Gå til innhold

Billån som 18 år gammel uten fast inntekt?

Ranger emnet


kjetilbm

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en 18 år gammel gutt, som går førsteåret på vgs.

 

Jeg ønsker meg bil, og trenger billån. Jeg har ingen faste inntekter, annet enn en deltidsjobb hvor jeg jobber 10 timer i uka.

 

Jeg ser for meg en bil til rundt 25.000,- , og kan stille rundt 20% av den summen i egenkapital. Resten må lånes.

 

 

I første omgang lurer jeg på om det er mulig å få billån i så ung alder, når man kun har en liten deltidsjobb ved siden av skolen.

Dersom det er mulig, mottas tips, råd og erfaringer med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall best å låne av mam+pap visst det er mulig, går jo også å få lån ifra banken, mulig de krever at noen står som kausjonist da. Men husk at det koster å ha bil, vedlikehold, bensin, årsavgift og forsikring.

 

Det absolutt beste er å vente med bil visst du har muligheten. Spesiellt visst du skal gå videre etter vgs, er ikke alltid like lett å ha bil+ jobb for å betale bilen og skole...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo alltids foreldre å låne av, men tenkte å prøve å stå litt på egne ben. Men klart at det hadde vært best om jeg fikk lån via dem.

Sjekket med DnBNOR og de syns bilen jeg ville ha (96 mod) var for gammel. Bilens alder + nedbetalingstid må ikke overstige 15 år visstnok, hehe.

Hvilke andre selskap er greie å låne penger av?

 

Er klar over at det koster mye. Alt for mye. Kjører fatterns gamle merce pr i dag, så vet at bare drivstoff er svindyrt.

Han betaler årsavgift, forsikring og vedlikehold, så jeg har det jo egentlig ganske bra.

Men føler at jeg har lyst å stå på egne ben, derfor jeg ønsker å kjøpe meg egen bil.

 

Får tenke litt videre på saken og høre med foreldra mine. :p

 

Takker for svar. :)

Endret av kjetilbm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Dnbnor vil ikke at bilen skal overstige 15 år, men det er på billån. Går jo å ta feks annuitetslån, men jeg vet ikke helt hvordan renter\avtaler man kan få. Det er jo også litt forskjell siden folk har forskjellige kundeforhold med banken osv...

 

Jeg tok annuitetslån for 4-6 år siden, var faktisk til å fikse opp Mustangen i signaturen\avataren. Var egentlig ganske ok det, men siden jeg ikke hadde bra inntekt tok det en stund å betale det ned.

 

Kan også lønne seg å tenke langt fremover, jeg feks sitter med 3 biler og uten jobb, det er ikke så lett. :)

 

Luft tankene dine for både banken og foreldrene dine, og lykke til videre :)

Endret av Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du heller skal tenke deg litt om her...

Kjøper du bil til 25.000 er det på ingen måte noe poeng med fullkasko. Mao. Hvis du kræsjer, sitter du igjen med et lån på 20.000, og ingen bil som du kan selge for å betale tilbake lånet.

Du som er 18 år kommer også til å få en skyhøy forsikringssum, noe du også må tenke på. I tillegg til dette vil bilen din garantert gå ned i verdi før du selger...

 

Nei, dette høres ut som en dårlig idé. Du kommer bare til å tape penger på dette. Spar heller i et par måneder, og kjøp en bil. Evt. lån av moren og faren din - Du er 18 år. Det haster ikke med å stå på egne ben

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er dyrt, og det spørs hvor mye du kan fikse selv. Jeg er ikke spesielt flink under panseret på biler, og min første bil kosta meg ca 50-60 tusen per år (med bensin). Det var med lån på 100 laken, pluss at det var en bra velholdt Mazda MX-5 (pålitelig bil) som fortsatt gikk i service, så så deler så måtte skiftes ble en veldig "lett beregnelig" affære. Dvs det kosta jo litt, men det du visste hva utgifter som kom...noe som faktisk kan være verdt å legge litt ekstra penger i potten for å sikre seg. Man får jo litt mindre bruktbilverdi tap og med å holde bilen i stand på den måten.

 

Kjører du billigere bil, kan fikse selv med tilgjengelig verkstedsplass/verktøy, har en bil der billige deler er lett tilgjengelig, ordner kaskofritt lån samt kanskje tilogmed rentefritt lån med foreldra dine (skriv en lånekontrakt, da står du iallefall på egne ben) kan du slippa bra unna, men det kan nå alltids bli litt lotto med brukte biler da.

 

Jeg ville ikke vært så redd for å kjøpe meg bil, bare ha et realistisk forhold til hva utgifter du går til. Det verste som skjer at du ikke har råd til å ha den, og må selge den videre. Vel, eventuelt at du totaler biler og brenner inne med lån på 25 laken...men om du bor hjemme og billig er det strengt tatt ikke store lånet å kvitte seg med.

 

Seff, vil du virkelig ha en fet bil så spar heller 20-30 lapper (som er realistisk minimum du ville hatt som utlegg vil jeg si) i året og kjøp deg noe sjef når du får inntekt. Banker elsker folk med egenkapital.

Endret av tindebrød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen problem og få billån som 18 åring... man må bare ha foreldre som kausjonist...men va en du gjør styr unna store beløp... og ikke lån av elcon og alt det tullet... hør med din lokale bank! går greit det

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dårlig betalt jobb og skulle kjøpe meg bil til 13000 som jeg ikke hadde den gang. Var veldig nær å ta opp lån på det, dum som jeg var og skulle være selvstendig... Om du får låne penger av foreldre er det mye enklere å betale tilbake og man slipper alt papirarbeid og stress med tilbakebetaling (de var veldig fornøyd da jeg klarte å betale tilbake hele beløpet på en betaling et år senere). Man vet aldri hva som kommer til å skje med en "billig-bil", så det er litt kjedelig om man må eller vil selge den etter et år eller to, og kanskje ha 10 år igjen av nedbetalingen. Dessuten vil bilen som først kostet 25000 ende på kanskje 30000-50000 når man er ferdig med å betale ned lånet... Jeg ville unngått lån i bank når det ikke er snakk om store summene (25000 er selvfølgelig ikke lommepenger, men du ser hvor jeg vil)

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke studielån pga foreldre med høy inntekt, så tror foreldrene dine bare tjente for dårlig til at sperren slo inn...

 

OHHH!! Diss!!! Let's go yo' mamma in here =P hehe =P

 

 

Jeg gikk ut fra VGS i sommer, og jeg fikk 21.000,- i lån hvert år :) Uansett hva foreldra mine tjente.

 

Man får også stipend, men det kommer an på hvor mye foreldrene dine tjener.

 

Aha, man lærer så lenge man lever :)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår