Gå til innhold

Valg av kamaksel for sugetrim.

Ranger emnet


-TORE-

Anbefalte innlegg

jeg har en sugemotor som er trimmet litt, i den er d montert en H-kamaksling.

 

Når bilen er kald går den ikke på tomgang, og når jeg skal kjøre rolig ut av boligfeltet blir d bilen "jokker" seg bortover. Blir noenlunde grei når den er varm.

 

Jeg mistenker at kammen har skylda for dette.

 

Motoren er veldig kvass og drar veldig gått, har lyst til å beholde den egenskapen pluss at den skal være grei ved kald oppstart og ellers gå normalt på tomgang.

 

Spørsmålet er om noen kan anbefale noen kamaksler som oppfyller disse kriteriene.

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo skrive litt om oppsette på motoren, så kanskje d blir lettere å svare.

 

-opprinnelig 23E, nå med F innsprut.

-borret til første overdim.

-marineveiv (så er vel 2,5 å regne)

-lettet svinghjul (uvisst hvor mye d er lettet)

-balansert veiv og svinghjul.

-trigger montert forran på reimhjul.

-portet og freset 531 topp.

-H-kamaksel.

-justerbart kamdrev.

-4-2-1 ekstaktor grenrør.

-2,5" exos

 

Med e-sprutet var den bremset til 170hk, med f-sprutet ble den MYE sprekere, så nøyaktig hk nå vet jeg ikke, men håper og tror d er mere enn 170 nå.

 

Men så er d dette med å få den til å gå rent og pent da..

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo dele noen tanker om saken jeg også,for å gjøre forvirringen total :)

 

Kan fort bli litt ruskete ved kaldstart etter porting på 531 toppen.

 

Selv om du har bytta innsprut så kan det være at den får litt for lite bensin ved kald motor.

Kaldstartillegget kan bli for lite etter trimming.

 

Går den for magert så blir den nervøs og rykkete.

 

Er veldig glad i feit blanding de toppene.

Noen ulemper etter porting kan bli at overflata inni kanalen blir slipt litt for fin og bensin vil legge seg som dråper på veggene inne i kanalen.

Når motoren blir varm så fordamper det meste av de dråpene kontinuerlig og de lager ikke så mye trøbbel for tennpluggen og forbrenninga som ved kald motor.

I tillegg blir det jo et svinn på bensin som ikke blander seg med luft og heller vil finne på farsk.

 

Kan jo prøve å bytte ut temperaturgiver til sprutet med et potensiometer og "lure" motoren t å tro at det kaldere ute enn det virkelig er.

 

Sett inn NGK bpr6es på vinteren og 7'ere evt. 8 på sommeren. Kraftig coil er også kjekt å ha.

 

Har jo en litt mer modifisert motor enn din. Med både mere kam,større ventila,portet,letta svinghjul osv.

Men min er grei å kjøre sånn sett.

Alt er relativt da sef.! :)

Men litt innvirkning på kjørbarheten blir det jo som regel ved trimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår