Gå til innhold

Får ikke passaten i 2 gir

Ranger emnet


reza karimi

Anbefalte innlegg

hei

 

har et helvete problem å få dritten i 2 gir SÆRLIG når motoren er kald. går ikke med rå makt engang må bare prøve 2-3 ganger. første giret blir oxo litt vanskelig av og til. ellers 3.4.5+ revers funker som de skal. men når motoren IKKE GÅR så alle girene er helt greit.

 

NOEN SOM VEIT ÅRSAKEN TIL DET??? har lest litt om det rund på forum men er så mange førskjeige svarer som jeg vet ikke

 

Andre problemet: når jeg har clutchpedalen inne(motoren går) oxo slipper'n så er det en lyd (tsjak) og det høres ganske godt og høyt når jeg kjører sakte fram o tilbake og girer for å parkere feks. (jeg må slippe clutchen ganske forsiktig og sakte for at den lyden forsvinne) Er det normalt eller??

 

eventuelt reperasjons kostnader om noen kan tippe det.

 

Takkkkkkkkkker allllllllee på forhånd

 

vw passat 97 150km

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå vet jeg ikke helt hvordan det er i forhold til synkronisering på girkassen din, men om du er "reserbilsjåfør" når du kjører og girer hardt og raskt så rekker kanskje ikke o-ringene å komme i posisjon før girskiftet og du vil til slutt slite ut noe.

 

Anbefaler å få girkassen sjekket hos et verksted.

- 2006 mod. Ford S-Max Trend
- 1999 mod. Volkswagen Passat Trendline stv
- 2002 mod. Opel Astra G Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvordan det er i forhold til synkronisering på girkassen din, men om du er "reserbilsjåfør" når du kjører og girer hardt og raskt så rekker kanskje ikke o-ringene å komme i posisjon før girskiftet og du vil til slutt slite ut noe.

 

Anbefaler å få girkassen sjekket hos et verksted.

 

hei

 

nei er ikke racerbilsjåfør kjører jævlig rolig, men likevel har problem med 2 gir spesielt. den girer helt greit når motoren ikke går. men når jeg er ute og kjører så noen ganer glir'n helt greit på plass men stort sett er det kjedelig og irriterende som f..... å få'n i andre gir. kjører jeg i kø eller små kjøring i byen i 1 og 2 gir så er det ikke lett altså.

 

men om det skal være noe feil med girkassa så skal ikke man få problemer med alle girene da

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vel ut som sliten synkring på 2. gir.

Prøv å dobbeltclutche.

Ellers ville jeg prøvd å skifta girolje, og vurdere litt innblanding av ATF(litt skeptisk til dette med kombinert diff/gir olje).

 

vet ikke om det er synkring. har lest litt rund på forum. er flere som har hatt slike problemer med VW og har skifta gir olje, uten noe særlig forbedring.

 

ringte og spurte Møller så sa om det er synkr så koster det f... 10 tussen kr for å fikse det. har jo ikke råd til det

 

Noe bedre og billigere forslag?

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei.

prøv og kjør girspaken igjenom nøytral/ fri før du setter den i 2 giret.. har samme prob på min.. men ikke så ille... spesielt når den er kald.. har hørt att det er mange mange som sliter med dette på passat, litt eldre typen...

passat 1,8t 3b i eie

bmw 318 1,8solgt-mazda626 2l solgt-golf,1.9tdsolgt-opel omega 2lsolgt-ford mondeo 2,5.v6solgt-honda crxsolgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

prøv og kjør girspaken igjenom nøytral/ fri før du setter den i 2 giret.. har samme prob på min.. men ikke så ille... spesielt når den er kald.. har hørt att det er mange mange som sliter med dette på passat, litt eldre typen...

 

jeg gjør det men likevel er ikke helt slik den sakl være. er ikke så veldig ille min heller, men jævlig irriterinde

 

tror problemet ligger på andre enden av girspak der girspak-kulen står og bevger seg når man skifter gir. et eller anna må være dårlig der. tatt mansjetten og sett er festet med 4 skruer, men vet ikke om det går an å ta av/bort hele girspaken om jeg bare skrur av de skruene for å se om alt er i orden der.

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde samme problem med min 01mod. Byttet clutch å utløserlager å problemet var borte. Kjørt 70000 km etter det å ikke merket noe etterpå.

 

ja vel

 

det er jo fan dyrt å bytte clutch, i tillegg virker clutchen på min ikke så merkebart dårli tror jeg. det eneste jeg merker litt annerledes i forhold til 2 andre biler jeg har kjørt er at clutchen på denne bilen når jeg trykker'n helt inn oxo slipper den, føles det slik at clutchen kommer op 1-2cm ut og da plutselig på et bestemte spot tar den nesten full, og akkurat der må jeg slippe den ganske forsiktig ellers hopper og stopper bilen. merket det litt annnerledes på prøve kjørin for kjøpet,men har blitt vant til det nå, og synes ikke at den virker noe unormal.

 

men hvis clutchen er synderen må jo hele tiden være slik da, mens på min blir det litt bedre etter at jeg kjører 1 mil og motoren blir skikkelig varm. vet ikke kan være clutchen

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror problemet ditt ligger i at clutch disken ikke glir lett nok på splinen. dette fører til at den ikke løser ordentlig ut og du får problemer med å sette den i gir. problemet gjør seg mindre gjeldende i høyere gir da hastighet forskjellen mellom gear og motor lar seg matche bedre. tror jeg ville ha hektet av gearkassa og sjekket ut clutchen...

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror problemet ditt ligger i at clutch disken ikke glir lett nok på splinen. dette fører til at den ikke løser ordentlig ut og du får problemer med å sette den i gir. problemet gjør seg mindre gjeldende i høyere gir da hastighet forskjellen mellom gear og motor lar seg matche bedre. tror jeg ville ha hektet av gearkassa og sjekket ut clutchen...

 

hei

 

det du sier kan være ganske riktig for at jeg har ikke noe problem med 3-4-5 gir og hvis jeg har lav hastighet 10-15km/t f.eks da er ingen problem å få den i 2 gir heller. problemet begynner når jeg kjører f.eks 25km/t og opp over da er det ikke lett å få den i 2 gir selv om clutchen er helt i bånn.

 

så ditt svar er ganske overbevisende tror jeg. men å hekta gearkassa og sjekke clutchen blir fort mange tusen lapper på verksted, det kan vente foreløpig.

 

takker alleeeeeeeeeeee

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår