Gå til innhold

320d, turbo problemer??

Ranger emnet


speed300

Anbefalte innlegg

Leste i siste Motor om en som hadde hatt problemer med sin -03 modell 320d. Måtte bytte turbo og nå motor ved 120' km. Lite man kan si ut fra én persons erfaring, men han påstod å ha lest på et forum at det var velkjent med turboproblemer, samt at en del fra luftinntaket kunne løsne og forårsake store skader i motoren. Sikkert mange som ikke har problemer, men greit å sjekke ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i siste Motor om en som hadde hatt problemer med sin -03 modell 320d. Måtte bytte turbo og nå motor ved 120' km. Lite man kan si ut fra én persons erfaring, men han påstod å ha lest på et forum at det var velkjent med turboproblemer, samt at en del fra luftinntaket kunne løsne og forårsake store skader i motoren. Sikkert mange som ikke har problemer, men greit å sjekke ut...

 

ja, jeg leste også den og tenkte at dette var noe som burde sjekkes, håper folk som har peiling på dette kan srive her, eller forteller hvordan man ungår at tuboen havarerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer no sikkert ant på hvordan du behandler bilen også..

Ikke alle som har så fin kjørestil..

 

Selvsakt, men den blir no brukt til normal kjøring da. og i dette tilfellet var det vist blitt noe kødd med ei dyse som vistnokk ikke er så uvanlig på bmw.

Volvo 242 x00hk x80nm

Volvo 242 Gr-A 350hk

Volvo 242 Banebil 350hk

Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk

http://www.volvo-racing.i2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ble nevnt med insuget regner jeg med er egr ventilen.dette er en svakhet men det gjelder ikke bare m47 motoren (320D).

Det som skjer er at ved mye småkjøring kan det lettest forklart tettes igjen av koks..Det som anbefales for å unngå dette er å kjøre bilen på høyt turtall til tider (4000 omdr) for å blåse bort driten som kan feste seg der..selvfølgeli på varm motor.

 

angående turboen..noen får turbohavari mens andre ikke..dette gjelder uansett hvilken bil du kjører bmw eller ikke.

MEN det er et filter på motoren som jeg mener heter veivhusventilasjonsfilter ellerno.. Dette filteret har blitt endret til en "service del" som skal byttes når bilen din er inne på service men det er i den senere tid at dette kom (pga. turbohavari) og derfor kjører de fleste med et nedsmusset filter som i verste fall kan forårsake oljeretur til turboen og ødelegger den.

skal du kjøpe en 320D anbefaler jeg deg å bytte dette filteret hvis det ikke har blitt byttet.

 

håper ikke dette ble for vanskelig forklart..:P

 

 

*edit* Dette er slettes ikke en problembil :-)

Endret av mspec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ble nevnt med insuget regner jeg med er egr ventilen.dette er en svakhet men det gjelder ikke bare m47 motoren (320D).

Det som skjer er at ved mye småkjøring kan det lettest forklart tettes igjen av koks..Det som anbefales for å unngå dette er å kjøre bilen på høyt turtall til tider (4000 omdr) for å blåse bort driten som kan feste seg der..selvfølgeli på varm motor.

 

angående turboen..noen får turbohavari mens andre ikke..dette gjelder uansett hvilken bil du kjører bmw eller ikke.

MEN det er et filter på motoren som jeg mener heter veivhusventilasjonsfilter ellerno.. Dette filteret har blitt endret til en "service del" som skal byttes når bilen din er inne på service men det er i den senere tid at dette kom (pga. turbohavari) og derfor kjører de fleste med et nedsmusset filter som i verste fall kan forårsake oljeretur til turboen og ødelegger den.

skal du kjøpe en 320D anbefaler jeg deg å bytte dette filteret hvis det ikke har blitt byttet.

 

håper ikke dette ble for vanskelig forklart..:P

 

 

*edit* Dette er slettes ikke en problembil :-)

 

høres bra ut.. hva vil du renge som for høy km stand på en 320 d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell egentlig helt opp til deg selv.En bil kan ha trillet 300.000 uten noe større havari mens en bil som har trillet 100.000 kan ha fått motorhavari. Det viktigste er vell hvordan bilene har blitt behandlet som nevnt tidligere i tråden. Vedlikehold er det viktigste.

 

Derfor bør du prøve å se helheten på en bil du vurderer å kjøpe.

Er den pent behandlet eller har ikke bilen blitt vasket på flere måneder og flyter det over av søppel i bilen osv. Har den servicebok eller er den "ihjelskudd" av en ungdom som ikke har peiling på bil.

Når jeg kjøpte meg denne bilen satte jeg meg en maksgrense på 150k pga jeg ville ha en bil som ikke hadde så mange km på telleren.(jeg betaler heller 20.000kr mer for en bil som har trillet 100.000km mindre enn en annen.)

jeg endte tilslutt opp med en som hadde trillet 120k og eid av en eldre mann som hadde hatt bilen på verksted hver gang det var noe.

 

uff kor lang post dette ble :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår