Gå til innhold

Høyttalere og kraft

Ranger emnet


kjetild

Anbefalte innlegg

Hei gutta.

 

er det noen som vet hvordan høyttalere som sitter i disse bilene?

 

både hvordan type og hvor kraftige de er?

 

Og evt, hvor mye leverer forsterkeren som er i spilleren, den med navi.......

 

Jeg tror jeg må bytte, da det ikke er mere futt i disse en høyst nødvendig-

 

hører fra dere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei, vet ikke akkurat hva slags effekt høyttalerene tåler men de er nok laget for orginal spillere. Og det fleste org og uorginale spillere leverer ikke stort mer en 15 watt RMS. Står på det fleste 4x50 osv, men dette er maks effekt på fullt volum med masse forvrengning. Den effektive effekten er oppgitt i RMS. Høyttalere er også oppgitt i begge disse måle-enhetene, og igjen så er det RMS som gjelder.

 

Det eneste du vil oppnå ved å bytte høyttalere er klarere og reinere lyd. Hvis du setter på en forsterker på høyttalerene bør den ikke være så kraftig, da vil du kunne spille litt høyere uten at det vrenger.

 

Det enkleste alternativet er å sette på en aktiv subwoofer, hvis det er forsterker-utgang på spilleren kan du justere ned bassen på høyttaleren ned, noe som igjen gjør at du kan spille litt høyere før det vrenger.

 

Regner med at det er litt mer trøkk i bassen du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hei, vet ikke akkurat hva slags effekt høyttalerene tåler men de er nok laget for orginal spillere. Og det fleste org og uorginale spillere leverer ikke stort mer en 15 watt RMS. Står på det fleste 4x50 osv, men dette er maks effekt på fullt volum med masse forvrengning. Den effektive effekten er oppgitt i RMS. Høyttalere er også oppgitt i begge disse måle-enhetene, og igjen så er det RMS som gjelder.

 

Det eneste du vil oppnå ved å bytte høyttalere er klarere og reinere lyd. Hvis du setter på en forsterker på høyttalerene bør den ikke være så kraftig, da vil du kunne spille litt høyere uten at det vrenger.

 

Det enkleste alternativet er å sette på en aktiv subwoofer, hvis det er forsterker-utgang på spilleren kan du justere ned bassen på høyttaleren ned, noe som igjen gjør at du kan spille litt høyere før det vrenger.

 

Regner med at det er litt mer trøkk i bassen du er ute etter.

 

hei

 

 

er vel mest ute tter å oppgradere hele greia litt. Er jo litt stusselig hele lydopplegget i disse bilene. måpet er veø å få renere lyd, og kanskje litt mere dybde ja, sef uten å ødelegge det originale utseende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er ikke utgang på disse spillerne...desverre. tror jeg har noen poster om dette som er et par år gamle....husker ikke helt.

 

Litt knot å bytte spilleren også, har du navien oppe på toppen kan man bytte spilleren uten å kødde med navien, men er denne ned som på de nyere modellene må man vel bytte denne også. Jeg vet ike hvordan dette arter seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke utgang på disse spillerne...desverre. tror jeg har noen poster om dette som er et par år gamle....husker ikke helt.

 

Litt knot å bytte spilleren også, har du navien oppe på toppen kan man bytte spilleren uten å kødde med navien, men er denne ned som på de nyere modellene må man vel bytte denne også. Jeg vet ike hvordan dette arter seg

 

jeg har med navi "nede" ja. Det er IKKE aktuellt å bytte den enheten nei. Må bare påøve å gjøre det beste ut av det som er der.

 

Har vel tenkt å bytte høytalere,men gidder ikke det hvis det ikke er noe "ompf" i orginal-ampen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre uten å bytte spilleren er jo å skaffe en ekstern forsterker med høynivåINNGANG (høyttalersignal fra spiller til forsterker), og bruke denne til å drive de nye høyttalerne dine. Evt kan du bruke en høy-lav-nivåadapter. Slike løsninger er i de fleste tilfeller mer enn bra nok, og gir en stor forbedring fra det originale. Eneste måten å få det bedre på da er å bytte spilleren, og det utgår jo i ditt tilfelle.

 

Mange av forsterkerne jeg har hatt har vært utstyrt med høynivå inn, så jeg tror ikke det er uvanlig. Forsterkeren kan du gjemme et lurt sted, for eksempel under et sete, eller en plass i bagasjerommet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JChE Det du kan gjøre uten å bytte spilleren er jo å skaffe en ekstern forsterker med høynivåINNGANG (høyttalersignal fra spiller til forsterker), og bruke denne til å drive de nye høyttalerne dine. Evt kan du bruke en høy-lav-nivåadapter. Slike løsninger er i de fleste tilfeller mer enn bra nok, og gir en stor forbedring fra det originale. Eneste måten å få det bedre på da er å bytte spilleren, og det utgår jo i ditt tilfelle.

 

Mange av forsterkerne jeg har hatt har vært utstyrt med høynivå inn, så jeg tror ikke det er uvanlig. Forsterkeren kan du gjemme et lurt sted, for eksempel under et sete, eller en plass i bagasjerommet.

 

det var ikke dumt!

 

enklest mulig er jo å bytte ut høytalerne med nye, lettdrevende høytalere i god kvalitet. Har ofte vært bra nok for meg, dog med ettermarkeds spillere.

Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Låner tråden litt.

 

Har en Toyota Avensis 2001, VVTi 1,6.

Slik ser midtkonsollen ut:

http://www.depozitauto.ro/pics/69457/71215/244576-middle.jpg

 

Synest lyden i "anlegget" er ganske greit, men kunne ønsket meg en

subwoofer i tilegg. Tenkte på en Aktive Pioneersub elns(The PUMP).

 

Da er det store spørsmålet.. Er det utgang for det?

Trenger vel en RCA utgang og en slik "Remote" utgang?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt.

 

Har en Toyota Avensis 2001, VVTi 1,6.

Slik ser midtkonsollen ut:

http://www.depozitauto.ro/pics/69457/71215/244576-middle.jpg

 

Synest lyden i "anlegget" er ganske greit, men kunne ønsket meg en

subwoofer i tilegg. Tenkte på en Aktive Pioneersub elns(The PUMP).

 

Da er det store spørsmålet.. Er det utgang for det?

Trenger vel en RCA utgang og en slik "Remote" utgang?

 

Takker for svar.

Hei!

Jeg har lik midtkonsoll, bare at min bil er en 2002 modell, terra utgave (1.6vvt-i).

Jeg har instalert pioneer the pump i bak, men har også oppgradert spillern til en dvd fra pioneer. Jeg har orginalspilleren løs i eske her, men ikke kontaktene. Er bare multikontakter som kan kobles til bak, og de har nok evt rca innganger. Men jeg kan ikke svare på dette, da jeg ikke vet hvor de kablene er blitt av, hehe.

 

Pioneer the pump er et godt alternativ om du ønsker litt mer trøkk i bilen. Den er kanskje liten, men leverer massevis av trøkk.

Jeg har selv oppgradert til diskant + mid/bass elementer i min bil i tilegg til spiller å sub. Så lyden er bra nok for meg nå.

 

Så jeg kan sterkt anbefale en slik sub, og det skal ikke være noe problem å montere det, og så lenge jeg hadde funnet kablene kunne jeg kanskje hjulpet. Du kan jo bare åpne midtkonsollen å ta en titt bak selv :) er ikke vanskelig å åpne. Er bare å ta tak på undersiden å røkke "forsiktig" ut, å vips så er den ute.

 

mvh

Vegard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vegard!

 

Takk for ett utfyllende svar!

 

Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg skal komme bak der?

Hvor skal jeg holde å røske henn? :P

 

Vil nødig røske i stykker den liksom :D

 

Hehe, skjønner deg godt. Hadde den følelsen når jeg gjorde det for første gang. Nå driter jeg nesten i det, selv om det er feil :P

 

Du tar tak helt nederst på midtkonsollen, der hvor "treverket" møter plastikken, og trekker til, utover.. Det krever litt kraft, men jeg er ganske sikker på at du ikke skal ødelegge noe. Når du har fått nederste del løs, er det bare å trekke videre til resten av festene er løs. Da sitter du med konsollen i hendene. Det skal være den letteste delen. Når du har fått den løs er du fri til å se baksiden.

 

Bare spør om noe er uklart, og

lykke til.

 

mvh

Vegard

Endret av Bustebart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei hopp.

 

Snakket med Toyotaverkstedet mitt, og de sier jeg ikke har RCA utgang bak.

 

Det har den ikke, for i dag åpnet jeg å sjekket.

 

Men, ble anbefalt å kjøpe en "Høyttalerledning utgang til RCA" omformer.

Noe jeg gjorde. Jeg har dne her. Står Calibra eller noe på den, og det er 5 skruterminaler til høyttalerkabel(Left +/-, Right +/- og Remote(eller Jord?))

Jeg forstår sånn ca hvordan dette skal brukes.

 

Men, i farten kom jeg på, er det nok utganger bak?

 

Åpnet å sjekket somsagt, og der finner jeg en rekke kontakter med masse kabler inn.

 

Bilde 1:

baksidenspiller.jpg

Disse 2 kontaktene sitter "Nederst" på spillerdelen. Der CDslotten sitter.

Jeg Tror vel at dette kanskje er Strøm og alle kablene til Radio/Tripteller/Skjermen i bilen.

 

Bilde2:

baksidenspiller2.jpg

Denne kontakten sitter "der skjermen og volumhjulet" etc er på bilen(bak altså).

Dette minner mer om høyttalerledninger.

Ble overrasket hvor mange det er her.

 

Bilde 3:

baksidenspiller3.jpg

Ett nærere bilde av de over.

 

Hvilken av disse kontaktene er det som går til høyttalerne?

 

Er det nok utganger for å ha 4 høyttalere(2 foran og 2 bak) + 2 til Subwoofer(type aktiv)?

 

Jeg har veldig problem med å forstå hva som går hvor her, og hvilke jeg evt kan bruke til min "omformer".

 

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår