Gå til innhold

Opel Astra i kenguru-modus

Ranger emnet


solveig

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er helt ny her, og håper dere kan hjelpe meg med et lite problem jeg har med min Opel Astra 1,4 98 16v:

 

Bilen er veldig "ustabil" under gasspådrag. Dvs at den rykker og hopper oppover i turtallet om du trykker gassen hardt inn (dvs mer enn ca 30% inn). Når jeg gir gass følest det som om bilen "henger", og plutselig kommer den litt, henger igjen osv. (nesten som den trenger tid på seg når du gir mye gass).

Dette har vært ett problem over lengre tid, men har den siste tiden tatt seg kraftig opp. Dersom jeg er veeldig forsiktig med gassen så kan jeg kjøre uten at jeg får dette problemet (men må da kjøre som en 90 år gammel dame).

Noen som har tips om hva som kan være galt?

 

Jeg har søkt litt rundt på nettet og kjøpt meg en Haynes bok til bilen.. men usikker på hvor jeg skal begynne å feilsøke.

Kan tennpluggene være fulle av os? Jeg har også forsøkt å kjøre noen kondensfjernere i bensinen for å se om det kunne være vann i bensinen. Bilen ble bittelitt bedre da, men problemet ble langt ifra løst.

 

Jeg må innrømme at jeg har forsøkt å skifte tennpluggene uten å finne frem til hvor jeg gjør dette :hide:

Dersom noen kan gi meg en forklaring på hva jeg må ta av for å komme frem til tennpluggene (en nøye, jeg er blond :P) så hadde jeg også satt pris på det.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Alltid tid til å hjelpe ei jente som vil skru vettu :)

 

For å bytte plugger må du først fjerne plst dekslet som er oppå motoren. Dette sitter med to torx skruer som du burde se ganske lett. Under dekslet har du en svart plastskinne. Dette er coilen som gir strøm til pluggene. Den sitter også med torx, men her trenger du torx piper hvis jeg ikke husker helt feil. Løsn alle skruene og lirk plask skinna opp. Da vil du se hullene til pluggene. Du trenger en pluggnøkkel for å få de ut.

 

Her ser du skruene som holder dekslet

IMG_8648.jpg

 

Jeg tror derimot at du har sot i gasspjeldet. Hvis du ser den svarte slangen som går i en bøy ned på motoren så går den til spjeldet. Skru av slangen og rens godt inni der med forgasserrens og klut. pass på at du ikke mister mye dritt eller andre ting ned i spjeldet. Vipp litt på spjeldet også, slik at du får renset godt nedover i spjeldet også.

 

Lykke til i hverfall og bare spør hvis du lurer på noe mer:)

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da mange fordelerløse motorer som har pluggkabler.

Jeg trodde x14xe har en separat DIS-pack, men selv om den har overliggende DIS-pack, så går det jo en liten stump ned til hver plugg. Om de kan kjøpes separat eller om man må bytte hele driten vet jeg ikke. Hele saken bør uansett ikke være så voldsomt mye dyrere enn et pluggkabelsett.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nylig har tatt motorvask, kan det ha fylt seg med vann nedi plugghullene, og det kan gi mye rare problemer. I tillegg til det som er nevnt over her.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nylig har tatt motorvask, kan det ha fylt seg med vann nedi plugghullene, og det kan gi mye rare problemer. I tillegg til det som er nevnt over her.

 

Og samme problemer kan oppstå hvis man har dårlig toppdekselpakning så man får olje på samme sted. Det tok kverken på tennkablene mine en gang (selv om jeg har fordelerløs motor ;) )

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med masse informative og raske svar :D

Flott ALJ_GSI, ikke rart jeg ikke fant ut hvor tennpluggene var (siden jeg ikke så noen tennplugg-ledninger ble jeg litt forvirret :))

Da skal jeg forsøke å skifte tennpluggene, å rense slangen du snakker om. Jeg er litt usikker på hvilke slange du mener.. tenker du på den på venstre side på bildet som går inn i noe luftfilter greier, eller mener du den i bunn av bildet rett der jeg fyller på olje?

 

Jeg klarer ikke å laste opp bilder her i tråden, dette er kanskje ikke mulig på forumet? (eller er det bare jeg som er blond, har tatt ett bilde av motoren som jeg håpet å laste opp :/ )

 

Har forøvrig ikke hatt noe motorvask eller lignende.

 

Keiek: jeg aner ikke hvordan jeg kan sjekke om det er innsprøytninga som er problemet. har du noen tips?

 

Magnul: er det mulig å sjekke f.eks om jeg får gnist til tennpluggen? Og dermed konkludere med at det er/eventuelt ikke er "boksen" inn mot tennpluggene?

 

Toppdekselpakning :( ops.. dette blir fort mer avansert enn jeg klarer å få til

 

Tror jeg skal forsøke å skifte tennplugger og rense det røret som ALJ.. snakker om i første omgang. Keep it simpel i starten. Må forøvrig nevne at jeg ikke synes at Haynes boka var så veldig informativ på bilder og forklaring på det som skal være "standard" vedlikehold :( jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det feil med innsprøytningssystemet bør de vises ved at man får en eller fler feilkoder, og den orange lampa i dashbordet tennes.

 

Motoren går jo, så du har stort sett gnist. Den kan gå ujevnt hvis man f.eks. motoren hopper over en gnist, men det er ikke så lett å følge med på. Vil anbefale deg med å komme deg til pluggene og sjekke dem. I samme omgang vil du se om det er olje i pluggbrønnen. Hvis det ikke er det, er det ingen grunn til å tro at toppdekselpakningen har røket.

 

Bilder må du laste opp til photobucket el.l. og lime inn link (insert image-knappen over).

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på bildet mitt så ser du den svarte slangen som går fra luftfilteret og så i bakkant inn på motoren. Når du skrur av dekslet over motoren så vil du finne en slangeklemme akkurat under der det er en vipp på motordekslet, bak mot torpedoveggen. Når du får av den som vil du se ett rundt metallhull med ett spjeld nedi. Der er det du skal rense. Jeg har bilde av det på telefon, men får ikke overført til pcen nå. Kan evnt sende deg det.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen folkens :)

Litt treg i avtrekkeren her.. men igår fikk jeg sett på problemet og fant tennpluggene :D den ene av de var ordentlig svidd, mens de tre andre var det endel olje på.Etter at jeg skiftet disse så gikk bilen som en drøm (hurra).

Nå er motivasjonen på topp og jeg tenkte å gjøre endel ting til (ikke noe fanzy, kun skifte luftfilter og kjøleveska).

Jeg må desverre innrømme at jeg ikke fant dette røret inn på motoren som jeg skulle sjekke for rusk :(

 

Vectra gt: tusen takk for tilbudet

 

Takk til alle som kom med forklaringer og tips.. bilen ble som en annen bil jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår