Gå til innhold

Alt for lite trøkk - Max Gain.

Ranger emnet


Olkagge

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte meg Sub og forsterker i sommer og koblet det på kablene som allerede var lagt opp av forrige eier. Etter alt var koblet riktig så var det bare litt lyd i subben, bare så vidt den spillte når den sto på Max gain og volumet var høyt inne i bilen. Etter å ha tatt ut CD-spilleren så jeg at Phonokablene var koblet i en overgang ut ifra spillren og ikke direkte inn der phonokablene skal stå, så jeg skiftet om slik at phonokablene gikk rett inn i spilleren og ikke i overgangen først. Skrudde også litt på den bolten jordinga sto i. Da ble det trøkk i subben igjen. Intill nå, så har det samme problemet kommet tilbake, hva kan feilen være?

 

Har denne subben; http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4043&katid=30&mid=m436&id=&vn=736

 

Og denne forsterkeren; http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4054&katid=34&mid=m436&id=&vn=736

 

Og forresten, har det noe og si at Jordingskablen er mye tynnere enn strømkablen?

Endret av Olkagge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinker det i protection eller power diodene når du spiller.

Jordinga skal idèelt være grovere enn plussen.

 

Ellers så virka jo den forsterkeren liten til den subben, men nå finner man ikke trøkket i verken forsterkere eller høytalere i Watt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er ikkje for liten.

du må nok sjekke tilkoblingspunkter på ledningene som går til og fra forsterkeren.

Kan være dårlig kontakt på eit eller fleire tilkoblingspunkt.

Det mest vanlige er dårlig tilkoblingspunkt til jordingen

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Jeg ser ikke bort fra at det er jordingspunkte som er dårlig, for sist det samma problemet var der så fikla jeg litt med jordiga også, men jeg tvilte på at det var den som skapte problemer. Jordingskablen er jorda under ei oppbevaringskasse i karosiriet til bilen, (i bagasjerommet) den skruen som fester jordingskablen til karosseriet er også veldig rusten og sitter så og si bom fast, prøvde og skru den opp sist gang men jeg måtte gi meg for ellers hadde jeg ødelagt sporet på skruen.

 

Det lyser kun grønt fra Power dioden, som det skal gjøre.

Kan forsterkeren ta skade av at jordingskabelen er en del mindre enn strømkablen?

 

Edit - her er et bilde av kablene. http://img24.imageshack.us/img24/9030/img0329mb.jpg

Endret av Olkagge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du den svarte lampeledningen som jordings kabel?.. Bytt ut den du ;P

 

20mm2 pluss kabel og 1,5mm2 jordingskabel? Gjør som HrpZ88 sier!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er den tynne lampeledningen som er brukt til jordinga ja :p Det har jo tydligvis funket hos forrige eier med tanke på at han ikke har byttet den ut. Har en mye tjukkere kabel liggende som jeg kan bruke, skal prøve å få bytta ut den i helga og si hvordan det gikk. :)

 

Takk for alle svar!

 

Noen forslag til et bra jordingspunkt? Tror ikke jeg får opp den skruen som allerede er der, om jeg evt får til det så er kabelskoen til den nye jordingskabelen for stor til den gamle skruen. Feste til selene er utelukket.

Endret av Olkagge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, finn et tykt tilkoplingspunkt som har GOD kontakt med chassiet, En rusten skrue, er langt unna nok.. Det bør ikke være noen tegn til rust på den.. Husk å feste med skikkelige kabelsko. Puss ned det du har tenkt å bruke som jordingspunkt med sandpapir. Det skal være RENT metall, ikke noen form for møkk/lort/lakk mellom kabelsko og jordingspunkt. Sørg for at Stor flate av kabelskoen går direkte på metallet på karosseriet i bilen! ;)

 

Ganske sikker på at problemet er løst da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, finn et tykt tilkoplingspunkt som har GOD kontakt med chassiet, En rusten skrue, er langt unna nok.. Det bør ikke være noen tegn til rust på den.. Husk å feste med skikkelige kabelsko. Puss ned det du har tenkt å bruke som jordingspunkt med sandpapir. Det skal være RENT metall, ikke noen form for møkk/lort/lakk mellom kabelsko og jordingspunkt. Sørg for at Stor flate av kabelskoen går direkte på metallet på karosseriet i bilen! ;)

 

Ganske sikker på at problemet er løst da:)

 

 

Tusen takk! Den skruen som er nå er ikke lenger blank, men brun av rust, så da er det nok det som er problemet ja!

 

Jeg kan jorde den ca ved samme punkt som den forrige, men da må jeg båre et nytt hull og er redd for at det fort blir rust der. Jordinga sitter under denne kassa som du ser på høyresiden på bilde her; http://www.adressa.no/multimedia/archive/00667/3serie_bagasjerom_667980a.jpg (ikke min bil, men bagasjerommet ser likt ut)

 

Kan forsterkeren/subben ta skade om problemet ikke blir fikset ganske så fort?

Endret av Olkagge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren kan få for lite spenning over lengre tid, det KAN ta skade, alt ettersom forsterker til forsterker, om det finnes sikkerheter osv i det. Spesielt når du guffer på. Selv om det ikke er så utrolig vanlig.

 

Vil tro du kan finne en måte å komme under trekket på i bilen, der vil du mest sannsynlig finne en bolt som er godt egnet til jording. Sjekk i sidene i bagasjerommet, under trekket, det er ofte mye fint å ta i fra der, ikke nødvendig å borre nytt hull vil jeg tro, det kan forekomme! :) Isåfall, bruk galvanisert bolt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår