-TORE- Skrevet Oktober 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 jeg har en sugemotor som er trimmet litt, i den er d montert en H-kamaksling. Når bilen er kald går den ikke på tomgang, og når jeg skal kjøre rolig ut av boligfeltet blir d bilen "jokker" seg bortover. Blir noenlunde grei når den er varm. Jeg mistenker at kammen har skylda for dette. Motoren er veldig kvass og drar veldig gått, har lyst til å beholde den egenskapen pluss at den skal være grei ved kald oppstart og ellers gå normalt på tomgang. Spørsmålet er om noen kan anbefale noen kamaksler som oppfyller disse kriteriene. Siter VOLVO The intelligent choice ---------------------------- 81 Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Oktober 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 høres heller ut som det er gasserne som trenger justering for meg. H kam i seg selv skal i prinsippet ikke gi problemer med tomgang. men at den jokker seg bortover er ikke noe uvanlig på sugemotorer. spesielt ikke med lette svinghjul Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 du har ikke litt for store halsringer/venturier i gasserne? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-TORE- Skrevet Oktober 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 glemte å skrive d, har ikke gassere, har stått på e_sprut, men har nå skiftet til f. Siter VOLVO The intelligent choice ---------------------------- 81 Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-TORE- Skrevet Oktober 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 Kan jo skrive litt om oppsette på motoren, så kanskje d blir lettere å svare. -opprinnelig 23E, nå med F innsprut. -borret til første overdim. -marineveiv (så er vel 2,5 å regne) -lettet svinghjul (uvisst hvor mye d er lettet) -balansert veiv og svinghjul. -trigger montert forran på reimhjul. -portet og freset 531 topp. -H-kamaksel. -justerbart kamdrev. -4-2-1 ekstaktor grenrør. -2,5" exos Med e-sprutet var den bremset til 170hk, med f-sprutet ble den MYE sprekere, så nøyaktig hk nå vet jeg ikke, men håper og tror d er mere enn 170 nå. Men så er d dette med å få den til å gå rent og pent da.. Siter VOLVO The intelligent choice ---------------------------- 81 Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Oktober 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 Det beror nok ikke på kammen... heller mere mot sprut. ikke tenkt på å kjøpe deg datasprut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-TORE- Skrevet Oktober 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2009 der er d nok økonomien og kunnskapen d stopper i :) Var sprutet jeg også trodde var feilen, derfor byttet jeg til f spruten. Kan d være d lettede svinghjulet sammen med kammen som kan være feilen?? Siter VOLVO The intelligent choice ---------------------------- 81 Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen_Rana Skrevet Oktober 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2009 Svinghjulet er nok en faktor her ja, men vil tro du kan få justert vekk det værste om du får laget deg en liten spesialchip. H kammen tror jeg ikke har skylden her.. Siter Volvo 245 78 mod Prosjekt Turbovogn Volvo 240GLE Prosjekt Bruksbil Volvo 242 76 Mod Bilcrossbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Oktober 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2009 Glem kammen. klart svinghjulet har en innvirkning her... hadde en toyota mr2 sw20 med lett sugistrim og letta svinghjul. var litt ekkel på førstegir og tomgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Kan jo dele noen tanker om saken jeg også,for å gjøre forvirringen total :) Kan fort bli litt ruskete ved kaldstart etter porting på 531 toppen. Selv om du har bytta innsprut så kan det være at den får litt for lite bensin ved kald motor. Kaldstartillegget kan bli for lite etter trimming. Går den for magert så blir den nervøs og rykkete. Er veldig glad i feit blanding de toppene. Noen ulemper etter porting kan bli at overflata inni kanalen blir slipt litt for fin og bensin vil legge seg som dråper på veggene inne i kanalen. Når motoren blir varm så fordamper det meste av de dråpene kontinuerlig og de lager ikke så mye trøbbel for tennpluggen og forbrenninga som ved kald motor. I tillegg blir det jo et svinn på bensin som ikke blander seg med luft og heller vil finne på farsk. Kan jo prøve å bytte ut temperaturgiver til sprutet med et potensiometer og "lure" motoren t å tro at det kaldere ute enn det virkelig er. Sett inn NGK bpr6es på vinteren og 7'ere evt. 8 på sommeren. Kraftig coil er også kjekt å ha. Har jo en litt mer modifisert motor enn din. Med både mere kam,større ventila,portet,letta svinghjul osv. Men min er grei å kjøre sånn sett. Alt er relativt da sef.! :) Men litt innvirkning på kjørbarheten blir det jo som regel ved trimming. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-TORE- Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 takk for nyttig info :) Jeg kjører med NGK bpr8es Siter VOLVO The intelligent choice ---------------------------- 81 Volvo 242 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Ngk pluggene koster ikke mer enn at ett sett med 6'ere er verdt forsøket hvertfall. Og man kjører vel ikke like hardt på vinteren som om sommeren så 6 i varmetall burde fungere inntil telen går :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Oktober 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2009 hvis det er sprut med sånn LH 2,4 hjerne så selger http://www.bilcross-shop.com en chip til dette, de har også bremsepapirer på hvor mye den hjelper.. chipen kalles weber eliminator.. de lager også cnc topper for 5000kr for sugetrim. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg