Gå til innhold

Mista lappen etter å ha kjørt i 91,2 i midlertidlig 60 sone!

Ranger emnet


Jamal87

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forrige onsdag mista jeg lappen etter å ha blitt målt i 91,2 i 60 sone på Østre Aker veien i Oslo. Pleier som regel å være 80 sone der, men i det siste så har det mye veiarbeid i området der.

 

Jeg kjører jo den veien hverdag til jobb osv. så jeg var såpass vandt til 80 grensa +++ at jeg ikke la merke til 50 skiltet som kommer først, men la merke til 60 skiltet som kommer litt senere og da var det selvfølgelig forseint.

 

Hvertfall så visste jeg at det var veiarbeid der, men de hadde bare utvida arbeidsområdet i de siste dagene som jeg ikke hadde lagt merke til. Så politi sykkelen målte gjennomsnitts fart på 91 når han stoppa meg, men han ville jo selvfølgelig ikke høre på meg han.

 

Hvertfall så er saken sånn at jeg ikke har førerkort lenger og jeg jobber som elektriker, og er avhengig av førerkort på jobb. Jeg godtok alt på stedet siden det var jo klart at jeg hadde rett og slett driti meg skikkelig ut . Jeg signerte ikke på noen papirer og jeg fikk heller ikke no papirer fra han.

 

Lurer egentlig bare på om jeg har sjans til å få litt rabatt i med at det midertidlig skilting og jeg treger lappen i jobb sammenheng. Også skulle jeg ha signert under no form for papirer eller fått no fra han? Hørt at mann kan kreve tilbake lappen etter tre uker hvis de ikke svarer deg og beholde den til retten avgjør straffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Godtok du beslaget av førerkortet, kan de beholde det til saken er avgjort. Hadde du ikke godtatt beslaget, kunne du ha hentet lappen hos politiet etter 3 uker og hatt den fram til en eventuell dom hadde gjort deg "lapplaus". I og med at du ikke signerte på noe, så kan du jo troppe opp hos politiet og si at du ikke godtar beslaget. Kanskje du får gjennomslag for dette, men i og med at det har snart gått en uke siden beslaget, så kan det hende at det toget har gått. Synes det er rart at du ikke signerte på noe. Ved de bøtene jeg har fått, så har jeg måttet underskrive på at jeg godtar boten. Kan hende det er litt andre "regler" når det er førerkortbeslagt?

 

2. Det er ditt, og kun ditt, ansvar å følge gjeldende fartsgrense på de veiene du ferdes på. Du sier jo selv at du visste at det foregikk veiarbeid der, og burde kanskje ha vært mer oppmerksom på skiltingen. Fast eller midlertidlig fartsgrense betyr ingenting. Overtredelse er overtredelse. Rabatt er lite trolig her.

 

3. Arbeidsgiver kan sende søknad om at du behandles mildt, og eventuelt får tilbake lappen raskere enn først antatt, men ikke regn med mye hjelp her. Påtalemyndigheten er som oftest lite fleksibel.

 

4. Bot og straff: Fant dette ved og google litt. Saken er riktig nok litt gammel, men straffen er nok ikke blitt mildere med årene.

 

http://www.ung.no/oss/lappen/4656.html

 

Lykke til :)

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende du slipper noe billigere siden dette er midlertidig nedsatt grense, men vanligvis er det kun farten de ser på.

Kjipt når noe slikt skjer, men jeg mener (personlig) at du gjør rett i å godta beslaget. Gjør man en slik feil bør man ta straffen som en mann.

Flott at du ihvertfall ikke syter og griner over hvor teit snuten er som gjør jobben sin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper vel ikke å møte opp hos dem og kreve lappen tilbake...Fort har jo jeg kjørt uansett som jeg er klar over...dritten er vel at jeg ikke var klar over at de har utvida veiarbeidet...

 

Også så jeg jo sykkelen hans og som han sa så fløy jeg som en "kule" forbi alle andre...er jo ikke rart da når jeg kjører sånn ca. 100 når alle ligger i 50 :P følte meg litt dum da, men sånn er det...

 

Hvordan fungrer egentlig den gjennomsnitts målinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måler hastigehten din over en viss strekning minimum, og tar snittet over den strekninga, om de måler den med speedometer eller policepilot varierer, tar de det med speedometer skal speedometret være kalibrert korrekt, evt kalibreres rett etter med fratrekk/påtrekk for feilmargin, og du skal ha høyere fart enn politiet, bruker de police-pilot som jeg vil tro det er så er du målt og overvåket med skikkleig utstyr og har lite å si, utstyret skal kalibreres jevnlig det og, men det er nok ok.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ta hensyn, skjer ofte at de gjør det. Bare å prøve å prøve å prøve litt til. alt er mulig :)

 

Har mistet lappen 2 ganger. den ene gangen skrev jeg ikke under på noen ting(godtok heller ikke førerkortbeslag), gang nr.2 skrev jeg under og godtok, MEN endret samtykket 1 uke etterpå via fax til politiet.

 

Første gangen jeg mistet lappen fikk jeg tilbake etter 3 uker. Vel å merke så får du bare tilbake midlertidig til de tar opp saken din. men det kan drøye ganske lenge det!

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også så jeg jo sykkelen hans og som han sa så fløy jeg som en "kule" forbi alle andre...er jo ikke rart da når jeg kjører sånn ca. 100 når alle ligger i 50 :P følte meg litt dum da, men sånn er det...

 

Ikke for å være en drittsekk, men de som er med på leken må tåle steken, den lærer man i ung alder vettu.. Det er kjipt, fort gjort hvis du ligger 20 over fartsgrensa og du kjører inn i et veiarbeidsområde, gjorde ofte dette selv på ei strekke på E6 uten veiskulder og 70-sone.. Samtidig er det vel en grunn til at det er 50-60 der, i enkelte stater i USA iallfall er straffen faktisk hardere ved veiarbeid osv enn ellers... Til ettertanke for oss alle iallfall :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en drittsekk, men de som er med på leken må tåle steken, den lærer man i ung alder vettu.. Det er kjipt, fort gjort hvis du ligger 20 over fartsgrensa og du kjører inn i et veiarbeidsområde, gjorde ofte dette selv på ei strekke på E6 uten veiskulder og 70-sone.. Samtidig er det vel en grunn til at det er 50-60 der, i enkelte stater i USA iallfall er straffen faktisk hardere ved veiarbeid osv enn ellers... Til ettertanke for oss alle iallfall :)

 

I usa får du dobbel bot om du treffer en veiarbeider ved fartsovertredelse på en strekning under utbedring da...

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med noen oppreisende så vil jeg påstå at du har noe på din side. Jeg kjører selv dette strekker ofte i forbindelse med jobb. Det jeg lurer på er om dem har skiltavgjemeling på di midlertidige skiltene sinde. DVS: At skiltene er lovelig satt opp. En annen ting er jo hvor lenge siden dem har satt ned denne fartsgrensen. Det du kan vise til er at du alltid har kjørt der i den normale hastigheten og har glemt at det var satt ned(Det er ikke strafbart å være glemsk eller dum). Husk også at dem ikke uten videre kan flytte ett midlertidig skilt 100meter fram eller tilbake uten å ha godkjenning først.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja får vel tåle steken da...får vel spare penger og bare begynne å glede meg til sommern :D synd jeg går glipp av noen breislææd iløpet av vintern da :P

 

det skjer jo ikke for om ei uke er du lei av å fryse og vente på forsinkede busser at du begynner med taxi. da sparer man ikke penger ;)

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår