Gå til innhold

Stereo på den billige måten

Ranger emnet


Carpool

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en svært billig og lite interessant tralle her for et par uker sider, men den er driftsikker, og frakter meg fint fra A til B.

Bilen er altså en Toyota Starlet 1987 modell, med et heidundranes anlegg... eller ikke. Da jeg kjøpte bilen var det radio m/kasettspiller og én(ja faktisk) høytaler, i høyre hjørne foran. Ettersom denne bilen er kjøpt inn ene og alene for å være så billig som mulig, ønsker jeg inget spektakulært anlegg, bare nok til å overgå motorsummingen. Kjøpte meg dog en radio/cd/mp3 spiller på clahs olsson til rundt 800kr, eller noe slikt. Nå kunne jeg i det minste bestemme musikken selv. Det hadde dog vært ålreit med litt mer punch.

Det skal sies at jeg aldri har bygget noe anlegg, så et forslag til noen enkle og rimelige løsninger er å foretrekke.

 

Det er altså ingen hattehylle, og kun montert én høytaler i høyre hjørnet av dashbord, altså ingen ferdige hull i dører og slikt.

Jeg ønsker litt mer lyd, men ønsker ikke å sprenge dører og det som er i en ellers skjør og liten bil.

 

Hva er mine alternativer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min Golf 2 har jeg en 12" SPL-sub på ca.700w/350rms:

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2Faspx%2Fprodukt%2Fprdinfovnet.aspx%3Fplid%3D53132&plid=53132

Drevet av en Lightning Audio Bolt-forsterker, noe a la denne:

http://www.acura-legend.com/vbulletin/attachments/f44/6836d1243639275-fs-lightning-audio-2-channel-amp-30-shipped-la-b150.2-1.jpg

 

Vet ikke specs på forsterkeren, da jeg fikk denne av en kompis.

 

Av høyttalere har jeg to fra microanlegget til fruen, som ligger i dørken, men det er jo fort gjort å sette noen i dash'n eller i dørene.

 

Trøkker ikke det gule ut av ørene, men det blir bra til vanlig musikkhøring. I Audien har jeg kun papphøyttalere fra Biltema i dashn, og det er ikke sammenlignbart.

 

Nå er ikke jeg noen som helst ekspert, og det er helt sikkert mange som finner bedre anlegg som er billigere enn dette, men som sagt dette funker fint, bortsett fra at subben begynner å bli utslitt, siden den har vært i 5-6 biler i en periode på 3-4 år, og har blitt spilt hardt i åpen kasse. Tror det er bedre med lukket kasse på denne.

 

Lykke til, og jeg håper jeg var til hjelp;)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null hattehylle og ett originaluttak er jo trange kår å gå ut fra. Men det er jo litt morsomt det også. Ettersom du allerede har kjøpt spiller har jeg ikke så lyst til å anbefale deg å bytte ut den. Dersom målet kun er bedre lyd enn det du har nå vil den uansett gjøre jobben. Det viktigste er egentlig å få på plass noen ålreite høyttalere og muligens en forsterker som kan drive dem. Sistnevnte vil gjøre en stor forskjell, men er ikke livsnødvendig og kan uansett kjøpes til senere.

 

(cue cossieMk1 som sier "sleng j*velskapet fra Clas og kjøp deg noe skikkelig. IKKE Sony. Og bra lyd i en Starlet kan du uansett bare glemme, så jeg fatter ikke at du gidder ;) ") :D

 

Du har vel fremdeles plass til hattehylle, i den forstand at bilens originale hattehylle er nowhere to be found? Den suverent enkleste veien til mer lyd mer punch er utvilsomt et sett høyttalere i en selvlaget hattehylle av MDF eller liknende. Du er bare nødt til å feste den godt. Med trykk på ordene "nødt" og "godt".

 

Omtrentlig budsjett:

- høyttalere: ca. 500-1500 kr

- forsterker: ca. 1500 kr

- monteringssett til forsterker: 500-1000 kr

 

Brukt er generelt et lurt påfunn i såpass lave prisklasser, men som alltid bør man vite litt hva man skal se etter og hvordan prisnivået bør ligge. :)

Endret av ePiFaNT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basskasse:SB-1017-SPL Dynamics 09 10" basskasse 17liter 19mm mdf599,-

Basser:V-250D4-SPL Dynamics 09 10" subwoofer, DVC 2x4 ohm630,-

Forsterker:XA300.1-CADENCE 10 Xa300.1 Xenith 1x300W @ 2 Ohm1299,-

6x9 kasse:6X9KASSA-6x9" 09 kasse. 299,-

6x9 høytalere:Boss Audio 10 D694 Diablo 6x9" 4veis høyttalere580,-

Kabelsett:SPL Dymanics 10 Kabelkit 10mm2213,-

Totalpris: 3620,- + frakt

 

For og får grei lyd, eller bedre lyd som du har nå. Så kan du gjøre det veldig enkelt. Skru fast 6x9 kassene til basskassen slik at høytalerne "peker fremmover". Bruk cd-spillern sin lille innebygde forsterker til og drive 6x9ene (ja, vet de blir ikke drevet optimalt).

 

Her får du bedre lyd enn mono lyden du har per dags dato. Du trenger ikke og lage hattehylle osv. Enkel og grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår