Gå til innhold

Startsperre/sentrallås


LadyGaGa

Anbefalte innlegg

Jeg har en 96-modell som nekter å starte. Problemet er at nøkkelen (sentrallås) ikke kommuniserer med mottakeren i taket, og at jeg ikke får låst/åpnet bilen.

 

Når jeg ikke får "klikket med låsen" får jeg heller ikke av startsperren, og jeg får dermed ikke startet bilen. :(

 

Nøkkelen har akkurat fått nye batterier, og det røde indikatorlyset lyset når jeg trykker på den.

 

Kan nøkkelen likevel være ødelagt?

 

Går det i så fall an å koble ut startsperren?

 

Eller kan problemet skyldes at mottakeren i taket er ødelagt?

 

Noen som har peiling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Etter som jeg har samme problemet, har jeg lest litt rundt. Det han virke som om det er er problem mangen har. Det som skjer er at når det er fuktigt, virker ikke den trådløse sentrallåsen. Greit nok det, men problemet er som du sier startsperren.

Jeg har kommet frem til at jeg vil fjerne startsperren. En eg kjenner har en laguna, og på den lå det en sikring bak sikringsboksen som styrte startsperren.

Er det noen her som vet om det er det samme på megane, eller eventuellt vet hvordan den kan kobles ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 5 months later...

Dere som ikke får start på Megane 96 modell:

Sjekk at senderen på nøkkelen virker, bruk kamera på mobilen og sikt på linsen på kamera med nøkkelen. Du skal se et lilla lys når du trykker på knappen. Sjekk også at det er lys i taket, det kan være en elektrisk feil som gjør at ir-mottakeren i taket ikke virker.

Dersom senderen på nøkkelen og ir-mottakeren virker kan det være du må reprogrammere nøklene, dette kan f.eks. skje hvis du har skiftet bilbatteri eller hatt strømmen ute for lenge. Dette kan gjøres hos forhandler men er ganske dyrt.. Det tar ikke mange minuttene å gjøre selv, men hvis du mangler må 4-pin sikkerhetskoden kan du skaffe denne med å vite 2 andre koder som du finner i bilen og i nøkkelen. Det er en 5-sifret fra innsiden av plastdekselet til nøkkelen og "Vehicle Type" som står i dørkarm på passasjerside og er 4 siffer/tall. Det finnes programvare på google som med disse to kodene kan hente ut sikkerhetskoden din, eller du kan sende tallene til meg og jeg kan hente den ut for deg.
 

http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=Test_for_Renault_Key_Immobiliser_failures_emergency_recode   - Her f.eks. kan du laste ned "test utility" og hente ut sikkerhetskoden din.

 

Når du er inne i bilen blinker det et rødt lys i dashbordet som indikerer at startsperre er på.

Ta nøkkelen i tenningen og vri to hakk til lysene i dashbordet går på. Det røde lyset vil nå blinke hurtigere.

Trykk deretter på sentrallås-knappen og hold den inne.
Det røde led-lyset vil nå blinke langsomt mens du fremdeles holder inne sentrallåsknappen.

Tell hvor mange ganger det blinker og slipp sentrallåsknappen når det kommer til første siffer i din 4-pin sikkerhetskode (hvis ikke du har den kan du finne den ut ved å kontakte Renault forhandler eller skru opp nøkkelen og sjekke key-code på innsiden av plastdekselet. Key-code har 5 siffer.*

f.eks. Hvis din kode er 1234 må du holde inne sentrallåsknappen i 1 blink og slippe den, og så trykke den inn på nytt og vente med å slippe den til lyset har blinket 2 ganger. Hvis det er feil kode lyser det 2 lys

 

Når du har tastet inn riktig kode vil det røde led-lyset lyse kontinuerlig. Skru av tenningen og ta nøkkelen ut, hold inne sentrallåsknappen til dørene låses og låses opp, sikt deretter nøkkelen mot mottakeren i taket, hold den veldig nær mottakeren og trykk 3 ganger på knappen hurtig (3 trykk på under 1,5 sekunder).

Dørene vil nå låses og du har programmert nøkkelen din riktig.
Hvis du har en til nøkkel kan du programmere denne på samme måte i samme slengen, det er ca 10-15 sekunder du har på deg etter at du har tastet inn sikkerhetskoden.


Enkelt forklart:
Sitt deg inn i bilen
Tast inn sikkerhetskoden, (som du kan finne i her.)

Slå av tenning og ta utav nøkkel
Hold inne sentrallåsknapp til dørene låses og låses opp
Hold nøkkel nære og sikt rett på IR-mottaker i taket og trykk 3 ganger så fort du kan på knappen på nøkkelen. Eller bare trykk så fort du kan på den helt til dørene låses.
Ferdig! :)

 

 

Det tok meg noen timer å finne utav dette og var lettere frustrerende, håper dette innlegget kan hjelpe andre megane-eiere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer kort, kort versjonen, som vil fungere dersom ir mottaker og sender virker, og dersom den ikke har vært strømløs i en periode:

 

MEGANE RF RESYNCHRONISING1.
1. Hold the remote control button down for longer than 10 seconds (until the red tell-tale light on the key extinguishes) then press it again three times.
2. Check that the doors lock and unlock correctly.

 

Hvis man ikke får det til, kan vi ta en kikk på det.

Karl Jensen AS

Nittedalsgt 12 2000 Lillestrøm

TLF: 09LÅS (09527) e-post post@karljensen.no Web: http://karljensen.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår