som en citroen.

- Klimaanlegget (som trakk opp prisen betraktelig) er ikke i orden, og vil neppe bli det.

- Bilen er jo kollisjonsskadet, og bærer preg av det.

 

Alle disse tingene gjør at jeg er DRITT LEI denne bilen, og selger den som delebil. Havner på finn i morra. Nå må jeg skaffe meg en billig, fungerende bil som kan holde til neste sommer eller der omkring, da jeg kan få råd til en relativt ny bil (2005-->)

 

S124: absolutt en kongebil i seg selv. Men mitt eksemplar var av verste sort, og det er helt og holdent min egen feil som stolte for mye på de jeg kjøpte den av(bror av kollega). Det er noe av det dummeste jeg har gjort, jeg trodde det var ærlige folk, men tok nok feil. Man lærer så lenge man lever :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjipe greier...

 

Jeg tipper neste prosjekt blir den billigste (godkjente) bilen jeg kan få tak i, aner ikke hva det blir enda. Forhåpentligvis stasjonsvogn ihvertfall, men det er ikke allverdens man kan kreve i så lav prisklasse.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår