Gå til innhold

A6 2.5TDI Tiptronic kasse.

Ranger emnet


Superfyr

Anbefalte innlegg

Har en Audi A6, 2.5TDI 1998 model. Bilen har akkurat rundet 190000km, og da begynner endel problemer...

 

 

Torsdag forrige uke ble registerrem skiftet og 60 000km service tatt i samme slengen (Pris? 19000kr). Fikk også beskjed ifra Møller at begge fjærene framme og bærekulene må skiftes. Greit nokk, siden bilen er 11 år gammel og det er slitt.

 

Men siden i sommer, og ja, jeg har kontaktet Møller før nå, så har tiptronic-kassen slitt litt. På forover går bilen som en rakett, den går rett i gir og er helt "perfekt", men i det jeg skal hive den i revers, da skjer det ingenting. Dvs, det går 3-4 sekunder, før den smeller i revers, og da kan jeg ikke gi turtall på reversen, for da "hopper" og fusker den. Men dette er kun på revers. Møller sjekket gearkassen for olje, og det var riktig mengde, og ingen feilmelding på kassa.

 

Er det nå jeg må overhale/bytte gearkasse og dette skal koste meg 25000kr ++ ?

 

Håper noen har erfaringer med dette, for jeg får heller ikke solgt en bil som ikke fungerer, og jeg har heller ikke lyst på en annen bil enn den jeg har.

 

 

Mvh

 

Superfyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ikke verkstedet ditt kan komme med riktig diagnose på automatkassen din???

Har de f.eks skiftet olje på den girkassen din???

Det KAN være med å eliminere enkelte bugs iallefall.

Men det kan godt hende at tiptronickassa di er iferd med å havarere i verste fall.Er 200.000km symptomer som er iferd med å dukke opp her ser jeg.Men uansett er vel verkstedet de rette folka til å komme til bunns.Blir antagelser fra meg her bare.

Tro meg.....det er kjipe greier isåfall.Rundt 30.000 antar jeg ca for en byttekasse hvis jeg ikke skyter helt feil her.

På min er den bytta på rundt 220.000.

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ikke verkstedet ditt kan komme med riktig diagnose på automatkassen din???

Har de f.eks skiftet olje på den girkassen din???

Det KAN være med å eliminere enkelte bugs iallefall.

Men det kan godt hende at tiptronickassa di er iferd med å havarere i verste fall.Er 200.000km symptomer som er iferd med å dukke opp her ser jeg.Men uansett er vel verkstedet de rette folka til å komme til bunns.Blir antagelser fra meg her bare.

Tro meg.....det er kjipe greier isåfall.Rundt 30.000 antar jeg ca for en byttekasse hvis jeg ikke skyter helt feil her.

På min er den bytta på rundt 220.000.

 

 

Vel, da har jeg ringt til Norsk Bildelsenter og forklart mitt. Den kassa er på kanten til havari. 25000kr med moms skulle norskbildelsenter ha for å overhale den, men da tar jeg ut kassa selv.

Vurderer heller å sende en klage til bilforhandleren hvor jeg kjøpte bilen for 1.5 år siden. Siden dette er et kjent problem med audi girkassene, og kjøper ikke har oppgitt dette til meg, så har jeg reklamasjonsrett, på inntil 2 år, ifølge Forbrukerrådet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk må jeg si .

Hadde vært veldig interessant å høre Audikonsernet svare for seg rundt all problematikken som disse motorene og girkassene på 2.5 (150hk) serien.

For min del så har det kostet meg så jævla mye penger nå at jeg snart har håp om at den burde holde for maaange år fremover, men jeg tar ingenting for gitt på det.

Innerst inne så har jeg tenkt enkelte ganger, etter diverse verkstedturer, at jeg burde avstått bilen og parkert den foran Harald Møller sin oppkjørsel til skrekk og advarsel

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Audi A6, 2.5TDI 1998 model. Bilen har akkurat rundet 190000km, og da begynner endel problemer...

 

 

Torsdag forrige uke ble registerrem skiftet og 60 000km service tatt i samme slengen (Pris? 19000kr). Fikk også beskjed ifra Møller at begge fjærene framme og bærekulene må skiftes. Greit nokk, siden bilen er 11 år gammel og det er slitt.

 

Men siden i sommer, og ja, jeg har kontaktet Møller før nå, så har tiptronic-kassen slitt litt. På forover går bilen som en rakett, den går rett i gir og er helt "perfekt", men i det jeg skal hive den i revers, da skjer det ingenting. Dvs, det går 3-4 sekunder, før den smeller i revers, og da kan jeg ikke gi turtall på reversen, for da "hopper" og fusker den. Men dette er kun på revers. Møller sjekket gearkassen for olje, og det var riktig mengde, og ingen feilmelding på kassa.

 

Er det nå jeg må overhale/bytte gearkasse og dette skal koste meg 25000kr ++ ?

 

Håper noen har erfaringer med dette, for jeg får heller ikke solgt en bil som ikke fungerer, og jeg har heller ikke lyst på en annen bil enn den jeg har.

 

 

Mvh

 

Superfyr!

 

Har nesten samme problemet som deg på min A6 1,8T. Den fungerer fint i alle gir framover, men hvis jeg setter den i revers og gir forsiktig gass virker det som om den slurer/spinner på converteren. Men hvis jeg venter 3-5 sek etter at jeg har satt den i revers, kan jeg gi full gass hvis jeg vil uten noen problemer. virker som om den rett og slett er treig med å koble inn revers skikkelig...

Er det flere som har opplevd dette? Kan det hjelpe å flushe kassen kanskje, eller er det bare å innse at den er ødelagt og at audi er drittbiler?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Audi er ikke drittbiler, men de har en del problemer med automatkassene fra disse årgangene. Spesielt tiptronickassa. Vurderer selv straks innkjøp av A4/A6 ca 1998-2000 modell. Og det blir med manuell kasse og IKKE 2.5. Hvis noen her vurderer kjøp av 2.5 så sørg for at hverfall kammer og dieselpumpe er skiftet med kvittering.

 

323V6: Har du sjekket oljenivået på kassa eller om oljen har blitt skiftet i det siste? Bare oljen kan gi en god del problemer.

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hiver meg på dette med oljen. Jeg tror det er MANGE biler som ikke har jevnlig bytte av sin ATF olje på tiptronic!

Trådstarter skriver heller ingenting om Møller forhandleren sa noe om siste skift, kun at rett mengde var der.

Det hjelper jo fint lite om det er masse dritt i gammel olje.

Filter + olje er uansett en billig løsning fremfor mye annet.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, at Norsk bildelesenter sier at kassa må overhaler og de gjør jobben til den prisen, betyr ikke at den MÅ overhales, hør med flere steder så kanskje det er en annen løsning som er MYE billigere, som EyeLid sa, bytt filter og olje først kanskje.

En annen ting, jeg hørte at 2,5L som er 2000 mod og nyere har mere holdbare motorer og automat/tip kasser. stemmer dette? takker for svar :)

 

Ole

Endret av Ole-mann
manglende tekst

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår