Gå til innhold

Volvo 760 spørsmål

Ranger emnet


Krossmoen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært å sett litt på en volvo 760 GLE. Karen som eier den arbeider på oppretterverksted, så den er fri for rust og meget pen i lakken. Men den har et par feil som jeg ble litt usikker på....

Overdriven kobler ikke inn, selv om lyset i dashbordet lyser. En bekjent mener at det er AW71 kasse (sa ikke meg noe). Noen som vet om kjente problemer, er det lett å fikse? Eier sa at det var en 2.8L V6.

Jeg syntes også at den kaster bilen i gir av og til. Trodde ikke den skulle rykke så veldig. Bilen er kjørt 210 000. Noen som har en mening om dette?

 

Og når jeg ser på spesifikasjonene så regner jeg med at den er tørst, særlig når overdriven ikke fungerer. Men hvis jeg får fikset denne, kan dette være en grei og ikke så alt for dyr cruisebil? Skal forresten gi 29 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje solenoiden på overdriven som har tatt kvelden.

 

Girer bra hardt en del av disse kassene, men oljebytte (evt også flush) vil være en god begynnelse.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en 240 med automat, og hvis det virker på samme måten, er det nok slik at lyset på dashbordet markerer at overdriven _ikke_ går i. Så da er det jo noe som virker... Forhåpentligvis ingen altfor vanskelig sak.

 

Når det gjelder en 760GLE, er det ofte vel så viktig å tenke på om motoren er bra. Hvilken årsmodell og motortype dreier det seg om? Senere årganger (B280, 87 eller 88? og senere) skal visstnok være bedre enn sitt dårlige rykte, som er forårsaket av til dels alvorlige problemer med eldre versjoner av V6eren (B27, B28). Sikkert noen som kan utdype her.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilen i dash indikerer at 4 gir/overdrive koblet ut, dvs at om du ligger i høyeste gir og ønsker mer motorbrems i en nedoverbakke trykker du på knapp og kassen girer ned til tredje. Vil du legge inn enda lavere gir legger du girspak fra drive til 2 eller 1. Dette gjelder Aw girkassene.

 

ZF-automaten derimot har 3-2-1, dvs at en bruker girspaken for å legge inn tredje manuelt. Her har man ingen knapp på girspaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forstår det altså slik at bilen har girkasse med trykknappsperre til overdriven og D-2-1-føring på spaken? Har du kontrollert at overdriven virker når du _ikke_ har trykket på knappen, altså når lampen ikke lyser...?

 

88-89 - da er det altså med den nyere fronten? Da skulle motoren ikke være av de særlig lunefulle typene og skal etter hva jeg forstår kunne være helt grei, selv om dette er en motor av en helt annen "slekt" enn de vanlige og stort sett svært slitesterke firesylindrede Volvo-motorene.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte 3500 når jeg runda 100, så økonomisk blir den ikke. Men har ikke så veldig god greie på bil, vet ikke om jeg gidder å bruke 30 000 på en bil jeg ikke har råd til å kjøre eller fikse. Var jo nærmest strøken i lakken, og rustfri fra ende til annen. Skal høre litt rundt med bekjente så får jeg se hva jeg gjør. Takker for alle kommentarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår