Gå til innhold

k3nn37's sierra dohc 8v med sugetrim..

Ranger emnet


k3nn37

Anbefalte innlegg

  • Svar 530
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser nå ut til å bli dohc sugemotor med litt pustehjelp etter min mening, med tanke på at det er N9C motor som er avbildet(?) og gummiforinger til intercooler.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hefti cossie bygg ? :)

 

å nei.. her blir det nok ikke no cossi.. ser ikke vitsen med det..

 

Ser nå ut til å bli dohc sugemotor med litt pustehjelp etter min mening, med tanke på at det er N9C motor som er avbildet(?) og gummiforinger til intercooler.

 

kan du forklare meg hva en sugemotor med litt pustehjelp er? org komp å ALT for liten turbo?

det er foresten ingen N9C motor på bilde..

 

det er nemelig en 2.3l dohc med portet 8v dohc topp.. blir en høykomp motor med komp i området 11.0-11.5..

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å nei.. her blir det nok ikke no cossi.. ser ikke vitsen med det..

 

 

 

kan du forklare meg hva en sugemotor med litt pustehjelp er? org komp å ALT for liten turbo?

det er foresten ingen N9C motor på bilde..

 

det er nemelig en 2.3l dohc med portet 8v dohc topp.. blir en høykomp motor med komp i området 11.0-11.5..

 

Tenkte å¨det ene bildet ditt bare, hvor det var braketter for IC. Sugemotor med pustehjelp (Kompressor)

 

2.3 med 8v topp? Passer denne rett på i det hele tatt, eller skal du sveise kanalene og borre opp nye?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pakken er til motoren med smidd innmat som jeg stadig jobber med.. så ikke tenk så mye på den..

Glemt ;)

 

2.3'n er kort å enkelt sakt en 2L med større borring og lengre slag..

Jaha, sånn å forstå ja. Greit når toppen er lik da, så man slipper å sveise igjen kanaler og borre opp igjen nye. Men hvordan er det med utskjæringer i stemplene, med tanke på av 2.0 er 8v og 2.3 16v? Hvordan vil det da bli med ventilplasseringer og slikt? Dette må du forklare grundigere med bilder også, når du er i gang ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilstand på motoren er for øyeblikket slik..

DSC09055.jpg

 

så litt sent å ta bilder nå :P

 

..men i begge bunndelene så går slaget like langt opp i blokka og stemplene er flate.. med untak av at 2l 8v har spor til en 16v topp, men de blir jo ikke brukt så er ikkeno å bry seg om..

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilstand på motoren er for øyeblikket slik..

DSC09055.jpg

 

så litt sent å ta bilder nå :P

 

..men i begge bunndelene så går slaget like langt opp i blokka og stemplene er flate.. med untak av at 2l 8v har spor til en 16v topp, men de blir jo ikke brukt så er ikkeno å bry seg om..

 

Da er det jo forsåvidt greit da :D

Kommer Sierra med 16v også, eller må man ta fra Scorpio? Har sett Mondeo har 16v maskineri, men veit ikke om dette er samme motoren, bare med andre motorfester, med tanke på at Sierra og Scorpio er RWD og Mondeo FWD.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var motoren på plass og de første 100m kjørt.. det regnet, er ca 12 grader ute og bbl virket en gang iblant.. så jeg fikk hold øye med afr lenge nok til å være sikker på at den ikke mageret ut.. kjørte den med org EEC-IV 8v hjerne, så den gikk litt fet pga 213.9ccm dysene jeg har satt på.. vanskelig å si noe om hvordan draget er i motoren enda siden den ikke har vert over 3000rpm enda, men blir ivertfall morsomt når ms'n er på plass igjen og brukbart mappet.. for den virket ganske bunnsterk :D

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var motoren på plass og de første 100m kjørt.. det regnet, er ca 12 grader ute og bbl virket en gang iblant.. så jeg fikk hold øye med afr lenge nok til å være sikker på at den ikke mageret ut.. kjørte den med org EEC-IV 8v hjerne, så den gikk litt fet pga 213.9ccm dysene jeg har satt på.. vanskelig å si noe om hvordan draget er i motoren enda siden den ikke har vert over 3000rpm enda, men blir ivertfall morsomt når ms'n er på plass igjen og brukbart mappet.. for den virket ganske bunnsterk :D

 

Gleder meg som en unge til å høre om resultatet. Mulighet for en filmsnutt? Du har ikke en kompis med dohc også da, så dere kan testkjøre mot hverandre fra f.eks Vianor og mot Jevnaker? Flåa frem til første svingen der er jo mer enn bra nok for å teste biler ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. vel... på tide med en oppdatering..

 

motoren havnet litt vel fort sammen, så har hatt noen problemer og ikke kjørt skikkelig med bilen enda..

blir for mye å skrive alt, men for å ta den korte oppsumeringen så fikk jeg en høysuselyd og en tikking i motoren som ikke var en normal lyd..

så bunnpanna ble tatt av for å skjekk alle lagrene på nytt.. skikkelig dritt jobb siden motoren stod i bil å det drypper MYE olje når man ligger der.. alle lagrene var bra, men byttet rådelagrene for å være sikker da jeg hadde de liggened..

 

fortsatt samme lydene.. så da ble toppen åpnet opp for å skjekke at alle lashcapsene satt på plass, skjekke løfteren osv..

 

fortsatt samme lydene.. så da ble "viftereima" tatt av og da forsvant suselyden.. så det viste seg i være lagrene i vannpumpe og strammer.. så nytt vil bli kjøpt..

 

så da er vi der jeg er i dag, å nå er toppen tatt av og store deler av motoren ligger på benken.. (igjen!)

 

fant ingen ting galt her..

DSC09102.jpg

 

 

skjekket toppen grundig for det hørtes ut som det var der lyden kom fra, men fant ingenting her heller..

DSC09103.jpg

 

husker ikke om jeg nevnte det, men ventilene som blir brukt er de ventilene som jeg fikset på og polerte ved hjelp av drill å dremmel :lol:

DSC06270.jpg

 

så da var det jo bare selve pakningen igjen.. jeg målte jo på blokka for å se etter at stemplet ikke har tdc over blokka, det snur akkurat likt som toppen på blokka.. så da tenkte jo jeg at det går fint med topppakning fra rs 2000 siden stemplet ikke går over blokka, men vist i hastværket at pakningen blir skviset utover og da havner litt nedi sylindere.. faktisk AKKURAT nok til at stemplet si vidt for tak i pakningen <_<

så da ble tikkelyden funnet og mysteriet løst :blush: det dere ser på pakningen der den er blank er der stemplet har vert i kontakt med pakningen..

DSC09107.jpg

 

 

så da tar jeg turen på for i morgen og bestiller ny 3lags stålpakning til 2.3l.. å håper på spinning til helgen :D

 

har studert et ganske lignende bygg, men med chipet hjerne, kvassere kammer og 10.3 i komp.. den er bremset til 168bhp@5500rpm og 231nm@2700rpm.. så gleder meg til den er sammen, forsmaken bortover veien her var veldig lovende ivertfall :D :D

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 2.3 bunndel sefølgelig :D

 

------------

 

litt bilder osv må jo til ;)

 

benyttet anledningen når toppen var av og det var lett å komme til blokka til å sette inn sensoren til stack oljetrykksmåleren og bankesensor..

DSC09112.jpg

 

ny pakning fra 2.3.. måtte hente de styrerrørene fra en 2l siden 2.3 blokka mi ikke hadde det :huh:

DSC09113.jpg

 

i tilegg til de så spiste jo motoren lagrene i vannpumpa og strammeren til frokost gang på gang.. så nå bruker jeg sierra servopumpe med sierra reimhjul, 90amp dyna fra 2.3'n, brakketen fra 2.3l, vannpumpe fra 2l (helt lik 2.3) med reimhjul fra 2.3, reimhjulet på veiva fra 2l (lik 2.3) og tilpasset strammer fra 2.3'n fordi reima er kortere på 2.3.. planen er å kjøpe reim til 2.3 å bytte den så jeg kan kjøre med strammeren som den skal være..

 

 

så nå er neste plan å få på 2.5" eksos, så kanskje jeg kan kjøre litt mere tenning uten bank..

*1986 3dørs is (solgt)

*1992 5dørs dohc - langtidsprosjekt prosjekttråd

*1991 4dørs dohc - Weekend Warrior.. prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC09113.jpg

 

Synes det er litt synd du ikke har tatt litt bilder av monteringa av nye spempler, evt honing av blokk og annet diverse montering men. Hehe. Jaja, jeg veit selv hvordan dette skal gjøres, men det er alltid like morro å se det på bilder når andre har gjort det. Hvor leverte du blokka for plansliping for pakning? Jahrmann?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår